Jostein K. Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Hei! Etter kun å ha brukt Koss Porta Pro og iPod ørepropper de siste par årene har jeg sett meg mektig lei, og ønsker å gå til innkjøp av skikkelige hodetelefoner. Budsjett: Ca. 3000 kroner, men gjerne mindre. Type: Aktiv støyreduksjon. Sammen med lydkvalitet er støyreduksjon det klart viktigste. Jeg er enormt lei av å måtte skru volumet fullt opp for å kunne høre noe som helst. Størrelse: Helst heldekkende, men jeg vil ikke utelukke on-ear om det virker som et godt alternativ. Jeg er svært lei av hodetelefoner som lekker lyd og konstant må rettes på (f.eks. ørepropper som faller ut av øret), så jeg ser for meg at heldekkende vil være best. Bruksområde: De vil i hovedsak bli brukt til og fra skolen, på skolen, samt hjemme. 85% musikk, 15% film. Ettersom jeg går på skole midt i byen og må gå gjennom byen på vei til skolen er støyreduksjon utrolig viktig for meg. De vil bli brukt til 50% bærbar datamaskin og 50% iPhone. Tilleggsinformasjon: Jeg trenger ikke mikrofon, jeg hører i hovedsak på indie rock, upbeat pop og easy-listening. Artister jeg hører mye på er Robyn, Veronica Maggio, Philter, Vampire Weekend, Dean Martin, Norah Jones. Jeg har forsøkt Bose QC 3 og Bose QC 15. Støydempingen samt komforten til QC 15 virker bedre enn QC 3, mens lyden på QC 3 virker bedre enn QC 15. QC 15 virker til å ha en veldig flat, eller naturlig, lyd. Volumet var heller ikke særlig høyt. QC 3 er altså for meg å foretrekke ovenfor QC 15, ettersom lyden var mer "spennende". Prisen gjør at jeg sannsynligvis ikke kommer til å kjøpe noen av disse, men alle andre forslag mottas med takk. Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Noe sånn som dette ?? Eller mer som dette ..? Vampire Weekend Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Aktiv støydemping som i en strømkrets som tar opp støyen rundt deg og faseven litt billigere headset og den eneste effekten det har er at jeg får vondt i hodet/ørene av å bruke de Mulig dette fungerer bedre om du går opp litt i pris, det vet jeg ikke noe om. Vil heller anbefale et godt lukket headset. Har nettop kjøpt meg et Beyerdynamic DT770 Pro, og det er ikke mye lyd som slipper igjenom. Har riktignok ikke testet de på buss/tog eller noe slikt enda, men jeg hører f. eks lite til av folk snakker rundt meg om jeg sitter med de på, og folk rundt hører heller ikke musikken min. Både laptopen og iPoden klarer og drive headsetet helt uten problemer, selv om jeg bruker en forsterker mellom laptopen og headsetter om jeg vil guffe å litt. Lyden er ballansert og "åpen", med både god bass og diskant. Noen venner av meg som har Grado SR80 klagde på for lite bass, men synes ikke dette er et problem, heller omvendt. Ga forresten 1800kr for de på Stereofil, men da fikk jeg litt avslag. Tror de egentlig tar 2000kr til vanlig. Mulig du finner de billigere på nett også. Endret 1. august 2011 av hakonvl Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 (endret) @NeBlix: Har du prøvd noen av dem? Endret 1. august 2011 av Jostein K. Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 Aktiv støydemping som i en strømkrets som tar opp støyen rundt deg og faseven litt billigere headset og den eneste effekten det har er at jeg får vondt i hodet/ørene av å bruke de Vil heller anbefale et godt lukket headset. Har nettop kjøpt meg et Beyerdynamic DT770 Pro, og det er ikke mye lyd som slipper igjenom. Har riktignok ikke testet de på buss/tog eller noe slikt enda, men jeg hører f. eks lite til av folk snakker rundt meg om jeg sitter med de på, og folk rundt hører heller ikke musikken min. Både laptopen og iPoden klarer og drive headsetet helt uten problemer, selv om jeg bruker en forsterker mellom laptopen og headsetter om jeg vil guffe å litt. Ga forresten 1800kr for de på Stereofil, men da fikk jeg litt avslag. Tror de egentlig tar 2000kr til vanlig. Mulig du finner de billigere på nett også. Angående aktiv støydemping forestiller jeg meg at det er mye mer effektivt, men nå har jeg nærmest ikke prøvd noen hodetelefoner i det hele tatt, så jeg vet ikke særlig mye om hvor mye hodetelefoner uten aktiv støydemping kan dempe. Jeg skal se om jeg kan få prøvd Beyerdynamic, ser at både du og NeBlix anbefaler dem. