Gå til innhold

Valutalån i USA?

storken

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har søkt litt rundt valutalån og har nå bestemt meg for å ta opp et beskjedent lån på rundt 10000 dollar. 54000 norske vil jeg få av dette. Videre håper jeg kursen synker og jeg kan betale tilbake med en bedre kurs.

Noen som har gjort dette før som har erfaringer og råd? Hvilket lån? Hvilken bank?

Jeg regner risikoen for at dollaren stiger som mye mindre enn risikoen for at den synker - dollar på 4 tallet hadde vært fint :)

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For Dollarlån i norsk bank vil valutarisikoen være bkt inn i rentene. det vil si høy rente.

Dollarlån i amerikansk bank kan være opptil umulig. De må kreditvurdere noen som ligger utenfor deres økonomiske område. I tillegg må de tilfredstille antihvitvaskingsreglene (patriot act). Noe som gør et slikt lånopptak vanskelig og dyrere enn lån av norske kroner i Norge.

Lenke til kommentar

PerB sa "For Dollarlån i norsk bank vil valutarisikoen være bkt inn i rentene. "

Det skjønte jeg overhodet ikke.

Valutariskoen vil ligge på kunden. Banken vil skaffe seg funding i dollar og kunden blir forpliktet i dollar. All valutarisiko er dermed på kundens hånd.

Banken har helt sikkert en høyere kostnad med å formidle valutalån enn ordinære lån og tar derfor sikkert en høyere margin, itillegg er det vel neppe særlig høy konkuranse om valutalån slik at banken også kan bruke dette som moment for å for å litt bedre margin.

Altså: høyere kostnader og lavere konkuranse kan gi banken høyere margin og dermed gi deg høyere rente, men valutarisikoen den ligger på deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror dollaren vil styrke seg.

http://goldprice.org/charts/history/gold_all_data_o_usd.png

Jeg tror situasjonen nå er som i 1979-1980, gull har ikke hatt en slik oppgang som nå i antall år på rad med oppgang siden 1920 og jeg tror dollaren kan stå foran et skifte som er vanskelig å time, dollaren kan gå lavere før den går høyere, men jeg tror dollaren er høyere på 5 års sikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...