Gå til innhold

GPS geotagging til Canon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på jakt etter en god GPS til å geotagge bildene mine. Har både Canon 7D og 400D

Viktig kriterier:

- Lang batteritid

- Rimelig

- Nøyaktig som mulig

- Kompatibelt med begge kameraer (vet at de aller fleste er universale)

Er det noen som har noen erfaringer med det? HAr funnet noen produkter, men med blandede anmeldelser.

Takk for all hjelp :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en moderne telefon med GPS innebygget? I såfall har du allerede en GPS.

Jeg selv bruker en Sony GPS enhet (GPS-CS3) som holder i 15 timer på et AA batteri. Den logger til en standarisert fil, som jeg i ettertid laster opp i et program som heter Geosetter. Det programmet legger da GPS info i bildene for meg.

Det eneste jeg må passe på at kameraet er riktig innstilt på tid. Og med to kameraer er det lurt at de er innbyrdes også er synket.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Eg har geotagget ein heil masse bilder med standard offroad GPS, Garmin Colorado 300.

Eg har også brukt mobiletelefonen (Android) og programmet GPSLogger (det har ein grei fuksjon som sender epost når du er ferdig med turen)

Skrur ganske enkelet på GPS'n/mobilen og henger den i ryggsekken eller i beltet, sjekk at den får lock og logger i veg.

Det er GPX fila eg er ute etter. På Coloradoen finnes det ei fil som heiter current.gpx som er aktive logg fila. Har hatt samme loggfila i over 1 år, så det er lite å fikle med der.

Eg bruker Adobe Photoshop Lightroom 3 til å geotagge bilda. Eg har lasta ned følgende plugin for Lightroom: Jeffrey's GPS-Support Geoencoding Plugin for Lightroom Donerte eit par dollar for å få fullversjonen av det, ellerså slutter den å virke etter 30-40 dager.

Plukker ut GPX fila fra enten telefonen eller Garmin gps'n og parrer det sammen med pluginen i Lightroom.

Bruker også Jeffrey's Flickr plugin til å laste opp bilda til Flickr.com Dei bilda mine som er public, som er geotagga kan du finne her.

Hugs på å krysse av for at GPS metadata bli lagt med i jpeg fila når du exporterer bilda, enten til hd eller til Flickr.

Eg har også spørt Canon Norge (trur eg det var) når dei svarte på spørsmål til Komplett.no på Facebook, men dei hadde ikkje noke anna alternativ enn det eg beskriver ovenfor. Metoden er ganske enkel i grunn.

Kva produkt er det du har sett på som har fått blanda mottagelser?

Garmin gps'n min bruker 2 AA batterier og varer dagen ut, skrur den på og gløymer den som regel.

Endret av rvenes
Lenke til kommentar
Jeg selv bruker en Sony GPS enhet (GPS-CS3) som holder i 15 timer på et AA batteri.

Min erfaring med de jeg har er at når batteriet går tomt så får den heller ikke lagret loggen. Det virker som om den logger i flyktig minne og kun skriver dette til flashminne når loggeren avsluttes normalt. Går den tom for strøm så er alt tapt. I verste fall har jeg mistet en hel dags logging på grunn av dette.

Så hva skjer med Sony GPS-CS3 når den går tom for strøm? Kan du allikevel hente ut posisjonene helt fram til tidspunktet den gikk tom på?

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar

Min erfaring med de jeg har er at når batteriet går tomt så får den heller ikke lagret loggen. Det virker som om den logger i flyktig minne og kun skriver dette til flashminne når loggeren avsluttes normalt. Går den tom for strøm så er alt tapt. I verste fall har jeg mistet en hel dags logging på grunn av dette.

Så hva skjer med Sony GPS-CS3 når den går tom for strøm? Kan du allikevel hente ut posisjonene helt fram til tidspunktet den gikk tom på?

Sony-en logger til flash helt til batteriet er tomt. Så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...