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Aktiv støydemping som i en strømkrets som tar opp støyen rundt deg og faseven litt billigere headset og den eneste effekten det har er at jeg får vondt i hodet/ørene av å bruke de Vil heller anbefale et godt lukket headset. Har nettop kjøpt meg et Beyerdynamic DT770 Pro, og det er ikke mye lyd som slipper igjenom. Har riktignok ikke testet de på buss/tog eller noe slikt enda, men jeg hører f. eks lite til av folk snakker rundt meg om jeg sitter med de på, og folk rundt hører heller ikke musikken min. Både laptopen og iPoden klarer og drive headsetet helt uten problemer, selv om jeg bruker en forsterker mellom laptopen og headsetter om jeg vil guffe å litt. Ga forresten 1800kr for de på Stereofil, men da fikk jeg litt avslag. Tror de egentlig tar 2000kr til vanlig. Mulig du finner de billigere på nett også. Angående aktiv støydemping forestiller jeg meg at det er mye mer effektivt, men nå har jeg nærmest ikke prøvd noen hodetelefoner i det hele tatt, så jeg vet ikke særlig mye om hvor mye hodetelefoner uten aktiv støydemping kan dempe. Jeg skal se om jeg kan få prøvd Beyerdynamic, ser at både du og NeBlix anbefaler dem. Jeg har i allefall ikke hatt problemer med det. Skal kjøre tog 5 timer på onsdag, kan komme med mer tilbakemelding da Om jeg husker riktig sto det i manualen til headsettet til broren min at støydempingen fungerer best på lave frekvenser, men selv har jeg ikke merket noe til det i det hele tatt. Som sagt er disse en del billigere, maks 600-800 et sted, kan sjekke dette og modelnavn senere, så det kan hende det fungerer bedre om fdu går litt opp i pris. Jeg har i allefall opplevd å bli fort sliten i ørene siden du konstant må sitte å høre på en lav summelyd, uavhenging av om du hører på musikk eller ikke. Kan også si at du ikke hører så mye til denne lyden når du hører musikk, selv om dette også kan forekomme. Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Hei Jostein! Jeg har ikke prøvd noen av dem, men jeg leste denne kundeanmeldelsen, samt testen til PC-world, og fant ut at dette måtte være det perfekte headset for deg! ang. Beyerdynamic-headsetet, leste jeg testen til Hardware.no, og fant ut at dette også var et veldig godt headset... Lykke til med valget! =) Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Kan si at jeg ikke har hatt noen problemer med headsetter på tog i allefall, kjørte en del timer tog i dag. Skrudde volumet opp til toppen av det jeg vanligvis bruker, og da gikk alt fint. I rolige partier hadde slapp de inn noe av lyden fra dieselmotoren til toget, men ikke noe problematisk. Folk hørte jeg også lite av. Lenke til kommentar
Vidar1979 Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Aktiv støydemping som i en strømkrets som tar opp støyen rundt deg og faseven litt billigere headset og den eneste effekten det har er at jeg får vondt i hodet/ørene av å bruke de Vil heller anbefale et godt lukket headset. Har nettop kjøpt meg et Beyerdynamic DT770 Pro, og det er ikke mye lyd som slipper igjenom. Har riktignok ikke testet de på buss/tog eller noe slikt enda, men jeg hører f. eks lite til av folk snakker rundt meg om jeg sitter med de på, og folk rundt hører heller ikke musikken min. Både laptopen og iPoden klarer og drive headsetet helt uten problemer, selv om jeg bruker en forsterker mellom laptopen og headsetter om jeg vil guffe å litt. Ga forresten 1800kr for de på Stereofil, men da fikk jeg litt avslag. Tror de egentlig tar 2000kr til vanlig. Mulig du finner de billigere på nett også. Angående aktiv støydemping forestiller jeg meg at det er mye mer effektivt, men nå har jeg nærmest ikke prøvd noen hodetelefoner i det hele tatt, så jeg vet ikke særlig mye om hvor mye hodetelefoner uten aktiv støydemping kan dempe. Jeg skal se om jeg kan få prøvd Beyerdynamic, ser at både du og NeBlix anbefaler dem. Jeg har i allefall