Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nytt kort til moderne MMO'er. Noen vits å oppgradere nå, eller vente?

Runinho

Anbefalte innlegg

Har en ATI HD 5770(1GB), som funker helt greit til det meste. I det siste har jeg derimot blitt mer kravstor, og jeg spiller mest MMO type spill, hvor det varierer mellom relativt lite å 'rendere' til svært mye, og svært mye lyspartikler. Jeg har dessuten blitt avhengig av oppløsninger som (1920:1080) med full antialiasing og anisotropisk filtrering osv., og der henger altså ikke 5770'en med, og på nyere MMO'er som RIFT og The Old Republic detter frameraten i dass. Regner derfor med at jeg trenger både mer grafikkminne og mer kraft. Jeg har en to år gammel Intel Q9450 med 4 gig minne som jeg føler duger lenge, men har flaskehals i form av harddisk og grafikk. Regner med at maskinen henger med i noen år til, og vurderer derfor oppgradering over det å kjøpe ny.

Selv om jeg ikke egentlig har noe pristak, så er ikke penger uvesentlig for meg. Jeg kvier meg for å bruke fem lapper på et skjermkort - særlig når det kommer nye hele tiden og prisene faller.

Har særlig bitt meg fast i denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639058

PowerColor Radeon HD 6870X2 2GB GDDR5

Altså et multicore kort (to spleisa sammen?) med to gig minne. Er det noe å satse på? Eller ville det være bedre å vente til 6990 osv. faller i pris, da et slikt kort vil gjøre det bedre i høyere oppløsninger osv.?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med det kortet vil du fortsatt ligge på 1GB VRAM per GPU, i praksis pga Crossfire vil du bli flaskehalset fortere enn med 5770 med tanke på VRAM med det.

Videre er det fantastisk overpriset, to HD 6870 koster deg under 2800 kr.

Ah, takker for svar. Litt av tanken for min egen del var å spare både plass og kraft, men da ser det ikke ut som om dette gjør noen av delene :)

Men er ikke 6990 også en dualcore GPU? Vil den ikke ha samme problemet, eller er den da konstruert forskjellig slik at hver GPU og minne i virkeligheten fungerer paralelt?

Lenke til kommentar

Niks, GPUene deler ikke minnet.

Hver GPU har 1024 Mb med RAM hver, men for å forstå problemet er det bedre å tenke at minnet til hver GPU inneholder nøyaktig det samme.

Ergo blir det som RAID 1, altså du får maks plassen til en GPU.

Lenke til kommentar

Med et Nvidia GTX590 med alt på max i Rift så har jeg hatt på det laveste 25fps med topper opp i 80++fps. Ligger rundt 50+fps den meste tiden uten i eksteme kamper hvor den da kan som nevnt dette helt ned til 25fps.

Det ser helt utrolig detaljert ut med alt på full spiker...men det krever jaggu mye av grafikk kortet når tillogmed et 590 kort går ned i 25fps.

Lenke til kommentar

Med et Nvidia GTX590 med alt på max i Rift så har jeg hatt på det laveste 25fps med topper opp i 80++fps. Ligger rundt 50+fps den meste tiden uten i eksteme kamper hvor den da kan som nevnt dette helt ned til 25fps.

Det ser helt utrolig detaljert ut med alt på full spiker...men det krever jaggu mye av grafikk kortet når tillogmed et 590 kort går ned i 25fps.

Ja, det var litt sjokk å gå ifra WoW til RIFT, grafikkmessig. Ser veldig frem til SWTOR som visstnok ikke skal ha så strenge krav, men ønsker alikevel å spille med mest mulig eyecandy og flyt :)

25 fps minimum er jo absolutt akseptabelt :) Prisen på 6990 / 590 er foreløpig ganske stiv, så jeg lurer på om jeg forsøker å smøre meg med litt tålmodighet :)

Lenke til kommentar

Ja, det var litt sjokk å gå ifra WoW til RIFT, grafikkmessig. Ser veldig frem til SWTOR som visstnok ikke skal ha så strenge krav, men ønsker alikevel å spille med mest mulig eyecandy og flyt :)

25 fps minimum er jo absolutt akseptabelt :) Prisen på 6990 / 590 er foreløpig ganske stiv, så jeg lurer på om jeg forsøker å smøre meg med litt tålmodighet :)

25fps med Crossfire/SLI er ikke i nærheten av like jevnt som det er på et enkelt kort. Jeg har sett et trifire-oppsett kjøre RIFT på 60fps med alt på maks med vsync aktivert uten fall, men jeg ville heller skrudd ned på innstillingene enn å kjøpt et veldig dyrt grafikkoppsett for å spille et spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...