Auto Asmodeus Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) La merke til at Platekompaniet på Ski Storsenter har plassert de farlige spillene tilbake igjen i hyllene.. Jeg ser at dette med spill ALLTID blir tatt opp når tragedier skjer. Er dette en ny form for trolling fra samfunnstopper og diverse "vitere"? Er det virkelig så enkelt? Alt annet fælt i verden er kompliserte sammensetninger av miljø,arv, kultur osv, men vold og skyting? Dataspill og drapssimulatorer. Ofte starter jeg denne debatten med andre "voksne"; foreldre, direktører, resepsjonister og lagerarbeidere mm. Det samme fenomomenet dukker urovekkende ofte opp: spill er for barn. Selve mediet spill har blitt diskutert ofte nok så jeg går ikke inn på at det er på tide å våkne og ta spill som det mediet det er, og ikke en tidtrøyte for unger.. Ofte ser jeg også at ungene gjør som de vil og spiller det de vil mens foreldrene er totalt uengasjerte i hva ungene driver med. Og da spiller de spill som de kanskje ikke bør spille, fordi de spillene er kulest. Jeg var 12 en gang selv, det er ikke verre enn det.. Noen eksempler fra virkeligheten: 1. Jeg jobbet i en spillbutikk før. En dame kommer inn, fly forbanna fordi hun hadde kjøpt Mortal Kombat til guttungen og reagerte på alt blodet og gørret osv. "Hvorfor kunne ikke butikken vår lage fredeligere spill - det var jo leketøy for barn"? Jeg prøver å forklare at det ikke er vi som lager spillene og aldersgrense osv, men hun ville ikke høre på det øret. Spillet ble returnert og hun skulle kaste spillkonsollen til guttungen. (Stakkars fyr) 2. Diskusjon på familiesamling i etterkant av 22. Juli. "Flott at de fjerna voldssimulatorene fra hyllene", "Ja, sånn drit er bare å kaste. Kan ikke skjønne at barn skal utsettes for dette og lære å drepe andre mennesker". "Ja, dette World of Warcraft var det verste av alle spillene, barn lærer å jobbe i terrorgrupper og skyter andre spillene i simulerte kriger i Afghanistan og sånn". "Ja, World of Warcraft er jo rene terroristskolen for ungdom. De lærer å lage bomber og sånn har jeg hørt." osv osv.. Hjernen min visnet av å høre på dem.. Så ufattelig mye feilinformasjon.. 3. Var på Gamestop på Jessheim etter at Black Ops ble lansert og to guttunger på kanskje 12 år skulle ha dette spillet. De ble nekta kjøp og forlot butikken (Kudos til Gamestop for det). Jeg endte opp på Spaceworld etterpå og der sto de samme gutten og fikk kjøpt spillet uten så mye som et spørsmålstegn.. Skal verden ta spill seriøst og akseptere en del av det som et voksent medium så får utsalgssteder være flinkere til å reagere selv på aldersgrenser samt foreldre våkne litt. Å skylde på spillutviklere og spill for volden i verden er som å skylde på bilfabrikanter for bilulykkene. Ta ansvar, følg med og våkne litt så går dette fint. Unger er unger og psykopater utløser sine behov uavhengig av sin mediehverdag. Det finnes ingen simulatorer for bruk av dop eller tyveri, men allikevel skjer dette daglig i verden.. Endret 4. august 2011 av Mister Gnu Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 "Mer åpenhet, mer demokrati. Fasthet og styrke. Det er oss. Det er Norge." - Jens Stoltenberg, 25.07.2011 Lenke til kommentar
Morten Jørgensen Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Ok, da har jeg både fått svar fra utdanningsminister Halvorsen og jeg har svart selv, og utfordret henne på to punkter. Her er linken til svaret mitt. 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Ok, da har jeg både fått svar fra utdanningsminister Halvorsen og jeg har svart selv, og utfordret henne på to punkter. Her er linken til svaret mitt. Bra! Spennende å følge utviklingen!!!! PS. Hvordan kan kulturlivet egentlig støtte jazzfestival? Er ikke det rekrutteringsarena for hasjrøyking og marihuana (ref uttrykk som jazz-tobakk og alle bulene i New Orleans..) like mye som at dataspill avler avvikere i samfunnet? Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Håper man fortsatt kan spille Tetris da... Kan være bra mot post traumatisk stress faktisk. Lenke til kommentar
Pandurax Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 wow, COD eller bilspill har da INGENTING med terrorn å gjøre? hvorfor fjerne spilla fra hyllene når man uansett kan laste det ned på hjemmesiden deres ? hvorfor prøve noe dere aldri kommer til å klare? LOL.. Coop sjefen i norge kan komme å suge ballene mine! du aner ikke hva du snakker om engang! et spill dere heller kunne fjernet er GTA.. det har ingen av dere engang tenkt på! tror coop sjefen har røyka for mye hasj i sitt liv. så han er litt paranoid. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Coop slår til igjen. Bra at de viser samfunnsansvar ved å fjerne farlige drapsspill som world of warcraft fra hyllene, men å oppfordre til mobbing blant barn er tydeligvis ok. Idiot som er innkjøpssjef hos Coop, eller? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/brydeg/artikkel.php?artid=10097663 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå