Gå til innhold

i7 920 begynner plutselig å gå varm

Ghaundan

Anbefalte innlegg

Her om dagen slo min hjemmesnekrede pc seg plutselig av, var litt nervøs for at noe hadde surnet og måtte byttes ut, men startet den på nytt og fikk beskjed at cpu'en hadde blitt for varm. Når jeg sjekket det etterpå lå den på rundt 85, på idle. Det var noe overraskende for det har aldri vært noe problem før, jeg har ikke overclocket og har derfor ikke brukt noe annet enn stock.

Så da er problemet, hva kan være galt? Tok å renset den for støv, uten at det hjalp nevneverdig. Når jeg lot den kjøle seg av ute igår kveld var den nede i 30 mens bror min spilte igår natt. Men når jeg startet den opp igjen idag tidlig var den tilbake til 85.

Mens jeg renset, og remonterte viften merket jeg at kjølepastaen hadde sett sine dager og tipper den må byttes ut, men kan dette være eneste grunnen? Tenkte også at siden jeg først skal på med klisseriet kunne jeg kanskje gjøre det på en litt bedre cpu vifte, og muligens dille litt med overclocking...

Kjører

CPU: i7 920

Hovedkort: Rampage II Gene

Kabinett: Cooler Master Stacker 832 Big Tower

Så, kort oppsummert

1) Er det kjølepasta/dårlig vifte som kan være eneste problemet? Alle andre temperaturer er helt fine

2) Tips til god cpu vifte? Helst ikke noe gigantisk, men må man så må man...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke tilfeldigvis stock vifta som kom med CPUen?

Om det er det så kjøp en ny en av Noctua merke eller noe annet som har bakplate og fjærbelastede skruer.

Årsaken er veldig grei, plastikkfestene på Intel sin standardkjøler svekkes med tid og er vanskelig å montere korrekt.

Resultatet er at den kan sprette opp på den ene siden og gi dårlig kontakt, og når det først skjer så er helvetet igang.

Standardkjøleren har flere problemer som om ikke det var nok, blant annet grunnet plastklippsene så har du begrenset med antall ganger du kan ta av og på kjøleren, og oftere det er gjort jo mer øker sjansen for at festene gir etter og du ender opp med overoppheting.

En kjøler med bakplate og skruer vil ALDRI glippe av og du kan ta den av og på til du blir gul, grønn, blå og rosa om du så vil.

Lenke til kommentar

Ja, det er stock vifte som er med. Merket problemet med festene når jeg skulle sette den i igjen.

Kjekt å vite Thomit! Men problemet startet før jeg renset viften, så det å se på pastaen alene kan umulig være det som har skapt problemet, selv om det sikkert ikke har hjulpet. Skal ta det til meg når pastaen skal på på nytt.

Tittet litt på cooler master 212+, så ganske grei ut med tanke på størrelse. Komplett hadde for 349, hvor får man for 200?

Nocturaene var litt dyrere, men ifølge infoen var den jeg tittet på mindre enn cooler masteren.

Summene det er snakk om er ikke så farlig at det gjør noe, det viktigste er at jeg faktisk får plass til en av de i PC'en. På bildet er cooler masteren festet "sidelengs"?

Lenke til kommentar

Dustinhome hadde det til 219, faktisk lenge siden jeg har brukt prisguiden nå. Prisjakt var ny! Desverre har de den ikke før om 30 dager så det blir litt lenge å vente. Så da ble det fra komplett likevel. Gir tilbakemelding når alt er mottatt og montert :) takker for hjelpen!

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en Noctura og installerte den idag, var litt stress med festet bak (måtte ut med alt osv), men ikke verre enn at det lot seg gjøre etter jeg kastet katten ut.

Må innrømme at dimensjonene på ting begynner å bli litt latterlig og tegneserie artig, grafikkkortet og cpu kjøleren tar jo nesten opp all plassen, er nærmest umulig å få plass til hender og fingre lengre.

Det var AKKURAT nok plass i kabinettet til kjøleren, men akkurat er alt jeg trenger! Ikke rette tidspunktet å teste på akkurat no siden det er veldig varmt her akkurat no, men temperaturene er klart bedre! Får teste litt mer ikveld og se hvordan det blir.

Lenke til kommentar

Glemte helt å gi status rapport! Endte opp med å sitte til klokken 5 på fredag, lørdag var det dame + besøke kamerat for warhammer 40k etterpå, og idag tidlig var jeg vakt på ett sykkelritt så det har gått litt hus forbi.

Jeg tipper det er en grunn 007, men det ser litt komisk ut til tider med tanke på størrelsen. Men men! Uansett! Temperaturen er mye bedre nå, rundt 35'ish på idle og opp rundt 50 på load som må sies å være en alvorlig forbedring, kan sikkert få til litt bedre når jeg går over ledningene igjen og rydder vekk litt for å forbedre luftflyten. Men alt i alt er jeg fornøyd! Takker for hjelpen. Etterhvert blir det vel ny cpu og sikkert grafikk kort og, merker at delene ikke akkurat er nyeste sort lengre. Men så lenge det duger ser jeg lite vits med å bytte ut enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...