Gå til innhold

[Løst] Bærbar pc/mac til tung fotoredigering

Anbefalte innlegg

Hei

Ettersom jeg reiser bort og skal studere foto i utland så har jeg behov for en bærbar pc som skal brukes til tung fotoredigering.

Har behov for SSD, godt med ram, + veldig god oppløsning på skjerm. og ca 15" skjerm

Har omtrent 15k-20k å bruke på dette.

Kjekt om du kan bidra med anbefalinger og råd :)

Mvh

Alexander

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig bør vente med å handle så stort i Norge, avhengig av hvilket land du skal til, men første prioritet om du skal jobbe med bilder er;

SKJERM

... og en skjerm med IPS panel.

Denne fra DELL U2410 til kr 3.500 burde være midt i blinken.

Nr. 2 på prioriteringen bør være kalibreringsutstyr for den; http://www.japanphoto.no/datatilbehor/kalibrering/

Nr. 3 er TO (2) USB 3 disker; http://www.dustinhome.no/25/group/23014?sortby=Price.PriceExclVAT%20asc

Så en bærbar for resten av pengene. DELL har noe de kaller for FHD B+RGLED TL (1920x1080) noe de tar kr 1.400 kr for; XPS 15 kr 8.800 inkl den skjermen, i3 prosessor og 8 GB RAM.

SSD disk kjøper du utenom, for da vet du hva du får. KJØP Intel ... !

Du trenger ikke kraftigere prosessor enn i3. Det er RAM og andre ting det går på, bl.a. SSD. Prioriter det jeg la inn, i stedet for utseende, prosessor og skjermkort. Med 15 - 20K har du ikke råd til å være råflott ;-)

HUSK:

Det er meget viktig at DIN skjerm er korrekt kalibrert, for det nytter ikke å komme i ettertid å si at det så greit ut på din skjerm. Du må vite at det du ser, er det du sender videre. Altså korrekte farger, og at skjermen klarer å vise det meste av det dynamiske omfanget du jobber i. Husk at lærerne og de andre har skjermer som koster ca. 15-20.000.

Endret av Protest
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg ville gått for en Macbook Pro 15". Standardkonfigurasjonen får du for 14 990 kroner. Legger du til en tusenlapp, så får du 1680x1050 piksler i stedet for 1440x900. SSD og RAM kan du kjøpe separat, så sparer du mye penger.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Til nesten den halve prisen får man en DELL med like god skjerm, men høyere oppløsning enn Mac.

Mac er heller ikke mer stabil enn en Win 7 maskin. Den doble prisen er bare jåleri og idiotskap når en ikke har mer penger enn 15-20 K. De pengene kan benyttes mer sparsmomt og få mer ut av de. En ekstern skjerm er nærmest et must når en jobber med bilder. Det samme er eksterne disker, og helst to eller flere.

Det skjønner man den dag eksamensbesvarelsen ligger på en disk som enten er stjålet, eller kaputt.

Lenke til kommentar

Takk for så mange svar :) Med tanke på eksterne skjermer, så har skolen jeg skal studere på disse skjermene, type eizo med colormunki. Så det er ikke noe jeg trenger å tenke på. Så de tyngre jobbene, sortering av bilder, og teathering (fotografere og bildene havner direkte inn på dataen).

Det var dette jeg tenkte på når jeg mente at jeg trenger en god skjerm, primert for å førstegangs korrigering av bildene.

Vurderer xps15 nå, og sette inn en SSD slik dere foreslår. Er dette en vanskelig prosess? og garantien på pcen går vell om jeg begynner å bytte deler i pcen?

Eksterne disker og slike ting har jeg et hav av, så det klarer jeg meg med :)

Lenke til kommentar

Takk for så mange svar :) Med tanke på eksterne skjermer, så har skolen jeg skal studere på disse skjermene, type eizo med colormunki. Så det er ikke noe jeg trenger å tenke på. Så de tyngre jobbene, sortering av bilder, og teathering (fotografere og bildene havner direkte inn på dataen).

Det var dette jeg tenkte på når jeg mente at jeg trenger en god skjerm, primert for å førstegangs korrigering av bildene.

Vurderer xps15 nå, og sette inn en SSD slik dere foreslår. Er dette en vanskelig prosess? og garantien på pcen går vell om jeg begynner å bytte deler i pcen?

Eksterne disker og slike ting har jeg et hav av, så det klarer jeg meg med :)

den jeg linket til er et mye bedre tilbud en en vanlig xps 15" (men om 17" blir for stort er det jo uaktuelt)

Lenke til kommentar

Den maskin som thomit linker inn, en Multicom Kunshan W155.

Den har muligheten for 3G modul, og ergo så har den mini-pcie og inn der kan man dytte inn SSD slik; http://thessdreview.com/latest-buzz/intel-310-mini-pcie-80gb-ssd-first-tests/

Her er den SSDen; http://www.dustinhome.no/intel-310-series-msata-ssd-80gb/product/5010550104

Kun ca. kr 1.200 for en slik.

Om du kjøper Multicom Kunshan W155, så kan du ha en 15" maskin som er superkraftig og med både 750 GB HDD og 80 GB SSD. Husk at du bestiller uten OS, men legger den ved bestillingen. Blir noen kroner dyrere. Etter at du har dyttet inn SSD i sloten, må du kanskje installere OS på HDD, slik at maskinen skal gjenkjenne SSD. Om den gjenkjenner den staks, så er det bare å endre på bootrekkefølgen og installere OS rett på SSD.

Når det gjelder å legge inn SSD i stedet for HDD, så er det stort sett en enkel jobb. Par skruer og bytte om. 5-10 minutters jobb.

Det er/kan være enda enklere å dytte inn SSD i mini-pcie. Multicom Kunshan P150 som jeg har, har den sloten inn fra der batteriet er. Altså bare å ta ut batteriet, og dytte den inn i sloten. Ta for sikkerhetsskyld og se på manualen hvor den ligger på W155, og om det er behov for skruing. Det må en på f.eks. Lenovo T400/T61 serien. Der er det litt mer tungvint. Om det er mulig på DELL XPS 15 er jeg ikke sikker, men om den modellen kan leveres med 3G modul, så har den mini-pcie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...