DonKnaus Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 1.Det jeg lurer på om jeg skal lete etter noen spesielle typer steder? 2. Hvor mye er maks vindstyrke? 3.Noe spesielt jeg skulle vite? Ellers kan jeg det mest grunnleggende Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 1) det beste er steder hvor det er mest mulig loddrett fjell ned i vannet. det er iallefall slike steder vi pleier å lystre etter krabber. 2) du kan vel lystre uansett vindstyrke men det er å foretrekke om det er mest mulig vindstille og lite bølger slik at båten blir mest mulig håndterlig. 3) det beste er å lystre når det er overskyet/ikke måne. lystrer du når månen er oppe ødelegger den for lysingen din. Lenke til kommentar
Wells Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Det skal relativt mye til for at månen ødelegger for lystringa. Dessuten så pleier krabber å være mer aktive ute jo lysere det er om kvelden. Sålenge ikke måneskinnet blinder deg så er det bare å kjøre på. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 En annen ting du kan være obs på er høy/lav -vann. Er det for lavt vil ikke krabben komme opp, er det for høyt vil krabben stå så lavt at du ikke får tak i den. Lite bølger/vind gjør det lettere med båten og krabbene "faller" ikke ned. Så lenge det er mørkt er det greit. Har ingen erfaring med at månen ødelegger. Lenke til kommentar
DonKnaus Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 okei takk for alle tips,, tar turen idag Lenke til kommentar
sinder18 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 om man ikke har båt da hvor er det best og lyse etter krabbe da? Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Langs steinete vannkant. Da store steiner, ikke gruns/sand. Eller hvis du finner en fjellkant hvor det ikke er så høyt opp og som du kan gå langs. Ta med redskap, da det ikke er sikkert krabben kommer like høyt opp. Lenke til kommentar
sinder18 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Er det mulig til og lyse etter krabbe idag? eller må det vera en spesiel tid om året? Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Trenger vel ikke være en spesiell til på året, så vidt jeg vet. Men det er jo greiest nå på sommeren. Krabben er vel kanskje litt mer aktiv og kommer høyere opp om sommeren enn om vinteren. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 det er jo mer kjøtt i krabbene dess senere på sommeren det er. de skifte skall i oktober(?) så det beste er å lystre i august/september (iallefall så lenge det er snakk om å gjøre det på hytten). Lenke til kommentar
sinder18 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) men en vanlig lommelykt er nokk? eller må det vera en litt større? er det sjangse att det kommer flere krabber på engang en bare 1? Og hvilken tid på kvelden/natten er best? Endret 3. august 2011 av sinder18 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 dess mer lys (aka større lommelykt) dess bedre men du skal kunne klare deg med vanlig Maglite. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Hodelykt er å anbefale, da kan du kjøre litt mer "solo" Rent praktisk er det greit å ikke lyse for mye på krabben når du ser den, men bare idet du skal ta den. De slipper fort taket når de får lys direkte på seg. Også riktig som ilpostino sier; det er mer kjøtt på høsten. Lenke til kommentar
Froddy45 Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 Er det håpøst å lyse krabbe nå i januar? Håper på svar vi tenkte å prøve oss i fag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå