An10Bill Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Hei, har et merkelig problem med en maskin her som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Maskinen er av litt eldre årgang, men har fungert ypperlig for meg tidligere 2 år med aktiv gaming, men begynte å krangle først da delene ble flyttet over i en annen kasse grunnet oppgradering av den opprinnelige kassa med nye deler. Tidligere kjørte systemet vannkjølt i et Thermaltake TaiCHi kabinett (men ikke overklokket) - Nå kjører det luftkjølt i et coolermaster kabinett (se specs nederst). Feilsymptom: Maskinen krasjer/fryser under spilling. Den fungerer helt glimrende i 2D til kontorbruk/surfing etc, og kan stå på i dagesvis uten problemer. Starter man derimot et spill går det ikke mange minuttene før spillet brått fryser, og lyden blir stående å "loope" - etter 5-20 sekunder slipper frysen og spillet fortsetter, men så noen minutter senere skjer det samme igjen. Dette gjentar seg flere ganger, men etter 5-10 slike frys går maskinen enten i bluescreen (denne forteller noe om at GFX driver er forsøkt restartet) eller går i en hengsituasjon som ikke slipper - og svenskeknappen blir eneste mulighet. Hva er testet: Stresstesting med div software gir ingen feil hverken på ram, disk, cpu etc. Varmeutvikling under stresstest på CPU er godt innenfor normale verdier, og ved idle ligger den på ca 39 grader. Var aldri over 69 grader under stress. Windows er reinstallert, og satt opp med siste drivere og alle oppdateringer. Kun 1 spill installert, og det feiler bigtime - fryser etter kort tids spilling. Har testet med andre spill også tidligere - alle feiler likt. Men så ingen grunn til å installere masse etter reinstall før ting faktisk funker, i tilfelle man må reinstallere igjen. Grafikkort er byttet. Opprinnelig var maskinen oppsatt med et Nividia GT7950 kort med passiv kjøling. Var redd dette kanskje ble for varmt for kjølingen i kabinettet, og satte derfor inn et ATI Radeon 4970 kort, med to aktive vifter isteden. (Maskinen ble reinstallert etter dette bytte for å elimnere evt feilkilder ifb med gfx-kort bytte - rester av drivere etc.) Kabinettet er forsøkt kjørt med fjernet sidedeksel for økt lufttilførsel og mindre varmeoppsamling - men det blir hverken verre eller bedre uansett. Virker derfor ikke ut til å være varmerelatert selv om all erfaring skulle tilsi dette. Temperaturer er forsøkt målt for cpu under spilling, men når aldri noen verdier som får varselklokkene til å kime for min del. Har ikke giddet å bruke tid på tempmåling av gpu siden jeg har forsøkt 2 gfx-kort og har samme (identisk) feilsituasjon på begge (og begge disse funker fint i andre maskiner - så de er begge bekreftet ok! - tvilsomt at gfx-kortet er årsaken mao.) Hardware: Mobo: ASUS P5W DH Deluxe Gfx: Ati Radeon 4970 Psu: Corsair TX 650W Ram: Corsair XMS2 (DDR2) PC6400 (4x1GB) Cpu: Intel Core 2 Duo E6600 2,4Ghz (not overclocked) Hdd: 2xSATA (Seagate) - 160GB & 200GB Kabinett: Cooler Master Centurion (1x140mm front, 200mm top vifte) Cpu Cooler: Akasa AK-CCE-7106HP CPU Kjøler Operating System: Windows 7 x64 (Fully updated) - ServicePack 1 Håper noen har forslag til videre feilsøking her da jeg selv føler jeg har forsøkt det meste med denne maskinen uten å lykkes. Fatter ikke hva som er galt - alle delene har jo fungert ypperlig før, eneste som er nytt er kabinett og cpukjøler. Symptomene tyder på varmeproblem, men kan ikke helt se hvor, da maskinen ikke blir spesielt faretruende varm og symptomene inntreffer KUN ved spilling i 3D.... Endret 31. juli 2011 av An10Bill Lenke til kommentar
Gorogoth Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Hei, Har sett litt på dette problemet selv, men det merkelige for min del er at dette ikke skjer med alle spill, faktisk bare ett, Starcraft2. mens man kan sitte og spille både crysis og andre ting i timesvis. Launcher loggen til SC2 viser at pcen kommer akkurat så langt at den får lastet inn driveren før pcen går i stå og lyden blir stående og loope. Tar alt ifra 10 sekunder til 10 minutter før dette skjer. Som du sier så har dette ingen sammenheng med overoppheting, selv om noen av symptomene er noenlunde de samme. Har drevet en del med feilsøking på både software og hardware siden,har prøvd det samme som du, men har egentlig ikke kommet frem til noe klart svar enda. Det jeg ser som vi har til felles er at vi har samme CPU og GPU, har selv (HIS Ice Qt) 6870. Andre som jeg har sett skrive om lignende problemstillinger sitter også med en AtI chip av forskjellige serier. ATI kom med en oppdatering av Catalyst Control Center for nettopp denne typen feil 28.juli, men kan ikke si at det har bedret seg for min del, så det er godt mulig at det sitter igjen noen feil som de må se videre på. Har også prøvd tidligere versjoner, 1.6 - 1.5 og 1.4 uten hell. Jeg for min del orka ikke bruke mer tid på feilsøking har bestilt nytt hovedkort (asus p8p67 b3), ram (dominator 1600mhz) og cpu (i7 2600k), Hadde lyst på sandy bridge uansett Delene kommer forhåpentligvis i morgen(tirsdag)kveld. Så det gjenstår og se om det funker eller om det fortsatt er problemer, da er det i alle fall definitivt skjermkortet som tuller. Så får vi se om ATI kommer med noe i løpet av neste uke. Skal si ifra hva som skjer og om jeg finner noe nytt. -Kristoffer Endret 1. august 2011 av Gorogoth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå