RamGuy Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Har et utrolig bisart problemer med vår fiberlinje fra Homebase, hvorav vi egentlig skal ha en 24/24mbit linje så ligger vi på 24/all-over-the-place. Vi har opplevd problemer tidligere, da var det bare å rapportere inn til Homebase, de beklagde seg da det viste seg at opplastingshastigheten vår hadde blitt satt for lav og vips så hadde vi 24/24mbit linje uten noe mer snikksnakk. Denne ganger derimot forstår vi ikke årsaken til problemet i utgangspunktet, og Homebase selv sier at hastigheten skal være riktig men tallene våre sier det motsatte, men tallene våre sier ting som etter min mening er helt ulogiske.. Vi har hatt endel problemer med nettlinja vår det siste året, men etter at Homebase gikk til skrittet å fjerne deres egen D-Link DVG-5802S router og heller satte opp en D-Link DEG-3010G 10/100 switch hvor port nr5 ble mappet opp med vår internettlinje så har ting vært dønn stabilt. Nå er vi endelig i en posisjon hvor vi kan velge nettverksutstyr helt på egenhånd uten å måtte ta i bruk halvdårlige routerløsninger osv fra nettleverandøren, eneste vi må er å benytte denne D-Link DEG-3010G switchen men siden en nettlinje på 25/25mbit ikke er i nærheten av å utnytte kapasiteten til en switchen så er det ikke noe problem ettersom vi selv henger på vår egen valgfrie router, switcher og trådløse aksesspunkter selv. Nå kjører vi en Netgear SRX5308 Enterprise ProSafe Firewall Router, to Cisco Small Business Gigabit switcher og en Netgear WNDR3700 som 2.4GHz trådløst aksesspunkt og en Apple TimeCapsule 2011 modell som 5.0GHz aksesspunkt. Alt av DHCP og router funksjonalitet er så klart deaktivert på aksesspunktene. Dette har som sagt fungert helt strålende og gitt oss 100% oppetid siden vi fikk konfigurert det, noe vi ikke var i nærheten av å ha med D-Link DVG-5802S routeren fra Homebase som ikke hadde fungerende Port Forwarding eller UPnP. Nettverket vårt per idag ser slik ut: --- Homebase Fiber 24/24mbit---- Fiber kabel -----D-Link DEG-3010 Switch------- CAT7 kabel -----Netgear SRX5308 Router------ CAT7 kabel -----Cisco SLM2008 Switch--------- CAT7 kabel // Datamaskiner // WNDR3700 aksesspunkt // Apple TimeCapsule aksesspunkt // Cisco 100D-08 switch // Problemet vi opplever nå er at opplastingshastigheten ikke bare er for lav (når aldri 24mbit), men at den også er forferdelig ustabil og annerledes fra maskin til maskin? Jeg oppdaget problemet i starten av Juni hvor jeg til slutt kjørte noen hastighetstester på min stasjonære maskin som kjører Windows7 Ultimate 64-bit og Intel Pro/1000 ET Dual nettverkskort, som kjører 2x CAT7 kabler til min Cisco SLM2008 Smart Switch satt opp med LACP. Samtlige tester havnet på 24mbit ned og rundt 1-2mbit opp, noe som er latterlig lavt med tanke på at vi skal normalt ligge på 24mbit opp. Tenkte at dette kunne jo skyldes brannmur osv, så jeg deaktiverte alt av sikkerhetsprogrammer på maskinen, tester på nytt og nøyaktig samme resultat. Dette var tidspunktet hvor jeg rapporterte problemet inn til Homebase og tenkte det var samme problematikk som før, at opplastingshastigheten vår rett og slett hadde blitt for fjerde gang satt for lavt. Men denne gangen mente Homebase at alt så riktig ut hos dem og at jeg måtte gjøre flere tester, med og uten vårt eget utstyr koblet opp og fra flere maskiner. Og det er alt det merkelige kommer inn i bildet. Jeg startet med å koble min stasjonære maskin med en CAT7 kabel rett inn i D-Link DEG-3010 switchen fra Homebase, altså rett inn uten noen router eller noe annet nettverksutstyr i mellom da dette normalt skal gi de konkrete tallene. Men jeg fikk fremdeles 24mbit ned og 1-3mbit opp, så jeg tenkte det kunne være noe muffens med nettverkskortet så jeg testet med det integrerte Intel Pro Gigabit kortet men fremdeles samme resultat? Da tok jeg likså greit å re-installerte hele maskinen, la inn alt av drivere og testet før jeg hadde i det hele tatt begynt å legge inn annen programvare, brannmur osv.. Men fremdeles nøyaktig det samme resultatet. Da tenkte jeg i mitt stille sinn at, HAH! Opplastingshastigheten er så definitivt for lav og det kan bare være Homebase sin feil når jeg opplever 1-3mbit opp rett fra switchen. Men siden jeg har flere maskiner for hånden så kunne jeg jo testet med disse også når jeg først var i gang. Jeg henter frem min MacBook Pro 17" 2011 modell og kobler denne med en 2m CAT5e kabel rett inn i switchen og tester hastigheten, jeg ender opp med 2-4mbit. Altså fremdeles alt for lavt, men dog en smule høyere enn hva jeg fikk via min stasjonære. Men en variasjon på 1mbit er ikke noe jeg grubler for mye over. Jeg setter også opp kjæresten sin stasjonære maskin med Windows7 Ultimate 64bit og tester med denne og får 2-4mbit her også, da kan det vell ikke være noe annet enn en feil fra Homebase? Men så kobler jeg opp alt utstyret igjen slik som det var, tester nok engang med MacBook Pro koblet til routeren, via begge stasjonære maskinene og alle gir samme 1-4mbit resultatet. Jeg noterer ned all testingen og gjør klar en ny e-post til Homebase om hva jeg har kommet frem til. Men så skjer det bisarre! Min MacBook Pro 17" 2011 modell er koblet opp til Apple TimeCapsule 2011-modellen over 5GHz båndet og jeg får 24mbit ned og 11-14mbit opp! Jeg tester straks med begge de stasjonære men disse ligger fremdeles på 1-4mbit? Jeg finner frem kabelen og kobler den til min MacBook Pro og tester med den igjen da er også den nede på 1-4mbit plutselig, kobler meg tilbake på det trådløse og VIPS 11-14mbit igjen. Da forsøker jeg meg på 2.4GHz nettverket og her er det utrolig nok også 11-14mbit. Med tanke på at jeg oppnår kun 1-4mbit når jeg er koblet direkte til switchen, så gir det jo ingen mening at det trådløse plutselig skal klare 11-14mbit. Ender jo til og med opp med fattige 1-4mbit når jeg er koblet med kabel til routeren, og de trådløse aksesspunktene er jo koblet opp på nøyaktig samme måte og går igjennom nøyaktig de samme switchene, den samme routeren, via de samme CAT7 kablene som mine to stasjonære og som min MacBook Pro når jeg kjører den via kabel men fremdeles er det altså 1-4mbit opplastingshastighet med samtlige maskiner via kabel, mens jeg ender opp med hele 11-14mbit om jeg bruker min MacBook Pro trådløst. Hvordan kan dette ha seg? Og betyr dette at problemet ligger lokalt her på hjemmenettverket, eller er dette fremdeles en feil hos Homebase? Disse tallene gir ingen mening og strider imot all logikk etter min mening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå