Muffinman Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Har en filserver nr.2 som kjører Freenas 7 fra en minnepinne på 8 GB. Nå har det seg slik at jeg har flere minnepinner liggende med kapasitet fra 256MB til 4 GB, og da tenker jeg at det er litt bortkastet med en på 8GB til dette. Så jeg kunne tenke meg å bruke en som er omtrent ubrukelig til noe annet å kjøre Freenas fra. Er det noen måte å klone os`et over på en pinne med mindre kapasitet? Kan det eventuelt gjøres via en Windows 7-maskin, eller må det gjøres via kommandolinje i Freenas? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 gjøres best fra kommandolinje, men helst ikke på et aktivt system (dvs. ikke kopier fra det mediumet du har bootet fra). For eksempel med dd, evt. dump / restore. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 Hmm..har bare den ene Freenas-boksen som kjører BSD i huset. Ellers er det Ubuntu og et par forskjellige Windows-versjoner som surrer og går her. Spørs om jeg ikke skal driste meg på en reinstallasjon på den nye minnepinnen da. Later til å være det enkleste. Går det greit med en pinne på 256MB, eller bør jeg ta den neste i køen som er 1GB? Har 5 disker i JBOD pluss 4 i raid 5 på denne boksen. Vil Freenas kjenne igjen disse, eller må alt settes opp på nytt? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Ta backup av konfigurasjonen, som beskrevet her: http://www.lagesse.org/freenas-tutorial-for-windows-users-part-three-upgrading/ (hint: googlet "freenas copy configuration") Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 Jepp, google er en fin bil så lenge man formulerer søket riktig Har allerede reinstallert og satt opp på nytt. Det er fort gjort, så dette var jo egentlig ikke noen stor sak. Takk for svar uansett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå