1245112654122755325882462 Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Yes, så då har til og med eg komt meg tilbake på skolebenken så forbered dere på mye idiotiske spørsmål i fra en som ligger litt bak Har starta med et oppfriskningskurs i matte å har støtt på noen små problemer så skal prøve å samle dem En oppgave lyder følgende: 1.3 - 0.5 + 7/10 + 3.5 + 26 - 1,3 2.5 + 27 + 3 Her har eg nok bare en føre feil å med 7/10 så meiner eg syv tideler, alså brøk, men aner ikke hvordan eg lager tegnet Har reknet det men kommer 1 tidel under den angitte summen i fasitten, kan noken regne den for meg å vise meg utrekninga? Har nok bare en førefeil som eg ikkje finne skjøl, men ser ikkje poenget med å legge ut utrekninga mi egentlig Så kommer det største problemet eg har, løsing av flere paranteser. Oppgaven lyder følgende, 6+{28 -[11-(13-4-6)-9+5]-(18+5) +20}-8 haha ja, av den siste så veit eg bare at eg skal løyse den ytterste parantesen, men trenger nok grundig forklaring av framgangsmåte av begge, viss noken kan gi meg ei litt grundig innføring i generell rekneteknikk for sånt hadde det vært heilt fantastisk, siden dere sikkert kommer til å spare dere mye frustrerendes spørsmål i fra meg her inne fremover Valgte å lage egen tråd siden eg ønsker å holde den åpen igjenomm hele kurset mitt så eg kan få litt innspill Endret 3. august 2011 av Priim Lenke til kommentar
Mudcat Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Usikker på den første oppgaven din, da jeg ikke helt klarer å forstå hva du mener med 1.3 - 0.5 + 7/10 + 3.5 + 26 - 1,3 2.5 + 27 + 3. Men slik som jeg tenker så kan vel 7/10 skrives som 0,7? Og da blir stykket: 1.3 - 0.5 + 0,7 + 3.5 + 26 - 1,3 2.5 + 27 + 3 = Dersom jeg antar at det skal stå minus(-) mellom de to tallene som jeg har hevet ut med fet skrift, blir dette: 1.3 - 0.5 + 0,7 + 3.5 + 26 - 1,3 - 2,5 + 27 + 3 = 57,2 Og dersom pluss(+) 1.3 - 0.5 + 0,7 + 3.5 + 26 - 1,3 + 2,5 + 27 + 3 = 62,2 Andre oppgaven: Her velger jeg å starte med den innerste parantesen og jobbe meg utover. (Setter understrek under parantesen som jeg løste opp fra sist linje, slik at det blir lettere å se hvordan parantesen ser ut etter den er blitt løst opp.) 6+{28-[11-(13-4-6)-9+5]-(18+5)+20}-8= 6+{28-[11-13+4+6-9+5]-(18+5)+20}-8= 6+{28-11+13-4-6+9-5-(18+5)+20}-8= 6+{28-11+13-4-6+9-5-18-5+20}-8= 6+28-11+13-4-6+9-5-18-5+20-8= 19. Bare viktig å huske på at dersom det står minustegn(-) foran parantesen, så skal alle fortegn inni byttes(minus blir pluss og omvendt(- -> + og + -> -)) 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 Hmm, tusen hjarteleg for godt svar! Så her kommer det en fairly simple one, men kommer til -10 der svaret skal være -6 .. (x+y-z)*(2x-xz)+3xy X= -2 Y= -1 Z= 3 Har løst den på følgende måte [(-2)+(-1)(-3)]*[2*(-2)- 2*3 + 3*(-2)*1 med forbehold til feil på løsningen min, men oppgaven skal vertfall være bra. Lenke til kommentar
OneWingedAngel Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 (endret) Sett inn og løs opp de minste parantesene først. Husk riktig fortegn. Endret 2. august 2011 av OneWingedAngel 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 3. august 2011 Forfatter Del Skrevet 3. august 2011 Ok, tusen takk for et meget godt svar! Så er vi kommet til brøk, her lurer eg egentlig bare på en liten ting .. siden eg ikkje er god med tegn her så skal eg prøve å la det være. Men eg lurer på reglene for deling, har brøken 6AC/b+1 som skal deles med 5A. Reglen for å snu brøken og gange er jo i og for seg grei nok til mitt bruk. Men i svaret så blir det 6c/5b+5 Ka er reglene for å flytte 5 under brøken? Viss noken forstår så kan eg jo på prøve å lage oppgava 6ac/b1 : 5a 5a:6ac/b+1 = 6c/5b+5 et lyn kurs i faktorisering trengs også, siden eg forsto lite av oppbyggingen rundt faktoriseringen. Regn ut og faktoriser 2y(3x-4) + 4(xy+y) - ( x-3)(y4-) = skjønner absolutt ingenting av kordan det skal løsest, faktoriserest å få det ønska resultatet, min oppfatning av faktorisering er jo at så lenge du ender opp med dei ønska verdiane må de vell være et fett? blir det oppfatta sånn på prøver etc? Trur det er nok for en liten stund. Lenke til kommentar
Mudcat Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Skal vi se her. Oppgave 1: 6ac/b+1 : 5a = (kan også skrives som) 6ac/b+1 : 5a/1 = 6ac/b+1 * 1/5a = (ganger med omvendt brøk) 6ac/5ab+5a = (faktoriserer og får -->) a(6c)/a(5b+5) = (Stryk a mot a) 6c/5b+5 Oppgave 2: 2y(3x-4) + 4(xy+y) - ( x-3)(y-4) = (start med vanlig utganging av parantesene) 6xy - 8y + 4xy + 4y - xy + 4x + 3y - 12 = (trekk sammen til) 9xy + 4x - y - 12 Hvordan denne skal faktoriseres er jeg mer usikker på. Ikke fordi det er vanskelig, men fordi den kan gjøres på flere måter. Hadde hjulpet om du kunne vise meg hva svaret skal bli, evt. sjekke over om du har skrevet oppgaven rett, fort gjort å skrive feil på pc. En måte å faktorisere den på kan være: y(9x + 4x/y - 1 - 12/y) En annen: x(9y + 4 - y/x - 12/x) Og det finnes flere. Dersom du ikke klarer å se hvordan faktorisering brukes ut fra det som jeg har gjort i begge oppgavene, eller har andre spørsmål så bare spør i vei. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 4. august 2011 Forfatter Del Skrevet 4. august 2011 Tusentakk for godesvar! Det meste som kommer opp og ned i den tråden her blir eg nødt å ta opp igjen i helgen pga av at tidsmanglen gjør at eg må prioritere og henge med forann det å kanskje lære alt å heller ta det igjen seinare, og da er helga satt av til det! Så kommer nok flere spørsmål rundt det dere har svart på lenger opp angående metoder og sånt. Men her kommer dagens "problemer" Skal også legge ved fasit svar ved disse oppgavene, så folk veit ka dei skal "jakte etter" Oppgave 27 XIV: (xy-2x/2y:3x/14)*12xy/5y-10 Håper folk ser brøkene her, det er / deletegnene er brukt : på. Svaret skal vertfall være -6y, noke eg var helt på bærtur av ellers så er det en lignende oppgave som lyder følgende: XV 32) 7a+4/12x-12 - 2(3a-2)/12x-12 + 7-a/12x-12 Svaret her skal bli 5/4x-4 tar en til nå så skal eg prøve og besvare spørsmål angående oppgavene eg har linket før over [1/5 - ( 3a/4*8/5a-12/5:4] : {12/25a+[3*2/25a - 8/25a*(-4)]} Den siste der var alt for heavy for mitt nåværende nivå, så ønsker gjerne en veldig detaljert forklaring av den! Svaret skal bli: - 3y/4 Forbeholder meg at eg kan ha skrevet feil! Så ikkje fokuser så alt for mye på akkurat det, men prøv og vis meg kordan dåkke rekner Oppgave 2: 2y(3x-4) + 4(xy+y) - ( x-3)(-4y) = 2*y(7x-8) Gjor en liten forandring i oppgaven, noe eg hadde skrevet feil! Ellers var den første oppgaven din såklart 100% riktig så tusen hjertelig! Er litt små ting rundt brøk rekning også, men trur eg skal klare det selv Lenke til kommentar
Mudcat Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Starter med en recap av Oppgave 2 fra sist gang siden du nå har fikset på den: 2y(3x-4) + 4(xy+y) - ( x-3)(-4y) 6xy - 8y + 4xy + 4y + 4xy - 12y (Rød og grønn er samme, men blå har forandret seg, Og vi trekker sammen -->) 14xy - 16y (Så faktoriserer vi -->) 2y(7x - 8) Nå tar jeg den andre oppgaven du skrev, altså oppg. XV 32) (7a + 4)/(12x - 12) - 2(3a - 2)/(12x - 12) + (7 - a)/(12x - 12) [setter paranteser rundt teller og nevner for å gjøre det klarere hva som står. Brukte sikkert en halvtime bare på å skjønne hva som hørte til hva her + at jeg prøvde å rekne ut før jeg forstod hva som egentlig stod. Ikke din feil, men det er vanskelig å skrive regnestykker på pc uten riktig verktøy] (7a + 4)/(12x - 12) - (6a - 4)/(12x - 12) + (7 - a)/(12x - 12) [Rekner ut det rosa leddet for å bli kvitt multipliseringsbiten] (7a + 4 - 6a + 4 + 7 - a)/(12x - 12) [Vi ser at (12x - 12) er fellesnevneren, og trekker sammen de 3 brøkene til en ny, som vi så rekner ut til -->] 15/(12x - 12) [Dette faktoriseres -->] 3(5)/3(4x - 4) [Kort 3 mot 3 -->] 5/(4x - 4) Før jeg fortsetter med de to siste oppgavene, så må jeg bare stille spørsmål om du har tatt med riktig fasit/svar på de to oppgavene, for samme hvordan jeg snur, vrir og vender på de så kommer jeg ikke frem til det som du har skrevet som fasitsvar. Oppgave 27 XIV: ([xy-2x]/2y : 3x/14) * 12xy/(5y-10) [setter paranteser rundt utvalgte tellere og nevnere her også bare for å gjøre det mer klart] ([xy-2x]/2y * 14/3x) * 12xy/(5y-10) [starter med å gange med den omvendte brøken i rød -->] ([14xy - 28x]/6xy) * 12xy/(5y-10) [Nå ganger jeg inn den blå -->] (168[xy]2 - 336x2y) / (30xy2 - 60xy) [Nå korter jeg vekk xy fra alle leddene -->] (168xy - 336x) / (30y - 60) [Deler uttrykket over og under brøkstreken med 6 -->] (28xy - 56x) / (5y - 10) [Faktoriserer -->] 28x(y - 2) / 5(y - 2) [Korter (y - 2) mot hverandre -->] 28x / 5 Til slutt den "heavy" oppgaven: [1/5 - ( [3a/4]*[8/5a] - [12/5]:4] : { (12/25a) + [3*(2/25a) - [8/25a]*(-4)]} (Setter inn noen paranteser og farger her også jeg, og starter med venstre side av deletegnet( : ), hvor jeg fikser på grønn-->) [1/5 - ( [3a/4]*[8/5a] - [12/5]:4/1] (Rekner ut rød og grønn(ganger med omvendt brøk i grønn) -->) [1/5 - ( 24a/20a - 12/20] (Ser nå at fellesnevner blir 20a, og utvider til denne -->) [(1/5 * 4a/4a) - 24a/20a + (12/20 * a)] (Rekner ut -->) [4a/20a - 24a/20a + 12a/20a] (Venstre side av deletegn( : ) blir da -->) (-8a)/20a Nå tar jeg høgresiden: { (12/25a) + [3*(2/25a) - [8/25a]*(-4)]} (Starter på samme måte som på venstresiden, og fikser litt på blå og rosa -->) { (12/25a) + [3/1*(2/25a) - [8/25a]*(-4/1)]} (Rekner så ut blå og rosa -->) { (12/25a) + 6/25a + 32/25a]} (Ser at alle har samme nevner(25a) og jeg trekker sammen og får høgresiden til å bli -->) 50/25a (Oppgaven blir nå -->) [(-8a)/20a] : (50/25a) (Nå ganger vi med omvendt brøk -->) [(-8a)/20a] * (25a/50) (Dette blir -->) (-200a2)/1000a (Faktoriser -->) 200a(-a)/200a(5) (Kort 200a mot 200a -->) (-a)/5 Håper det jeg har gjort er forståelig 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 Tusen Hjertelig! Mistet litt motivasjonen men håper eg kan komme meg fram igjen på! Så her kommer litt som kanskje dere har nevnt før, men oppgaver som blir såpass lange og dryge men vil bare ha en bekreftelse at eg har løst dem riktig, det skal settest inn følgende verdier: x=-2, y=3, z=-1. 3x-[4xy-(6xy-8x)-2x)+(-3)(2x-4)-(5xt+3x-2y-3)+x]-4 Den blir såpass lang at eg detter litt utav det, så ønsker at noken kan løyse den så eg klarer og se mine feil Svaret skal være 11x -5y +xy-15=58. Enda en av samme typen der eg ønsker det samme. Verdiene er som følgende a=2, b=-2 og x=3 (x-2) {-[-(a+b)+(a+3b)-5]} + {-3+[-(2a+b)+(a+4b)]}(3-x) Enda en oppgave, regn ut og forkort, gjerne undervegs [2/5*(-3/4)+7/10-6/5]-16/15)= Her er 1 soms kal oppsumere alt vi va igjenom på noen dager, sleit en stund med den, får ikke riktig svar. 3/x*y/4*(-2)+3y/3x:[5/12x-21y/12x:(-7)] = Litt Brudden brøk. 3/5*2/7+5/3(2/7-5/42:5/16) Dette står oppå streken 1/3-1/7 Dette står under. Ny oppgave. 3-3/4 1/5-1 Enda en 2+3/z 4+6/z Overunder brøk på begge dissa 2 på respektive linjer. Så kom vi til noke eg absolutt trenger hjelp til!.. Formler Tar bare 1 av hver formel, men fortell meg kordan dåkke bruker formlane s=Vo*t+1/2a*t2, Finn Vo når du har verdiene; S= 86,4, 5s a=9,2m/s2 Bruk samme formel til og finne A, bruk gjerne samme tall, skal bare se prinsippet. Ny oppgåve. M = qe2b2/2u Finn q når m =8, u = 3 R=4 b=3 finn U når q=-7 m = 3,5 r=-1 b=2 Finn r når M=2.4 U=7 q = 21 B= 2 Nok oppgaver der, håper eg forstår prinsippet, men forklar til minste detalj Så skal vi gjøre om forlmer og vi tok utgangspunktet i Q=m*c(T2 -T1) Finn et utrykk for c Q=-1500, m=4/5 t2= 15 t1= 20. Forklar gjerne. Ble mye på engang, men for dere som kan dette tar vell ditta 5 minutt V Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Kan ta eit par. Eg antar at 5xt skulle vere 5xy. Ta det ledd for ledd. Kan fjerne den store parentesen fyrst. Hugs at alle ledd må gangast med -1, sidan det står minus framfor parentesen. Kanskje ein noko uvanleg måte å skrive det på, men eg reknar med du forstår kva som skjer. Det andre linja er ikkje nødvendig å skrive ned, eigentleg. So kan det forenklast litt. Byrjer med brøken. Ser at 2x er ein faktor i begge ledda, so her kan du korte. Sidan du deler på -1, vil begge ledd i teljaren endre forteikn. So er det berre dei to parentesane igjen, og desse er rett fram. I den fyrste, gang 3 med kvart ledd, og den andre kan du berre fjerne direkte, sidan det ikkje er nokon faktor eller minusteikn framfor. So er det berre å setje inn for x og y (kor kjem z inn?): . Reknar med det mangla eit minusteikn i svaret du oppgav. Tar bare 1 av hver formel, men fortell meg kordan dåkke bruker formlane s=Vo*t+1/2a*t2, Finn Vo når du har verdiene; S= 86,4, 5s a=9,2m/s2 Den formelen er ei likning. Det vil seie at 1) det som står på den eine sida av likskapsteiknet er akkurat likt det som står på den andre sida, og 2) du kan omforme likninga ved å utføre matematiske operasjonar (addisjon, subtraksjon, divisjon, multiplikasjon, m.m) på likninga. Det viktige å hugse på når det gjeld punkt 2, er at du gjer akkurat det same på begge sider. Om du legg til noko på venstresida, må du leggje til det same på høgresida. For å ta rørslelikninga du oppgav, . Det du vil er å få åleine på den eine sida av likskapsteiknet, altso at det står . Steg for steg: finst berre ein stad, men det er to ledd på den sida. Fyrste steg vert å fjerne det andre leddet, . Når du trekk frå på høgresida, må du gjere det same på venstresida. Neste problem er at er multiplisert med . For å fikse det, må du dele med på begge sider. No kan du seie deg ferdig, og berre setje inn dei verdiane du har gitt for s, t, og a. Alternativt kan du skrive om til , og so setje inn. Putte det inn i ein kalkulator reknar eg med du klarer. Framgangsmåten for å finne eit uttrykk for a er tilsvarande. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå