Krismeko Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Rolig søndag Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
wasco Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Typisk sørlandsidyll formidlet på en idyllisk og vakker måte Men jeg lurer fortsatt på hva som skjer med himmelen på bildene dine. Det jeg tenker på er at det hvite på skyene er veldig grått. Skyene skulle hatt omtrent samme hvitfarge som husene Lenke til kommentar
Krismeko Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 Typisk sørlandsidyll formidlet på en idyllisk og vakker måte Men jeg lurer fortsatt på hva som skjer med himmelen på bildene dine. Det jeg tenker på er at det hvite på skyene er veldig grått. Skyene skulle hatt omtrent samme hvitfarge som husene Hei. Takk for det. Jeg fant fram igjen originalbildet, er litt lysere det, mest fordi jeg har fylt på med litt ekstra farge på dette jeg la inn her. Kan være noe med innstillingen på kameraet også, setter som regel på 'landskap' når jeg tar bilder ute. Eller så er skyene alltid mørke over meg Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Synes det var noe kjent ja..ser Sjømansskolen til venstre for masten der bak.Nidelva ja...her er jeg vokst opp i båt...Hisøya rundt...akkurat en kasse pils i pilsefart;) Hmm...ga meg hjemlengsel gitt;) Lenke til kommentar
Krismeko Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 Synes det var noe kjent ja..ser Sjømansskolen til venstre for masten der bak.Nidelva ja...her er jeg vokst opp i båt...Hisøya rundt...akkurat en kasse pils i pilsefart;) Hmm...ga meg hjemlengsel gitt;) Skjønner at du er kjent her ja, hadde ikke sett det jeg, at Sjømannsskolen ble med i bildet Ellers har jeg også tatt denne turen flere ganger opp gjennom de siste 25 år, har endel slektninger boende i Arendal og omegn. Turen er like fin hver gang, dog har jeg den uprøvd med kasse pils da Lenke til kommentar
wasco Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Hei. Takk for det. Jeg fant fram igjen originalbildet, er litt lysere det, mest fordi jeg har fylt på med litt ekstra farge på dette jeg la inn her. Kan være noe med innstillingen på kameraet også, setter som regel på 'landskap' når jeg tar bilder ute. Eller så er skyene alltid mørke over meg Ser at himmelen er litt lysere på orginalfila, men fremdels for mørk synes jeg. Jeg kjenner ikke kamera ditt, og vet ikke hva som skjer når du setter innstillingen på landskap. Bruker aldri disse forhåndsinnstillingene, så det kjenner jeg lite til. Men jeg lurer på en ting. Det er mange naturforografer som bruker det vi kaller et gradert gråfilter. Det filteret har en gråtone øverst, som graderes nedover i bildet. Dette blir gjort fordi himmelen har lett for å bli overeksponert på naturbilder. Nå lurer jeg på om innstillingen Landskap har et innbygd gråfilter? Aner ikke om det er noe i det, men tanken slo meg. Prøv å ta noen naturbilder uten å ha kamera innstilt på Landakp, men på vanlig blenderprioritet AV. Prøv å ta to bilder av samme lamdskapsmotivet. Ett med Lanskaps innstilling, og et med AV. Så kan du sammenligne resultatene Lenke til kommentar
Krismeko Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 Hei. Takk for det. Jeg fant fram igjen originalbildet, er litt lysere det, mest fordi jeg har fylt på med litt ekstra farge på dette jeg la inn her. Kan være noe med innstillingen på kameraet også, setter som regel på 'landskap' når jeg tar bilder ute. Eller så er skyene alltid mørke over meg Ser at himmelen er litt lysere på orginalfila, men fremdels for mørk synes jeg. Jeg kjenner ikke kamera ditt, og vet ikke hva som skjer når du setter innstillingen på landskap. Bruker aldri disse forhåndsinnstillingene, så det kjenner jeg lite til. Men jeg lurer på en ting. Det er mange naturforografer som bruker det vi kaller et gradert gråfilter. Det filteret har en gråtone øverst, som graderes nedover i bildet. Dette blir gjort fordi himmelen har lett for å bli overeksponert på naturbilder. Nå lurer jeg på om innstillingen Landskap har et innbygd gråfilter? Aner ikke om det er noe i det, men tanken slo meg. Prøv å ta noen naturbilder uten å ha kamera innstilt på Landakp, men på vanlig blenderprioritet AV. Prøv å ta to bilder av samme lamdskapsmotivet. Ett med Lanskaps innstilling, og et med AV. Så kan du sammenligne resultatene Vet ikke jeg heller, om det fins noe filter i bruk på innstillingen Landskap. Kan godt prøve å ta bilder sånn du beskriver ja, for å sammenligne, se om det gjør en forskjell på skyene Lenke til kommentar
UllaSpansdahl Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Et idyllisk og sommerlig bilde fra det man vel forbinder med typisk Sørlandsnatur og bebyggelse. Flott dette. Lenke til kommentar
Karl-Ivar Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Herlig og flott sommerbilde! Lenke til kommentar
Krismeko Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 Et idyllisk og sommerlig bilde fra det man vel forbinder med typisk Sørlandsnatur og bebyggelse. Flott dette. Takk for det, Ulla. Er nok typisk for sørlandet dette ja Lenke til kommentar
Krismeko Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 Herlig og flott sommerbilde! Tusen takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg