Gå til innhold

IKT - Lærling

sjonky

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nå vært lærling i 2 år. så lærling perioden min er over. Og jeg får ikke fast jobb på denne bedriften videre, men jeg har fått "sommervikar" på en måte(Ikke noen skriftlig avtale).

Jeg har ikke tatt fagprøva enda, så jeg er jo ganske sikker på at jeg ikke får lønn som en faglært, siden jeg ikke er det. Men jeg har vell da krav på vanlig ufaglært lønn?

Jeg fikk nemlig bare lærling lønn denne måneden, selvom jeg 50% av perioden ikke har vært lærling. Så jeg sendte dette da videre til personal ansvarlig\lønns ansvarlig, og fikk beskjed tilbake at de sjekka med opplæringskontoret om jeg skulle har lærling lønn nå eller ikke, Og de hadde i utgangspunktet bare utsatt lærlingkontrakten.

Er dette lov? noen regler på dette?(Altså at de kan fortsette å betale 60% av vanlig lønn) Har ikke undertegnet noe utsatt lærlings periode.

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du komt så langt at du kan gå opp til prøva? eller vil ikke bedrifta ha deg lengre?

sommervikar sin lønn vet jeg ikke helt, før jeg starta læretida mi i elektro så fikk jeg 100kr timen. hjelpearbeider har rundt 130-40kr trur jeg. du kan jo spør sommerpatruljen til LO.

man skal ikke gå lengre i lære enn i månedene som står i lærekontrakt. der står det og hvor mange måneder du har fått gjennom skole. med meg så er det 4,5 år utdanning, 2 år skole og 2,5 år i lære. med meg så trikset fylkeskommunene mellom seg at jeg måtte gå i lære i 31 måneder og ikke 30 som jeg skulle bare. dette fordi at kommunen i gamle fylket skulle få teori tilskudd. man har 1 år rest teori inne i læretida.

man er ikke faglært før man har prøva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...