sffsh Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Tror dere på skjebnen? Tror dere virkelig på skjebnen etter at 77 uskyldige liv ble drept på utøya? (for å sette det på spissen) Hva er deres mening og hvorfor? Lenke til kommentar
Mallis95 Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Jeg tror ikke at noe er forutbestemt. Det som skjedde på Utøya og i Oslo var på grunn av en gal mann som bestemte seg for å ødlegge livene til andre. Mennesker bestemmer selv hva de gjør og ikke gjør. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Spørs hva du mener med det. Hvis det er av typen at vi er maktesløse og at det som skjer vil skje uansett hva vi gjør, så er jeg helt uenig. Vi påvirker verden rundt oss med våre handlinger. Men, på en annen måte så har vi kun én versjon av framtiden i vente, og den vil være som den blir pga. tilstanden til nåtiden. Hvis hele universet sendes 1 million år tilbake i tid, og ingenting endres på, så vil vi ha nøyaktig den samme verden som nå etter at de million årene har passert. 5 Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Jeg tror ikke at noe er forutbestemt. Det som skjedde på Utøya og i Oslo var på grunn av en gal mann som bestemte seg for å ødlegge livene til andre. Mennesker bestemmer selv hva de gjør og ikke gjør. Din illusjon av at du tar ett valg, betyr ikke at det ikke var forutbestemt. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Både ja, og nei. Jeg tror ikke at man kan forutse fremtiden, i den forstand, men alt er et resultat av en serie hendelser. Alt som kommer til å skje, kommer til å skje, men det betyr ikke at det er forutbestemt. 1 Lenke til kommentar
stud27 Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 For meg er skjebnen noe ondt som man må overstige for å kunne realisere sine menneskelige potensialer. Den er nemlig en vilkårlig samling tilfeldigheter som driver en i ulike retninger. "Skjebne" er altså noe man blir et "offer for," enten man vinner i lotto eller er på feil sted til feil tid. Skjønt ... jeg kan godt tenke meg å vinne en million eller to. Det gjør meg uansett ikke til en stor mann (det skulle vel heller bare øke min forfengelighet?). Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Føler svarene til Frohman og KarlRoger passer godt med min egen mening Selv om jeg får et valg, eks "vil jeg ha kron eller mynt?", kommer svaret jeg gir til å være et resultat av min tankegang, som er et resultat av hvordan atomene påvirker hverandre.Så på ingen måte kan man si at det er "bestemt" , som i "av noen", Men det følger definnitivt en "oppskrift" som er definert ut fra fysikken.Determinisme, interessant lesing Suppekatten Endret 6. april 2017 av Suppekatten Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (...)Hvis hele universet sendes 1 million år tilbake i tid, og ingenting endres på, så vil vi ha nøyaktig den samme verden som nå etter at de million årene har passert. Og det begrunner du med? Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 At hendelsene deretter vil utfolde seg på samme måte som de gjorde første gangen, for ingenting er endret på. Alle atomene i universet vil være i samme posisjon, osv. Ingen av livsformene har noe mer eller mindre kunnskap og erfaring, og de vil behandle alle valg likt som første gang. Solen vil sende akkurat like mye energi til oss, klimaet vil oppføre seg på akkurat samme måte. Lenke til kommentar
Paphex Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Fettklumpen i skallen min er ikke avansert nok til å forstå disse tingene. Jeg tar valg hver dag, og selv om fri vilje sikkert er en illusjon, så finnes det ingen annen måte for meg å leve på. Jeg sier meg enig i alle argumenter mot fri vilje, men hvordan i all verden skal jeg forholde meg til en slik sannhet? Kanskje interessant: Is free will real? Better believe it (even if it's not) Psychology today - free will Lenke til kommentar
stud27 Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 For å si det slik: Jeg stoler IKKE, som enkelte her, på skjebnen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå