Flaten92 Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Hei, eg er ikkje heilt sikker på om eg skal kjøpe mac eller ein bærbar pc, det eg har tenkt å bruke den eventuelle datamaskinen til er for det meste å komponere musikk, og eg har då tenkt å bruke Sibelius Noteprogram, men er ikkje sikker om det er best på mac eller pc. Eg har og tenkt å bruke den til vanlig surfing på nettet. og eventuelle andre ting. Er det noken som har hatt både mac og pc som kan svare meg? På kass måte er mac bedre enn pc og omvendt. Endret 1. august 2011 av Flaten92 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Sibelius finnes både for windows og mac. WIndows maskiner er som regel billigere og når du bare skal surfe litt, så anbefaler jeg deg en windows pc. 2 Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 På kass måte er mac bedre enn pc og omvendt. Mac eller PC er først og fremst en smakssak. Du kan som regel finne billigere PC enn Mac med omtrent samme spesifikasjoner, men mange synes Apples design er penere. Dessuten er MBP (hvis det er det du har tenkt på) ganske solide saker. Skal du ha en PC med tilsvarende byggekvalitet kan den godt koste like mye som en Mac. Jeg synes ikke man kan si at Mac er generelt bedre enn PC eller motsatt, og for bruken du beskriver vil nesten enhver mac eller PC gjøre nytten. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Jeg har brukt PC i femten år, og alltid vært skeptisk til Mac. En dag bestemte jeg meg likevel for å kjøpe en Macbook Pro, etter flere runder med meg selv. Det har vist seg å være det beste kjøpet jeg noen gang har gjort. Alt fungerer strålende. Feilmeldinger, advarsler, viftestøy og blåskjerm er ikke lengre en del av hverdagen. Arbeidsflyten min har også blitt mye bedre. Trackpaden og dens mange finurligheter gjør meg mer effektiv. Ellers opplever jeg at maskinen kan fraktes rundt uten at den går opp i limingen, og etter hvert faller fra hverandre. Jeg har ikke sett PC-er med like bra design og byggekvalitet. Dersom ytelse i forhold til pris er viktig, så vil jeg anbefale PC. En blodtrimmet Volvo kan helt sikkert kjøre fra en BMW, men BMW-en er mye bedre på alt det andre. Endret 1. august 2011 av member-101642 Lenke til kommentar
Flaten92 Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 Jeg har brukt PC i femten år, og alltid vært skeptisk til Mac. En dag bestemte jeg meg likevel for å kjøpe en Macbook Pro, etter flere runder med meg selv. Det har vist seg å være det beste kjøpet jeg noen gang har gjort. Alt fungerer strålende. Feilmeldinger, advarsler, viftestøy og blåskjerm er ikke lengre en del av hverdagen. Arbeidsflyten min har også blitt mye bedre. Trackpaden og dens mange finurligheter gjør meg mer effektiv. Ellers opplever jeg at maskinen kan fraktes rundt uten at den går opp i limingen, og etter hvert faller fra hverandre. Jeg har ikke sett PC-er med like bra design og byggekvalitet. Dersom ytelse i forhold til pris er viktig, så vil jeg anbefale PC. En blodtrimmet Volvo kan helt sikkert kjøre fra en BMW, men BMW-en er mye bedre på alt det andre. Takk for det, det begynner og bli litt lettere å velge nå Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Jeg har ikke sett PC-er med like bra design og byggekvalitet. Lenovo Thinkpad har minst like bra byggkvalitet på de fleste av sine modeller, det samme gjelder HP ProBook samt enkelte av Sony sine Vaio-maskiner. De to første er i stor grad bygd etter militære krav til holdbarhet, krav som heller ikke MacBook Pro tilfredsstiller. Designet på både Thinkpad og ProBook kan klart diskuterer. Asus har også etterhvert maskiner som klart har byggkvalitet som nærmer seg MacBook Pro. Asus har også den desidert laveste feilraten i bransjen. Realiteten i dag er at ytelse/kr vinner PC på, på byggkvalitet er de omtrent likeverdige når prisen er omtrent lik, enkelthet vinner Mac hårfint på (min mening). Så jeg støtter seriksen - at her er det i realiteten ingen klar vinner - det er mest smak og behag. PS! Du kan slippe ned MacBook-en fra ca 60 - 100 cm en 5 - 10 ganger, og se om den er like bra. Det er realiteten min gamle T60 har vært gjennom i løpet av 4 1/2 år. Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Jeg har ingenting mot Mac og MBP virker som en veldig solid maskin. Det er imidlertid ingen problemer å finne tilsvarende kvalitet på PC, til tilsvarende pris. Lenovo er kanskje det mest kjente eksemplet, men det finnes masse gode og solide PCer fra 10000 og oppover. Når det gjelder stabilitet på Windows så har den vært bra fra XP kom (forsåvidt var NT og 2000 også bra, men disse versjonene var lite brukt på privatmaskiner). Jeg ser stadig skrekkhistorier om ustabil Windows og kjenner meg overhodet ikke igjen. Sitter med PC på jobben og hjemme daglig og opplever så og si aldri crash. Men kjøper du aller billigste hardware er det klart at produsentene har spart på noe, og her har Apple et "fortrinn" i og med at de ikke har noen maskiner i den rimeligste klassen. Billigste bærbare PC i prisguiden koster rundt 2000. Billigste (med vesentlig bedre spec) bærbare Mac ligger på rundt 7500. Det som er viktig ved valg av maskin er å kjøpe noe som passer til behovet. Skal du ha en bærbar som skal brukes hardt og fraktes mye rundt så kjøp ikke av de billigste PCene, men kanskje en MBP, en Macbook Air eller en PC med tilsvarende byggekvalitet. Skal du ha en bærbar som stort sett står et sted er det greit med en relativt rimelig modell. Og en stasjonær PC/Mac gir deg mer for pengene ikke minst når det gjelder skjerm. Endret 1. august 2011 av se# Lenke til kommentar
LFL Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Jeg kjøpte meg i fjor en MacBook Pro til skolestart. Var veldig giret på Mac og var av den oppfattelsen at det ikke var mulig å få datatrøbbel med denne. Nå etter et år har ikke Macen støtt på mange problemer, men noen har den hatt, den også. Disse problemene hadde jeg nok også hatt med en Windowsmaskin, men jeg tror på ingen måte at jeg har støtt på færre problemer som følge av at jeg valgte en MBP. Det jeg kan si at jeg er mest fornøyd med er byggekvaliteten, tastaturet og ikke minst trackpaden på MacBooken, den er en drøm å jobbe på. Batteritiden gjør det også mulig for meg å slippe å ta med lader på skolen, noe som jeg ser på som et kjempepluss. Det må nevnes at mye av dette også kan skaffes på om du ikke velger en Mac. Det jeg ikke liker så godt med Macen er OSX! Estetisk sett er dette et etter min mening mye penere å se på dette enn Windows 7, men hva hjelper det når jeg den dag i dag sliter med å finne ut av ting som er enkle å gjøre i Windows. Det er klart at jeg kunne gått inn for å lære meg OSX bedre, men dette har jeg ikke gjort til nå ihvertfall. I tillegg til dette er det flere programmer som jeg gjerne skulle brukt som ikke har en versjon som støtter Mac. Dette kan selvfølgelig omgås på flere måter, bl.a. ved bruk av Parrallels, men dette blir ekstra arbeid og ikke så enkelt som jeg skulle ønske. Jeg tror at mengde problemer du har med maskinen til en hvis grad bestemmes av hvordan du behandler maskin, laster du ned alt slags dritt og kaster PCen rundt vil du selvfølgelig møte på problemer, men er du litt mer forsiktig med hva du laster ned og i behandlingen av maskinen vil du møte på færre hindringer, både i Windows og OSX. Det med å skifte operativsystem er noe jeg innbiller meg at mange ikke tenker godt nok igjennom før de går går til innkjøp av sin første Mac. Jeg ser i ettertid at jeg selv ikke tenkte godt nok gjennom dette og flere jeg kjenner sier at de ikke gjorde det. Det finnes programmer som Word og PowerPoint for Mac, men disse er ikke helt like Windowsversjonen av de samme programmen og kan skape mye frustrasjon i starten. Jeg som bruker Macen på skolen kan av den grunn ikke alltid følge lærerne sine oppskrifter slavisk når de skal vise hvordan man gjør ting i forskjellige programmer. Det er også enkelte av printerne på skolen som ikke er Mac-kompatible, uten at jeg her og nå kan si hvorfor. Jeg anbefaler deg å tenke godt gjennom det å bytte operativsystem og det å bruke et operativsystem som er en minoritet i PC-verdenen før du kjøper en Mac. Og husk at både batteritid, byggekvalitet og det meste annet er mulig å skaffe seg uten å kjøpe en Mac, det gjelder bare å lete litt. Jeg synes i bunn og grunn at det hele koker ned til om du har lyst til å bruke Windows eller OSX. Lenke til kommentar
Mgut Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) vist du skal komponere MYE musikk, ville jeg ha valgt en mac, selv har jeg ikke mac, men har en PC som jeg ordner nightcore, funker bra, Mac er da best til redigering av store videofiler, og andre ting, skal du da spille litt eller mye ville da jeg ha gptt for en pc, men personlig til komponering av musikk er det da MAC jeg ville gått for, men de er dyre da, den billigste mac som jeg vet om får man rundt 10k, men en pc kan man lett få til 5k med, men så klart det er da ikke verdens beste pc da. Har man da en pc til en slik pris så går nokk alt greit, men til komponering av musikk ville jeg da hatt enn del RAM Håper dette svarer noen av spørsmålene du har Endret 1. august 2011 av Mgut 1 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Sibelius er ett program for å skrive noter, tror det holder med en billig maskin. Endret 1. august 2011 av Blåbær Lenke til kommentar
Mgut Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 men da er det en pc som er bra nokk for deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå