blackbrrd Skrevet 1. august 2011 Rapporter Del Skrevet 1. august 2011 Eller så kan man jo bare gjøre som "innfødte" i f.eks Hellas og ha på seg fullt med klær som om det var midt på vinteren når det er 25-30 grader... Lenke til kommentar
weebl Skrevet 1. august 2011 Rapporter Del Skrevet 1. august 2011 (endret) varmekjeledress og ullsokker er overraskende svalt i varmen men litt mer seriøst: et par litt luftige shorts og en kortermet skjorte er nok veien framover Endret 1. august 2011 av weebl Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 1. august 2011 Rapporter Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Bomull er jo en selvfølge Hvorfor er det det? Bomull er absolutt ikke et godt stoff i varmen. seersuckah er da ok? Endret 1. august 2011 av Jostein K. Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 1. august 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. august 2011 Bomull finnes kanskje i mer luftige varianter også..hva vet jeg. Sånne pike' og T - skjorter alla golf. Selges i sportsbutikk. Er det luftig mon tro? Det jeg opplever at sånne trenings t skjorter fortere enn andre stoffer kan lukte av svette. Og det ønsker man jo ikke i sommervarmen.... Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 1. august 2011 Rapporter Del Skrevet 1. august 2011 Bomull er jo en selvfølge Hvorfor er det det? Bomull er absolutt ikke et godt stoff i varmen. seersuckah er da ok? Seersucker som det heter, er helt greit på sommeren. Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 4. august 2011 Rapporter Del Skrevet 4. august 2011 Piquet og shorts i lyse farger, unngå mørke klær. Enklere blir det ikke. Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 7. august 2011 Rapporter Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Er mørke klær faktisk så mye varmere enn lyse klær? Er det snakk om en markant forskjell på flere grader, om vi kan bruke det begrepet? Ut ifra det jeg har lest er det slik at mørke klær absorberer mer sollys, men det kan da umulig være snakk om så mye energi. Forøvrig vil mørke klær fortere bli varmere enn lyse, men etter en stund vil begge nå samme temperatur. Mørke klær kjøler seg også ned raskere. Endret 7. august 2011 av Jostein K. Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 7. august 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. august 2011 Er mørke klær faktisk så mye varmere enn lyse klær? Er det snakk om en markant forskjell på flere grader, om vi kan bruke det begrepet? Ut ifra det jeg har lest er det slik at mørke klær absorberer mer sollys, men det kan da umulig være snakk om så mye energi. Forøvrig vil mørke klær fortere bli varmere enn lyse, men etter en stund vil begge nå samme temperatur. Mørke klær kjøler seg også ned raskere. Jeg har det slik at jeg må gå mørk uniform på arbeid. I varmen og sol er den helt ekstrem. Den suger til seg varmen på en helt fryktelig måte. Det er nesten facinerende hvor fort varmen kommer i det tøyet.... Lyse farger er uten tvil svalere Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 8. august 2011 Rapporter Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Er mørke klær faktisk så mye varmere enn lyse klær? Er det snakk om en markant forskjell på flere grader, om vi kan bruke det begrepet? Ut ifra det jeg har lest er det slik at mørke klær absorberer mer sollys, men det kan da umulig være snakk om så mye energi. Forøvrig vil mørke klær fortere bli varmere enn lyse, men etter en stund vil begge nå samme temperatur. Mørke klær kjøler seg også ned raskere. Tja, se på tuaregene (ørkenfolk i Sahara). De pakker seg gjerne inn i sterke, mørge farger. Man skulle tro de visste hva de drev med. Tar vi i betraktning at det også hender de bruker lyse farger så er det naturlig å konkludere at fargen ikke har stort å si. Endret 8. august 2011 av henrikwl Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 8. august 2011 Rapporter Del Skrevet 8. august 2011 Er mørke klær faktisk så mye varmere enn lyse klær? Er det snakk om en markant forskjell på flere grader, om vi kan bruke det begrepet? Ut ifra det jeg har lest er det slik at mørke klær absorberer mer sollys, men det kan da umulig være snakk om så mye energi. Forøvrig vil mørke klær fortere bli varmere enn lyse, men etter en stund vil begge nå samme temperatur. Mørke klær kjøler seg også ned raskere. Tja, se på tuaregene (ørkenfolk i Sahara). De pakker seg gjerne inn i sterke, mørge farger. Man skulle tro de visste hva de drev med. Tar vi i betraktning at det også hender de bruker lyse farger så er det naturlig å konkludere at fargen ikke har stort å si. De bruker da flere lag med tøy, poenget med at det ytterste er svart er at lyset da trenger mindre inn til laget under. (Mørke gardiner skygger bedre enn lyse). Tipper de også prøver å fange noe av svetten under klærne for å skape et lokalt klima inni klærne... ... noe jeg ikke tror bør være nødvendig i Norge. Mao, ett lag med klær, som er så lyse som mulig høres lurt ut. