MrLee Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 ja, topic sier vel alt.. det gjelder forsåvidt en XP1800+ Tbred a/b(veit ikke hvilken type som ble laget som XP1800) tenkte jeg skulle sette den på FSB100, for å få ned varmen, hvis det reduserer varmen jeg har to "varmepumper" av noen PC'er på rommet, i tillegg til et kjøleskap, som, selv med vinduet så åpent som jeg kan, sørger for at rommet holder en tropisk temperatur på 25+ grader uansett ute temperatur... Lenke til kommentar
_Furien_ Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Du får nok ikke ned varmen ved "bare" og underklokke maskinen, men hvis du i tillegg setter ned Vcore, så vil tempen synke endel. Problemet med en del hovedkort, inkludert mitt, kan ikke sette ned Vcore mindre enn det CPU egentlig er lagd for (1,5V) Men de kan jo sette V-core oppover da Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Jepp, det funker. Lavere hastighet gjør også at den blir stabil på lavere spenninger. Lavere spenning gir også lavere varmeutvikling. Jeg gjorde dette med en PC jeg hadde for et par år siden. Det var en Athlon 1000 Tbird som gikk på 1,75V. Jeg satte ned hastigheten til 800MHz og spenningen ned til 1,17V. Med den vifta jeg hadde ble temperaturen bare et par grader over romtemperatur. Varmeutviklingen regnet jeg ut var rundt 20W. (mot ca 50W normalt) Siden det var så kjølig koblet jeg ut vifta og så hvordan tmperaturen steg. Etter en halvtime med Prime95 lå tempen på like under 50ºC. Da fjernet leg like godt hele vifta fra kjøleribba og lot den kjøre sånn et halvt år. Tror ikke CPU'en var oppe i mer enn 50ºC noen ganger det halve året. Det eneste dro luft gjennom kabinettet og kunne kjøle harddisker, skjermkort, CPU-kjøler osv. var PSU-vifta. Funket glimrenede og ganske lydølst. Det var en deilig forbedring selv om jeg måtte ofre 20% av ytelsen. [EDIT] Sjekk listen over undervoltable motherboards og hvis du ikke finner ditt HK, så ikke fortvil. Bare bruk pin-mod trikset så får du satt ned spenningen likevel. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Det stemmer det. Jeg har en AMD XP2200+ som jeg vet et uhell hadde satt FSM på 100MHz på en stund. Når jeg økte FSB til 133MHz igjen, så steg CPU varmen ca 5-8 grader så vidt jeg husker. Jeg hadde dog ikke endret noe på spenningen. Det finnes en watt/varmekalkulator på OCshootout sidene. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 hmm, HK er et MSI KT3Ultra2...jeg har lite lyst til å "modde" det...hmm drit i da... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 hmm, HK er et MSI KT3Ultra2...jeg har lite lyst til å "modde" det...hmm drit i da... ja seff :o Ja, seff ... bare drite i det? Hadde nesten samme HK før: MSI KT3 Ultra. Det irriterte meg at jeg ikke fikk satt ned spenningen noe særlig på det. Nå har jeg et Epox 8RDA+ som jeg heller ikke kan kjøre særlig lav spenning. Jeg klarte f*** meg å gjøre mesterstykket igjen å ikke tenke helt gjennom kjøpet. Jaja, det blir vel pin-mod på spenningen også etter hvert. (har allerede pin-moddet multiplieren. PS. det er ikke farlig eller skader kortet på noen måte. Bare bruk små ledningstumper, form dem som en "n" og sett de oppi de hullene i socketen de skal være. (lurt å dobbeltsjekke!) Dette gir ingen skadelige merker på kortet eller CPU og er enkelt gjort på 5 minutter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå