Gå til innhold

Hva slags tøy er behagelig i varmen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bomull finnes kanskje i mer luftige varianter også..hva vet jeg.

 

Sånne pike' og T - skjorter alla golf. Selges i sportsbutikk. Er det luftig mon tro?

 

Det jeg opplever at sånne trenings t skjorter fortere enn andre stoffer kan lukte av svette. Og det ønsker man jo ikke i sommervarmen....

Lenke til kommentar

Er mørke klær faktisk så mye varmere enn lyse klær? Er det snakk om en markant forskjell på flere grader, om vi kan bruke det begrepet?

 

Ut ifra det jeg har lest er det slik at mørke klær absorberer mer sollys, men det kan da umulig være snakk om så mye energi. Forøvrig vil mørke klær fortere bli varmere enn lyse, men etter en stund vil begge nå samme temperatur. Mørke klær kjøler seg også ned raskere.

Endret av Jostein K.
Lenke til kommentar

Er mørke klær faktisk så mye varmere enn lyse klær? Er det snakk om en markant forskjell på flere grader, om vi kan bruke det begrepet?

 

Ut ifra det jeg har lest er det slik at mørke klær absorberer mer sollys, men det kan da umulig være snakk om så mye energi. Forøvrig vil mørke klær fortere bli varmere enn lyse, men etter en stund vil begge nå samme temperatur. Mørke klær kjøler seg også ned raskere.

 

 

Jeg har det slik at jeg må gå mørk uniform på arbeid. I varmen og sol er den helt ekstrem. Den suger til seg varmen på en helt fryktelig måte. Det er nesten facinerende hvor fort varmen kommer i det tøyet....

 

Lyse farger er uten tvil svalere

Lenke til kommentar

Er mørke klær faktisk så mye varmere enn lyse klær? Er det snakk om en markant forskjell på flere grader, om vi kan bruke det begrepet?

 

Ut ifra det jeg har lest er det slik at mørke klær absorberer mer sollys, men det kan da umulig være snakk om så mye energi. Forøvrig vil mørke klær fortere bli varmere enn lyse, men etter en stund vil begge nå samme temperatur. Mørke klær kjøler seg også ned raskere.

 

Tja, se på tuaregene (ørkenfolk i Sahara). De pakker seg gjerne inn i sterke, mørge farger. Man skulle tro de visste hva de drev med. Tar vi i betraktning at det også hender de bruker lyse farger så er det naturlig å konkludere at fargen ikke har stort å si.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Er mørke klær faktisk så mye varmere enn lyse klær? Er det snakk om en markant forskjell på flere grader, om vi kan bruke det begrepet?

 

Ut ifra det jeg har lest er det slik at mørke klær absorberer mer sollys, men det kan da umulig være snakk om så mye energi. Forøvrig vil mørke klær fortere bli varmere enn lyse, men etter en stund vil begge nå samme temperatur. Mørke klær kjøler seg også ned raskere.

 

Tja, se på tuaregene (ørkenfolk i Sahara). De pakker seg gjerne inn i sterke, mørge farger. Man skulle tro de visste hva de drev med. Tar vi i betraktning at det også hender de bruker lyse farger så er det naturlig å konkludere at fargen ikke har stort å si.

De bruker da flere lag med tøy, poenget med at det ytterste er svart er at lyset da trenger mindre inn til laget under. (Mørke gardiner skygger bedre enn lyse). Tipper de også prøver å fange noe av svetten under klærne for å skape et lokalt klima inni klærne...

 

... noe jeg ikke tror bør være nødvendig i Norge. Mao, ett lag med klær, som er så lyse som mulig høres lurt ut. ;)

Lenke til kommentar

Fra et annet forum:

http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=77062

Black clothes absorb more sunlight and heat radiated from the body than white clothes. However,if they are loose-fitting, and there is wind, the wind convects the heat away faster than it is absorbed. White clothing reflects sunlight, but also reflects internal heat back towards your body, so the net effect under identical conditions is less cooling than with black clothes.....

 

I have a cousin who did some field work for archaeology in the Middle East, and he claimed that this was the reason that they wore black robes. He also did say that once the air inside your clothes got warm enough it started expanding outward, and that the net effect was sort of like a constant wind blowing through your clothes, cooling you off.

 

Litt mer førstehåndskilder:

http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=65287

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Etter å raskt ha lest meg opp om temaet - mørkt er bra om du akter å gå med lag på lag i løse plagg. Du må ha luft mellom det sorte ytterplagget og huden for å få ønsket effekt. Det ytterste plagget fungerer da som en solskjerm for lagene med klær man har under.

 

Konklusjonen er vel uansett at man kler seg med lyse farger når man skal være behagelig kledd for sommerværet i Norge.

Linen=win.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...