Gå til innhold

Ny receiver - 5.1 eller 7.1

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en ny receiver. Den jeg har idag mangler HDMI så det blir trøbbel med stadig nye kilder som helst vil benytte dette (PS3, Canal Digital dekoder og A.C. Ryan HD mini).

Jeg benytter en HD projektor (Optima HD200x) til å se på fotball (TV2 PL), spille GT5 (PS3) og se på nedlastede filmer.

Trenger jeg en 7.1 receiver eller holder det med 5.1?

Kjøper jeg en 7.1 må jeg også ha to nye høytalere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så veldig mye innhold som har 7.1 lyd. Enkelte spill, og ytterst få filmer.

Så det blir jo en vurdering-sak, og plassere 7.1 høyttalere er ofte vanskelig, husk at du da skal ha 2 høyttalere plassert på siden. Mange som har 7.1 oppsett bruker upmix funksjoner for å få til 7.1 lyd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Selv om du har en 7.1 forsterker så betyr det ikke at man MÅ bruke alle kanalene. Man kan også kun bruke stereo.

Det er lite innhold, bortsett fra noen Blu-ray filmer, som har 7.1 originalt. Men det kommer.

Men de aller aller flese forsterkerene i dag kommer for 7.1, og har noe som heter Dolby Pro Logic 2. Denne henter ut signal for de 2 siste kanalene bak. Og gjør en meget bra jobb på det også.

Men man kan kjøre 5.1 like bra.

Men alt kommer ann på hvordan du har montert surround høytallerene dine. Sitter de på hver side av sitte posisjon, så er det anbefalt med surround back også (som er de 2 ekstra i 7.1). Står surround høytallerene mer bak sitte posisjonen så er det ikke så nødvendig.

MEN du nevner du har prosjektor. En del av de nye forsterkerene har noe som heter høyde kanaler. Og man kan sette surround back utgangene til dette på de fleste av dem. Dermed kan du montere 2 høytallere over lerretet, (eller ved siden av på toppen av det), og få flyttet lyden opp på lerretet. Mange har høytallerene montert under, og lyden blir ikke helt perfekt plassert. Disse høydekanalene fikser det.

Hvis du ikke tror du har problemet, regner med du har senter høytaller under lerretet. Se en dialog scene, og høy nøye på hvor dialogen kommer i fra. Da vil du fort merke at den kommer lavere enn bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...