AnonymDiskusjon Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Så jeg skal studere nå når skole året begynner. Det ble egentlig en litt plutselig avgjørelse i siste liten, men jeg har troen på at det skal bli bra. Men så er det dette med fadderuken da. Sånn som jeg forstår det så er det en (eller flere?)som får ansvar for å passe på akkurat meg. Denne personen skal vise med rundt universitet å ta meg med på fester og arrangementer den første uken, right? Vel jeg er egentlig ganske nervøs over hvordan den første uken skal gå. Jeg kjenner vel 2 som skal studere på samme universitet som meg, bortsett fra det så er jeg alene, akkurat som mange andre. Men hva gjør man om man ikke "klikker" med den som er fadder for deg? Og hvor mye ansvar har denne personen over deg? Skal han ringe meg og fortelle om fester? Sitte med meg i baren og i bunn og grunn "ta vare på meg"? Jeg gleder meg jo til å feste og alt det, men har jo mine problemer, er spesielt redd for å bli ditcha av fadderen min. Jeg kan være en smule sjenert når jeg er i nye situasjoner og jeg føler jeg ser utrolig ung ut. Er litt redd for at fadderen skal se meg og bare tenke "Åh faen må jeg passe på denne drittungen nå?" Postet av anonym: 98ce95412623beee847cb5e4ce89ce69 Lenke til kommentar
Oreokjeks Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Hvordan fadderordningen er lagt opp varierer fra studiested til studiested, og mellom de ulike linjene. Men poenget med fadderordningen er ikke at du skal bli kjent med fadderen din. Fadderen(e) skal legge til rette for at du blir kjent med de du skal studere sammen med. Dette gjør de ved å ta dere med på ulike arrangementer, fester osv. Faddere er forskjellige, som alle mennesker. Noen vil kanskje føle at de har et større ansvar for å passe på deg enn hva andre vil. Er du heldig samarbeider alle fadderne på din linje, slik at det blir store faddergrupper og du får dermed ingen "personlig" fadder. Fadderuka er det viktigste du kan delta på som ny student og du vil garantert få mange nye venner i løpet av få dager. Fadderuka er rett og slett gull verdt! Vil også nevne litt om hvem som blir faddere, siden du har dine bekymringer rundt dette. For å bli fadder må man melde seg på (ofte i god tid) før studiestart. Det er få, om noen, som blir faddere uten å være bevisst sin rolle. Husk at det er fadderne selv som har valgt å være fadder, så det ville være rart om en fadder skulle tenke noe slikt som du nevner. 6 Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Her jeg studerer er det et par-tre faddere som har 10-12 "fadderbarn" i gruppe, ofte folk som studerer roughly det samme som deg. Masse vors og arrangement på universitetet. Essensen i fadderuka er vel drikking og puling, omtrent som russetiden. 2 Lenke til kommentar
multisync Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Her jeg studerer er det et par-tre faddere som har 10-12 "fadderbarn" i gruppe, ofte folk som studerer roughly det samme som deg. Masse vors og arrangement på universitetet. Essensen i fadderuka er vel drikking og puling, omtrent som russetiden. Shit, høres bra ut. Bare synd jeg skal begynne et drittsted på en utdanning som egentlig ikke er det jeg har lyst til Meh... kanskje det betyr at jeg kan ha fadderuke en gang til neste år på en ny skole? Har fortsatt ikke akseptert plassen på skolen, så det med fadderuke tenkte jeg ikke på før jeg så denne tråden. Lenke til kommentar
Little Miss Trouble Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Du burde virkelig glede deg til fadderuka. De par første gangene man er med faddergruppa er det kanskje litt kleint - man kjenner ingen, husker ikke navn osv., men så drikker man litt, prater og blir kjent. Man har det gøy, ler, drar ut nesten hver dag, får noen morsomme historier (i fjor var vel jeg egentlig den personen de fleste morsomme historiene handlet om, jeg har et talent for å drite meg ut), og når studieårets alvor senker seg, da er ikke alle ansiktene i forelesningssalen ukjente lenger Synes ikke du skal dømme stedet før du har bodd der litt, ofte kan små drittsteder ha et fantastisk studentmiljø Og om du ikke egentlig vil studere det du har kommet inn på, trenger du vel bare å få ståkarakterer også, så da kan du heller fokusere på å ha det gøy og være sosial Og forresten: Sammenligningen med russetida er helt på sin plass. Jeg vil nesten si at faddertida er enda bedre! Lenke til kommentar
multisync Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Greia er vel heller at jeg bor her allerede, og har venner som går der, og vet derfor ganske mye om miljøet. Det er ikke det at det er dårlig, heller det at det ikke skjer så mye. Får jeg mange nok venner som har lyst til å være sosiale så ordner det seg nok da Allerede helt tilfeldig blitt kjent med en som flytter hit til studiestart, som kom inn på den linja jeg ville inn på Menmen, linja jeg kom inn på er innenfor samme fagområde ihvertfall. Ikke mange jenter innenfor dette faget tror jeg, så får håpe de blander litt med gruppene, for det er lærer- og sykepleierlinje også hvis ikke jeg tar feil. Der bør det være en høyere andel av jenter Lenke til kommentar
Little Miss Trouble Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Greia er vel heller at jeg bor her allerede, og har venner som går der, og vet derfor ganske mye om miljøet. Det er ikke det at det er dårlig, heller det at det ikke skjer så mye. Får jeg mange nok venner som har lyst til å være sosiale så ordner det seg nok da Allerede helt tilfeldig blitt kjent med en som flytter hit til studiestart, som kom inn på den linja jeg ville inn på Menmen, linja jeg kom inn på er innenfor samme fagområde ihvertfall. Ikke mange jenter innenfor dette faget tror jeg, så får håpe de blander litt med gruppene, for det er lærer- og sykepleierlinje også hvis ikke jeg tar feil. Der bør det være en høyere andel av jenter I see Da er det hvertfall bare å satse på at du blir kjent med mange sosiale folk, så blir det sikkert bra. Det skal hvertfall ikke så veldig mye til for å overgå forventningene Gøy at du har blitt kjent med en som skal flytte dit, og til og med gå på linja du ville gå allerede - synes det lover godt for gode venner med samme interesser som deg, jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå