Gå til innhold

Hvis du var amerikaner, hva slags parti ville du stemt på?

37 stemmer

1. 1. Hvis du var amerikaner, hva slags parti ville du stemt på?

• Republikanerne
    • Demokratene
    • Te partiet
    • Annet (vennligst utdyp i tråden)

Anbefalte innlegg

Hva kan dere si om partiet til en som vil sette seg inn i amerikansk politikk å få en forståelse av den, om dette?

Er det bare to partier i USA? Eller tre? Te Partiet, republikanerne, demokratene etc(?) finnes det flere partier forresten? Hva skiller dem? Hva er de uenige om? Kan man si at, for eksempel at: Demokratene er "Venstresiden" mens Republikanerne er "Høyresiden"?hmm.gif

Kan dere som har peiling på amerikansk politikk sette meg inn i dette?

Jeg kan som dere ser ikke så alt for mye... :)

...Så ønsker jeg en begrunnelse for hvorfor dere stemte det dere stemte i avstemningen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok stemt på Demokratene, for de er nærmest mine politiske verdier og virker mer oppegående enn Republikanerne. Nei, Demokratene ligger nok ganske langt fra venstresiden - hvis man snakker om den norske definisjonen av venstre- og høyreside. Demokratene kan vel mer sammenliknes med Høyre, og Republikanerne som et slags DLF Light. :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor stemte dere som stemte demokratene, på demokratene? Noen spesiell grunn?

Jeg ville nok stemt på Demokratene, for de er nærmest mine politiske verdier og virker mer oppegående enn Republikanerne. Nei, Demokratene ligger nok ganske langt fra venstresiden - hvis man snakker om den norske definisjonen av venstre- og høyreside. Demokratene kan vel mer sammenliknes med Høyre, og Republikanerne som et slags DLF Light. :-)

Okei. :) Takk for et godt svar. :)

Hva legger du i "oppegående enn Republikanerne"???

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Det finnes flere partier i USA men de er omtrent like relevante som mikropartier som rødt og DLF er det i Norge.

Hva legger du i "oppegående enn Republikanerne"???

Republikanerne har i ganske lang tid latt mange mindre intelligente religiøse ekstremister tale partiets sak.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Te Partiet er en populistisk høyre ving av det republikanske partiet, mange republikanere ville vært foruten.

Du har glemt liberale.

The Liberal Party of New York State is the longest existing third party in the history of the United States. It was founded in 1944 as an alternative to a state Democratic Party dominated by local party machines rife with corruption and a Republican Party controlled by special interests.

Kilde: http://www.liberalparty.org/

De hadde så vidt jeg vet en kandidat ved siste valg, men jeg husker ikke navnet.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Tea-party er vel ikke et parti, men mer en gruppe som taler de multinasjonale selskapene og bedriftseieres sak.

Jeg hadde etter beste evne prøvd å finne uavhengige kanidater til å stemme på om jeg hadde bodd i USA. F.eks. Bernie Sanders i Vermont.

Skulle jeg stemt et parti synes jeg at Green Party virker som et bra parti. Et parti som ville ført en mer folkelig politikk med større inkludering av alle folk, ikke bare de med god økonomi.

Jeg tror vi nordmenn har en tendens til å se de amerikanske partiene i svart-hvit. Det er vel mer åpent for individuelle meninger i de amerikanske partiene, enn det vi er vant med i Norge. Derfor vil plasseringen av politikere for f.eks demokratene kunne variere mye på en venstre-høyre-akse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke troen på noen av de to store partiene, altfor mye krangling og ute av stand til å foreta seg noe vettugt.

Men Tea Party er en folkebevegelse som er imot mer skatter, at staten skal gjøre minst mulig (dvs kun beskyttelse), frie våpenlover osv. Altså en bevegelse som har oppstått pga mye av misnøyen med de etablerte partiene som har kunnet gjøre som de vil i alle år, og det er deres måte å si at de er lei av nye tullelover lover og regler og skatter og utbetaling til banker.

Lenke til kommentar

Nja..

Det er nok bare høyresiden av demokratene som ligner på Høyre. Det er en vesentlig forskjell i tankegang mellom Høyre og Demokratene.

Ikke er republikanerene DLF-light heller. Det er bare den liberalistiske delen av Republikanerene som er. Vanskelig å sammenligne med Norge, fordi det finnes ikke noe parti. Men den beste sammenligningen jeg kan tenke meg er UKIP i England.

Lenke til kommentar

Jeg ville stemt på Det Liberalistiske Partiet, det tredje største partiet i USA, de er omtrent som DLF. De finnes forsåvidt hundrevis av partier i USA.

Nja..

Det er nok bare høyresiden av demokratene som ligner på Høyre. Det er en vesentlig forskjell i tankegang mellom Høyre og Demokratene.

Ikke er republikanerene DLF-light heller. Det er bare den liberalistiske delen av Republikanerene som er. Vanskelig å sammenligne med Norge, fordi det finnes ikke noe parti. Men den beste sammenligningen jeg kan tenke meg er UKIP i England.

De Norske Demokratene ville jeg si passet best til å beskrive Republikanerne.

Lenke til kommentar

Dersom en som vil sette seg litt inn i amerikansk politisk debatt er det kjekt å kunne sitte ute i sommervarmen med et nettbrett i hånda og følge amerikanske medier. Programmer som democracynow og The Young Turks er tilgjengelig via youtube og gir et ganske bra innblikk i hva som foregår.

Amerikansk politikk har skiftet voldsomt mot høyre den siste tiden, så det er ikke godt å si hva jeg selv ville stemt på (hvis jeg var amerikaner). Demokratene ligger vel omtrent der FRP ligger hos oss.

Endret av indeksregulert
Lenke til kommentar

Hva kan dere si om partiet til en som vil sette seg inn i amerikansk politikk å få en forståelse av den, om dette?

Ett google søk på "difference between democrats and republicans" gir mange treff, bl.a. dette: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=1006012708894

There are generalizations for each; some are more accurate than others.

Republicans are considered on the "right" end of the political spectrum while Democrats are on the "left." The far right generally is pro-religion, anti-bureacracy, pro-military, pro-business and pro-personal responsibility.

To the far left of the spectrum are the extreme liberals, or the most extreme democrats. Everyone pays taxes to equalize society. Government should solve all problems and government should be counted on by people who can't take care of themselves. Republicans might see this is bordering on communism.

Republicans, are usually considered conservative (fiscally as well as socially), maybe a litte pious, pro-business and against the bureacracy often associated with big government. They see big government as wasteful and an obstacle to getting things done. Their approach is very Darwinistic in that the strong shall survive, cream rises to the top, etc. And the weak become Democrats so that they can get handouts from the government. Work hard, obey God and life will be good. In theory, this is a neat way to look at things and in an ideal world, this would be great, but it has a number of flaws.

Democrats are considered more liberal. They are usually more educated and open-minded. . . maybe a little more realistic; maybe a little more cynical, depending on how you look at it. Democrats often come from in or around an urban area and have more exposure to the realities of a life for those with diverse backgrounds. Thus the likelihood of social liberalism among democrats.

Republicans expect people to take advantage of the fact that we are in a free society and, as such, they should take advantage of this opportunity to make wise, responsible decisions for themselves, which should ultimately trickle down and result in a better society.

Democrats are smart enough to know that most people don't always make the best decisions for themselves (or society) so their position is that there needs to be more regulation, thus a more structured government. This is kind of along the lines of Hillary Clinton's famous statement that "it takes a village to raise a child." The village, many would say, is the government.

Republicans will say that Democrats want to increase taxes (and the size of government) in order to pay for wasteful social programs. Republicans would rather funnel the money to churches and charities so that the government can be left to do what it does best. Let the churches and charities take care of their communities. Let the government take care of law enforcement, defense, etc.

Democrats will say that Republicans don't care for anyone but themselves (who are often in the higher echelons in terms of income) and that Republicans should share more of their wealth with society.

But there is a ton of hypocrisy and an incredible amount of contradiction in both parties. Both parties are right. And both parties are wrong.

I forhold til norske partier, så er både Demokratene og Republikanerne godt ute på høyre siden (etter hva jeg har fått med meg).

Husker jeg så en oversikt over hva demokrater og republikanere mente i forskjellige saker, og det varierte litt hvem jeg var enig med. I det store og hele så ville jeg nok ha stemt på Demokratene, har mest til felles med deres syn/politikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg ville stemt på demokratene. De har som regel ordnet opp etter at republikanerne har rasert landet.

Ja og nå gjør Obama nettopp den jobben hvor Te parti fløyen i det Republikanske partiet gambler med USA kredibilitet.

Spørreundersøkelsen må endres. Te parti bevegelsen er ikke et eget parti, men en populistisk høyrefløy av det Republikanske Partiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...