Gå til innhold

Min første SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke gjøre noe spesiellt. Windows oppdager at du kjører en ssd og tar forholdsregler. Åpner du for eksempel disk defragmentering vil du se at det er satt opp automatisk defragmentering av snurrediskene dine, men ikke ssd'en. Det er fordi ssd ikke liker defragmentering.

Lenke til kommentar

Ja. Jeg har lest en del artikler på nettet som argumenterer for alt mulig hurramegrunt av innstillinger og tilleggsprogrammer, men jeg har også lest artikler mot å gjøre dette. Jeg endte opp med å la være, og kun innstallere Intel Rapid Rapid Storage Technology og Intel Control Centre og Intel SSD toolbox.

Lenke til kommentar

Er det noe spesielt jeg burde endre på av innstillinger og slik i Windows og BIOS?

Ja , BIOS bør stå i AHCI eller RAID (tviler på at du har det) modus , før du installerer OS'et

IDE modus vil gi deg klart dårligere ytelse.

Edit :

BAT kom meg i forkjøpet :)

Endret av johome
Lenke til kommentar

Ja det ble mer opp mot specs på det programmet en HDtune

Hørte denne serien hadde en lite firmware feil. Hvordan er det å oppgradere firmware på SSD? mister vel ikke noe innhold?

Takk igjen for alle svar! Er bare litt usiker nå som SSD jomfruhinna er mista :p

Lenke til kommentar

Det er et godt resultat med bærbar. Du ville fått noe høyere på en stasjonær men det skyldes strømsparingsfunksjonene i maskinen.

Oppgradering av firmware er ikke destruktiv men backup er jo alltid å anbefale :thumbup:

Lenke til kommentar

En enkel og grei måte å få gjort de mest nyttige tweak'ene på er med SSD Tweak Utility 1.7. Har brukt den selv, men den fant da ingen tweaker å utføre, da jeg har gjort det meste selv allerede, manuellt.

Men det er et par ting du kan gjøre for virkelig å oppleve hvor mye mer snappy en SSD er i forhold til snurredisk - og det er å gå inn på visualiseringsinnstillingene i Windows, og kutte ut et par ting, som hindrer en SSD i å jobbe så raskt som den faktisk kan.

Gå inn i avanserte systeminnstillinger - ytelse, og kutt ut de fleste animasjoner, fade inn/ut av menyer. Slike ting har en innebygd forsinkelse, uavhengig av hvilken disk man har, men tar man dem vekk, vil opplevelsen bli mye mer snappy med en SSD, enn med en snurredisk.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Men det er et par ting du kan gjøre for virkelig å oppleve hvor mye mer snappy en SSD er i forhold til snurredisk - og det er å gå inn på visualiseringsinnstillingene i Windows, og kutte ut et par ting, som hindrer en SSD i å jobbe så raskt som den faktisk kan.

Gå inn i avanserte systeminnstillinger - ytelse, og kutt ut de fleste animasjoner, fade inn/ut av menyer. Slike ting har en innebygd forsinkelse, uavhengig av hvilken disk man har, men tar man dem vekk, vil opplevelsen bli mye mer snappy med en SSD, enn med en snurredisk.

Aldri hørt om dette, hvorfor skal det ha effekt på ssd og ikke vanlig disk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...