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 8. august 2011 Rapporter Del Skrevet 8. august 2011 Det at de pakker seg inn i mørke farger er vel mer kultur enn fornuft? Mørke farger tørker også raskere om det blir vått. Uten at jeg vet for mye om toaregs og andre ørkenfolk, så antar jeg de stort sett oppholder seg i skyggen midt på dagen. Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 8. august 2011 Rapporter Del Skrevet 8. august 2011 Jeg har vanskelig å tro at de går med mørke klær kun fordi det er kulturen deres... Hørte noen snakket om at man får midre pads/svettet mindre når man bruker mørke klær, hvorfor husker jeg ikke. Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 8. august 2011 Rapporter Del Skrevet 8. august 2011 Kan jo være de mener det er mindre synlig. Eller kanskje solen ikke kommer gjennom like lett, og heller varmen opp plagget enn deg. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 8. august 2011 Rapporter Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Fra et annet forum: http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=77062 Black clothes absorb more sunlight and heat radiated from the body than white clothes. However,if they are loose-fitting, and there is wind, the wind convects the heat away faster than it is absorbed. White clothing reflects sunlight, but also reflects internal heat back towards your body, so the net effect under identical conditions is less cooling than with black clothes..... I have a cousin who did some field work for archaeology in the Middle East, and he claimed that this was the reason that they wore black robes. He also did say that once the air inside your clothes got warm enough it started expanding outward, and that the net effect was sort of like a constant wind blowing through your clothes, cooling you off. Litt mer førstehåndskilder: http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=65287 Endret 8. august 2011 av blackbrrd Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 8. august 2011 Rapporter Del Skrevet 8. august 2011 Etter å raskt ha lest meg opp om temaet - mørkt er bra om du akter å gå med lag på lag i løse plagg. Du må ha luft mellom det sorte ytterplagget og huden for å få ønsket effekt. Det ytterste plagget fungerer da som en solskjerm for lagene med klær man har under. Konklusjonen er vel uansett at man kler seg med lyse farger når man skal være behagelig kledd for sommerværet i Norge. Linen=win. Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 9. august 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. august 2011 Flere som nevner LIN tøy. Men hvor all verden får man kjøpt ok plagg i Lin Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 9. august 2011 Rapporter Del Skrevet 9. august 2011 Flere som nevner LIN tøy. Men hvor all verden får man kjøpt ok plagg i Lin I butikkene? Det er vanligvis til salgs i sommermånedene. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 9. august 2011 Rapporter Del Skrevet 9. august 2011 Flere som nevner LIN tøy. Men hvor all verden får man kjøpt ok plagg i Lin H&M fører bukser, skjorter osv. i lin, i likhet med mange andre kjeder. Men som blackbrrd nevner er det i utgangspunktet bare tilgjengelig på sommerhalvåret. Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 9. august 2011 Rapporter Del Skrevet 9. august 2011 Har sett noe på Zara og. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 9. august 2011 Rapporter Del Skrevet 9. august 2011 Jeg kjøpte en linbukse fra Massimo Dutti. Skjorter i lin selger de "overalt". Shortsene jeg har i lin er stort sett kjøpt i utlandet, så jeg vet ikke hvor man kjøper slikt i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå