Olaf den heldige Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 I tider der aksjekursene synker og aksjonærer kappes om å selge før de taper alt "stopp loss" så er vel Olympus FT i omtrent samme situasjon. På bruktmarkedene selges FT-optikk til kvartparten av nypris og ennå mindre. Man kan gjøre noen skikkelige kupp. Jeg har troen på at FT kommer sterkere tilbake etter at unikheten til mFT-systemene utvannes. Olympus vil møte stadig mer konkurranse på mFT og da vil de også se seg tjent med å ivareta FT eierne bedre. Jeg har troen på at nye og bedre produkter vil komme med innovative løsninger, høy kvalitet og mye for pengene. Det gjelder å kjøpe brukt når FT-gjengen er mest pessimistisk. :-) Hvor får jeg pent brukt 4/3 optikk til kvart pris av nypris? Etter min erfaring er brukt ZD 4/3 optikk dyrere enn noensinne! Lenke til kommentar
ingemartin Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Dette lurer eg og på, Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 En 7-14 til rundt 2-3000 kroner hadde ikke vært feil, nei. Lenke til kommentar
eksepsjonell Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Fin refleksjon, både denne og den andre! Jeg eier selv en Olympus, E-520, og den er jeg ganske fornøyd med! Men da jeg kjøpte den, så hadde jeg håpet på at det skulle komme en bedre toppmodell som jeg kunne oppgradert meg til senere i livet. Å oppgradere til E-3 er bare bortkastet penger for min del. Jeg er allerede fornøyd med de bildene E-520 gir meg, og vind/vanntett er ikke noe jeg spesielt har behov for. Dessuten så sliter også E-3 med autofokus og ISO-ytelse. *snip* For ordens skyld vil et E-3, E-30, E-620 og et E-5 gi deg merkbart bedre AF enn et E-520. I mørke omgivelser mener du? Lenke til kommentar
Tackli Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 I tider der aksjekursene synker og aksjonærer kappes om å selge før de taper alt "stopp loss" så er vel Olympus FT i omtrent samme situasjon. På bruktmarkedene selges FT-optikk til kvartparten av nypris og ennå mindre. Man kan gjøre noen skikkelige kupp. Jeg har troen på at FT kommer sterkere tilbake etter at unikheten til mFT-systemene utvannes. Olympus vil møte stadig mer konkurranse på mFT og da vil de også se seg tjent med å ivareta FT eierne bedre. Jeg har troen på at nye og bedre produkter vil komme med innovative løsninger, høy kvalitet og mye for pengene. Det gjelder å kjøpe brukt når FT-gjengen er mest pessimistisk. :-) Hvor får jeg pent brukt 4/3 optikk til kvart pris av nypris? Etter min erfaring er brukt ZD 4/3 optikk dyrere enn noensinne! Lurte på det samme. Er forholdsvis gira på å få byttet ut kit-objektivet til E-620, men bruktmarkedet virker altfor lukrativt for selgerne til at det forsvarer bruktkjøp syntes nå jeg. ZD 50 mm f2 er vel øverst på lista om noen skulle ha et til en fornuftig pris Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. august 2011 Forfatter Del Skrevet 3. august 2011 Fin refleksjon, både denne og den andre! Jeg eier selv en Olympus, E-520, og den er jeg ganske fornøyd med! Men da jeg kjøpte den, så hadde jeg håpet på at det skulle komme en bedre toppmodell som jeg kunne oppgradert meg til senere i livet. Å oppgradere til E-3 er bare bortkastet penger for min del. Jeg er allerede fornøyd med de bildene E-520 gir meg, og vind/vanntett er ikke noe jeg spesielt har behov for. Dessuten så sliter også E-3 med autofokus og ISO-ytelse. *snip* For ordens skyld vil et E-3, E-30, E-620 og et E-5 gi deg merkbart bedre AF enn et E-520. I mørke omgivelser mener du? I mørke omgivelser, i lyse omgivelser. Lenke til kommentar
oddmario Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Burde vel i fremtiden slutte med spådommer:-) Da det her i større eller mindre grad viser seg og være skivebom. Noen konkrete eksempler på billige FT ZD objektiver hadde vært på sin plass. Og hvorfør ikke kommentere FT seriens inneværende planer. Refererer til både Japanske og Amerikanske toppsjefer som sier at inntil videre er FT prioritert. Et par ting som ikke er nevnt. Kontrasten og dynamikken på 100 Iso er klart forbedret. Du ser det lett i skarpt sollys mot skyggepartier. Autofokus i liveview er kjappere. Konklusjon bør være at hvis man ser bort fra alt over 1600 iso. Er dette et meget godt kamera. Hvis du velger å gå over til canon håper jeg du holder ord og selger din ZD optikk for en slikk og ingenting ;-) Lenke til kommentar
Olykainen Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 I september i fjor slaktet Simon Aldra flaggskipet fra Olympus, en dag etter lanseringen. Nå har han faktisk prøvd kameraet selv, og gir det en ny titt. <a href="http://www.akam.no/artikler/olympus_e-5-_fortsatt_en_vaat_skuffelse/100528" title="Refleksjon: Olympus E-5, fortsatt en våt skuffelse?">Refleksjon: Olympus E-5, fortsatt en våt skuffelse?</a> Er det bare meg som ikke skjønner hvordan det er mulig å slakte ett kamera uten å ha prøvd det selv ?. Selv er jeg eier /bruker av 3 stk E5 , 3 stk har jeg for å slippe objektiv bytte . Naturfoto er det jeg driver med , kamera på stativ osv . ... AF er verdens raskeste , serie AF fungerer som den skal . Hvor er det skoen trykker da ?. Greit iso støy egenskapene er ikke de beste , selv så prøver jeg og holde meg til iso 100 . Men med f2,0 /2,8 objektiver som ikke trenges blendes ned for å bli skarpe , så ser ikke jeg iso støy som ett problem . E5 er ett så godt proff kamera som det kan bli . Hvis Olympus klarer å løse problemet med høy iso støy . så kommer de til å bli markedsledende innen speilreflekskamera i løpet av meget kort tid . Hvis de ikke er konkurs innen den tid da . Lenke til kommentar
brainsalad Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Så det er altså derfor E-5 til stadighet er utsolgt fra nettbutikkene;du kjøper dem etter hvert som de kommer inn på lager. Lenke til kommentar
eks Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Så det er altså derfor E-5 til stadighet er utsolgt fra nettbutikkene;du kjøper dem etter hvert som de kommer inn på lager. Jeg tror nok det har mer med at de som allerede har investert en del i HG- og SHG-glass fra Olympus vil gjerne ha det beste huset til disse, og per dags dato er E-5 det eneste alternativet. Dessuten, så er det få av disse som bytter system. Det hører til sjeldenhetene man finner noe SHG-glass til en ok pris på bruktmarkedet, hender dog at det dukker opp noe HG-objektiver til en fin pris. Lenke til kommentar
Olykainen Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Så det er altså derfor E-5 til stadighet er utsolgt fra nettbutikkene;du kjøper dem etter hvert som de kommer inn på lager. Jepp , de kommer til å være utsolgt ett års tid fremover nå . Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 24. desember 2011 Del Skrevet 24. desember 2011 Greit iso støy egenskapene er ikke de beste , selv så prøver jeg og holde meg til iso 100 . Men med f2,0 /2,8 objektiver som ikke trenges blendes ned for å bli skarpe , så ser ikke jeg iso støy som ett problem . Hva skjer de gangene f/2 og ISO100 ikke gir deg den lukkertiden du trenger for skarpe bilder? For min del er det ikke bestandig f/1.4 og ISO 6400 er nok engang... Lenke til kommentar
VidarSam Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Jeg har vært en fornøyd bruker av Olympus fra E300 til E510 til E3 og også E5. Den viktigste vurderingen jeg gjorde da jeg valgte og gå videre fra E510 til E3 var "hva skal jeg bruke det til - hva er mine reeele behov"? Og jeg vurderte reelt Nikon D300 opp mot å fortsette med Olympus og overgang til E3 . Sportsfoto? Nei (det finnes raskere alternativer) Nattfoto? Nei (det finnes lysfølsommere alternativer) Tåler jeg litt støy de gangene jeg må ty til litt høyere ISO? Ja (men det finnes mange bedre alternativer her også) Bildestabilisator i kamerahuset? Ja (utrolig Canon og Nikon ikke henger på) Fleksibel skjerm? Ja (her var også Oly langt foran) Trenger jeg et solid kamera? Ja (jeg har mistet det i bakken flere ganger) Er jeg ute i dårlig vær? Ja (øsende regnvær i 8 timer - no problem) Ønsker jeg noe av den fineste optikken på markedet? Ja (og PRO-serien er egentlig billig i forhold til tilsvarende hos konkurrentene - og høyt på testene) Poenget mitt er at man egentlig må finne sitt eget behov og gjøre opp en mening om man kan fire på noen av "kjekt-å-ha-kravene". Og man må se i forhold til egen kvalitetskrav og mot kommersielle krav... man lever kanskje ikke av bildene og trenger dermed ikke det råeste på f.eks oppløsning? En Hasselblad i mine hender ville vært totalt overkill... (men, jeg hadde elsket det )... ikke har jeg behov for FF heller (men kvaliteten er fantastisk ). Jeg er en avansert og entusiastisk amatør som ikke har inntekt fra hobbyen, ingen intensjoner om det heller, så for meg så er kvaliteten fra det nyeste tilskuddet E5 helt rett! E5 er forresten bildemessig bedre enn E3. Det er en høyere teknisk kvalitet fra E5 og den nye skjermen er flott. Og at det forøvrig er bygget over samme lest som E3 er for meg en fordel da det er minimal omstilling ved bruk av begge husene. Forøvrig så er jeg enig i mye av det som ble skrevet i artikkelen, men man må alltid se dette i sammenheng med egne behov og ambisjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg