emva Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Hei. Plass på server går nedover og jeg skal flytte alle lærerne sine mapper fra D til E. Hver lærer har sin nettverkstasjon H: på PCen, mappet opp i AD som \\vårDC\skolene\%brukernavn% slik er mappestrukturen nå D:\Skolene\skole1felles D:\Skolene\skole1home\%div lærere& D:\Skolene\skole2felles D:\Skolene\skole2home\%div lærere& Hvordan kan jeg få flyttet mappene over til E: uten å sette opp alt på nytt igjen. Det finnes også noen mapper med flere privilegier og rettigheter til flere brukere. EDIT: Microsoft File Server Migration Toolkit. Endret 13. august 2011 av emva Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Hvis du flytter en mappe så bevares rettighetene, hvis du kopierer den så får de rettighetene til mappen de kopieres inn i. Det finnes mange mer fancy måter å gjøre dette på (med f.eks xcopy, robocopy etc), men helt grunnleggende så vil en enkel klipp og lim kunne løse ditt problem. Husk dog at du må endre sharet slik at UNC'n pathen blir den samme som tidligere. Lenke til kommentar
emva Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 Hmm, da prøver jeg det i morgen, hvis ikke så er måneds-tapen til stor nytte. Hvis jeg skulle greie å gjøre noe spektakulært galt Lenke til kommentar
conundrum Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Hvis du flytter en mappe så bevares rettighetene, hvis du kopierer den så får de rettighetene til mappen de kopieres inn i. Nesten. Hvis du flytter en mappe innenfor samme filsystem (volum/partisjon), bevares rettighetene. Flytting mellom partisjoner er egentlig kopier-og-slett-operasjoner, og da vil filene og mappene arve rettighetene til strukturen de flyttes til. I tillegg risikerer trådstarter at de private mappene er, ja, private. Da får ikke administrator tilgang uten først å ta eierskap til filene/mappene og så endre rettighetene. Potensiale for masse rot, med andre ord. En ganske smertefri måte å flytte filområder på, er backup/restore (til alternativ lokasjon). Og så har vi jo File Server Migration Toolkit, da. 1 Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Ikke helt det du spørr etter, men teorien er den samme: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc708031%28WS.10%29.aspx Det er egentlig ganske så enkelt å flytte brukermapper med rettigheter og bare peke om. Den delen du skal fokusere på er: Users Shared Folders moving. Endret 7. august 2011 av Lock-Aze Lenke til kommentar
emva Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 Fungerte fantastisk fint å bruke Microsoft File Server Migration Toolkit. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Har ikke brukt det selv, men ser at det kan være ett meget nyttig verktøy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå