Gå til innhold

Hva kan jeg jobbe med etter en tre årig data-ingeniør utanning og en master i datateknikk?

dTd

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat blitt en data-ingeniør, har nå kommet inn på master i datateknikk ved NTNU og lurer på hvilke jobbmuligheter jeg har når jeg er ferdig?

Er det kun snakk om programmering? Fordi selvom jeg syns det er ganske spennende med programmering, så føler jeg at jeg er dårlig i det når jeg ser på andre studenter. (er jo også en del som er/var mye dårligere enn meg på skolen) Men jeg føler man bør være litt bedre enn hva jeg er for å få en bra jobb (jeg vet jeg fortsatt har to år til på å bli bedre men jeg føler jeg ligger et stykke bak de andre studentene som er gode). I tillegg så vet jeg ikke helt om jeg er klar for å sitte å utvikle software i 40 år frem i tid.

Så jeg lurer på hvilke andre oppgaver er det jeg kan få med den utdanningen? Mange vil sikkert si konsulent, men hva er det en konsulent gjør? Evt er det noen steder jeg kan lese litt mer om hva jeg kan gjøre når jeg er ferdig utdannet? Jeg har lest litt på ntnu sine sider og googla litt på datateknikk eller data ingeniør, men finner ikke veldig mye informasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den lista er kjempelang :-) Ja, du kan bli konsulent men de jobber innenfor masse områder. Noen eksempler:

Softwareutvikling (programmering)

ERP systemer (eks: SAP, Oracle, Agresso)

CRM systemer (Siebel, Visma, Oracle, SAP)

Integrasjon og mellomvare

Strategi og rådgivning (IT strategi, ITIL)

Program og prosjektledelse (krever stort sett litt erfaring)

IT Infrastruktur (servere, ITIL, planlegging og installasjon)

Usability og HCI (rådgiving, planlegging og utvikling)

Datavarehus (ETL, modellering, arkitektur)

Business Intelligence (Cognos, BO, Microsoft)

+++++++++++++++++

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...