ikke hatt problemer med det. Skal kjøre tog 5 timer på onsdag, kan komme med mer tilbakemelding da Om jeg husker riktig sto det i manualen til headsettet til broren min at støydempingen fungerer best på lave frekvenser, men selv har jeg ikke merket noe til det i det hele tatt. Som sagt er disse en del billigere, maks 600-800 et sted, kan sjekke dette og modelnavn senere, så det kan hende det fungerer bedre om fdu går litt opp i pris. Jeg har i allefall opplevd å bli fort sliten i ørene siden du konstant må sitte å høre på en lav summelyd, uavhenging av om du hører på musikk eller ikke. Kan også si at du ikke hører så mye til denne lyden når du hører musikk, selv om dette også kan forekomme. Aktiv støydemping er mye mer efektivt enn passiv støydemping ala DT770 når det gjelder fjerning av støy. Ulempen er det at selv de beste hodetelefonene som f. eks Bose og Audio Technica med aktiv støydemping ikke er like gode som sine vanlige søsken. Hvis passiv støydemping er et krav vil jeg slå et slag for Audio Technica ANC-7b, minst på høyde med Bose lydmessig, brukbar støykansellering (Bose er bedre der) og koster kun 1700 kroner. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Aktiv støydemping er mye mer efektivt enn passiv støydemping ala DT770 når det gjelder fjerning av støy. Ulempen er det at selv de beste hodetelefonene som f. eks Bose og Audio Technica med aktiv støydemping ikke er like gode som sine vanlige søsken. Hvis passiv støydemping er et krav vil jeg slå et slag for Audio Technica ANC-7b, minst på høyde med Bose lydmessig, brukbar støykansellering (Bose er bedre der) og koster kun 1700 kroner. Kan som sagt ikke så mye om dette så jeg kan som sagt fint ta feil. Er dette basert på egne erfaringer, eller har du noe å vise tilbake på? Uansett vil jeg selv foretrekke et godt headset med god lyd og god passiv demping fremfør dårlig lyd og enda bedre støydemping. Man mister litt av poenget med demping når lyden ikke er god, men det er nå min mening. Og som sagt, DT770 isolerte mer en godt nok på ett nesten fult dieseltog, som i seg selv bråker mye, selv om jeg mistet noen detaljer. Lenke til kommentar
Ledig_annonseplass Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Aktiv støydemping er mye mer efektivt enn passiv støydemping ala DT770 når det gjelder fjerning av støy. Ulempen er det at selv de beste hodetelefonene som f. eks Bose og Audio Technica med aktiv støydemping ikke er like gode som sine vanlige søsken. Hvis passiv støydemping er et krav vil jeg slå et slag for Audio Technica ANC-7b, minst på høyde med Bose lydmessig, brukbar støykansellering (Bose er bedre der) og koster kun 1700 kroner. Kan som sagt ikke så mye om dette så jeg kan som sagt fint ta feil. Er dette basert på egne erfaringer, eller har du noe å vise tilbake på? Uansett vil jeg selv foretrekke et godt headset med god lyd og god passiv demping fremfør dårlig lyd og enda bedre støydemping. Man mister litt av poenget med demping når lyden ikke er god, men det er nå min mening. Og som sagt, DT770 isolerte mer en godt nok på ett nesten fult dieseltog, som i seg selv bråker mye, selv om jeg mistet noen detaljer. Det finnes svært lange tråder på head-fi.org hvis du ønsker å lese om de ulike modellene med aktiv støydemping, Bose og Audio-Technica har også blitt testet i Lyd&Bilde. Beyer DT770 Pro isolerer med 18dB Audio-technica ANC-7b isolerer med 20dB Bose isolerer bedre enn AT men jeg fant ikke noe lett tilgjengelig data. I praksis vil en oppleve mye mindre omgivelsesstøy med AT og Bose enn med DT770 Pro Jeg synes omgivelsesstøyen er plagsom med DT770 på fly og tog men lyd er ganske individuelt. Eier DT770 Pro og de demper godt i kontorlandskapet men hvis jeg f. eks skulle ha pendlet med fly eller tog ville jeg gått for aktiv støyreduksjon. Lyden er god med hodetelefoner med aktiv støydemping også, bare ikke like god som vanlige hodetelefoner til samme pris. Jeg eier ingen aktive hodetelefoner men jeg har en bror med AT-ANC og har hørt Bose QC3 ved et par anledninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå