Gå til innhold

Dyr eller billig HDMI kabel.

Anbefalte innlegg

Mange mener at om man kjøper dyre eller billlige HDMI kabler ikke spiller noen rolle. For litt siden kjøpte jeg denne kabelen her http://www.dustinhome.no/deltaco-hdmi-108a-video-lydkabel-hdmi-15-m/product/5010550829 som jeg koblet fra projektoren il recieveren, men plutselig sluttet den å virke.

så bør jeg kjøpe denne fra supra eller finnes det noen billigere alternativer som likevel ikke er dårlige alternativer?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bilde og lydkvaliteten blir ikke noe bedre selv om du betaler 4-500 kr mer! eneste forskjellen er nok at de som er litt dyre, har generelt bedre byggekvalitet! har personlig en billig en, som holder godt! (:

EDIT: her er link til den jeg har: http://www.lefdal.com/product/spill-konsoll/spilltilbehor/PS3BROC07/brooklyn-hdmi-kabel-v1-3-2m

ser dem ikke har den inne, men hvis du lurte!

Endret av leorat
Lenke til kommentar

Litt seint ute men:

Som tidligere nevnt er det stort sett skjerming, kobberlegering og kvadrat på lederne som skiller dyre og billige kabler.

Det er ingen grunn til å kjøpe kabel til 800-900 kroner om du skal ha en 2 meters kabel hjemme mellom TV og BlueRay.

For øvrig er HDMI kabler ikke lenger lovlig å markedsføre etter HDMI standard (1.2, 1.3, 1.4 etc), siden dette i ikke nødvendigvis sier noe om båndbreddekrav.

Det finnes i hovedsak 2 typer HDMI kabling:

1. Standard HDMI kabel (Kategori 1)

2. High Speed HDMI kabel (Kategori 2)

Standard kabler er sertifiset opp til 74.5 MHz, noe som gir mulighet for opptil 720p eller 1080i

High Speed kabler er sertifisert opp til 340 MHz, slik at de støtter frame packing 3D, Deep Colour, etc.

Nå er det imidlertid slik at på kortere lengder fungerer standard kabler helt fint også på 1080p, vi benytter 1 og 2 meter standard kabler i testlabben på jobb for inntil 1080p uten problemer. Mange kabler som ble produserte før de nye spesifikasjonene kom, vil også oppfylle High Speed kravene.

Skal du ha en rimelig kabel med garantert god båndbredde, velg en High Speed kabel, så er du sikker. Men det trenger ikke koste en formue:

https://www.blackboxas.no/no-no/fp/849/40178/High-Speed-HDMI-Cable/V3.S1.O3/high+speed+hdmi

Lenke til kommentar

Korte kabler: kjøp det man ønsker, samme uansett pris.

Lange kabler: Kjøp kvalitet. Men trenger ikke koster ekstremt det heller.

Mange opplever det du har opplevd, at billige kabler slutter å fungere etter hvert.

Noen funker lenge, mens andre funker veldig kort tid. Det er også umulig å forutsi.

Personlig har jeg også opplevd at billige kabler sitter litt dårligere i kontakten.

Lenke til kommentar

Jeg er på ferie så jeg har ikke fått svart enda, men kabelen må være 8 meter lang. Jeg skjønner nå at jeg bør ha en kabel av høy kvalitet. Supra har jeg skjønt at er et godt merke, men er det noen merker som gir er for pengene? 600kr r litt i overkant av pris, men kanskjer det er det man må betale?

takk for svar :)

Lenke til kommentar

600,- er ikke mye for en kvalitets kabel.

Supra har god rykte.

Hvis du ikke har noe imot å handle utenlands så har monoprice.com gode og billige kabler. Men har litt dyr frakt.

thecableco.com har alle typer kvalitetskabler, men er nok litt for dyr for deg. Har selv AudioQuest kabler og har ikke hatt noe problemer med noen av mine. Jeg har mange HDMI komponenter.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Pris varierer, ikke nødvendigvis pga. kvalitet. En HDMI-kabel er ikke dyr å produsere, faktisk er det utrolig billig.

Jeg har kjøpt 4 HDMI-kabler fra DealExtreme til bare 25 NOK per stykk! Den fungerer ypperlig, og jeg er ikke den eneste som har god erfaring med dem. Jeg ble faktisk overrasket over prisen, husket ikke at det var så sinnsykt billig. Når jeg er avhengig av bedre kvalitet har jeg en dyrere kabel også, just in case. Hvis du søker på "HDMI" på DealExtreme og sorterer etter "Best rating" så får du servert de høyest rangerte kablene, å se etter kritikk og andres erfaringer er viktig når du handler der. Har egentlig aldri kjøpt noe jeg angret på (kanskje maks 2 ting av 50), det gjelder å undersøke produktene før du kjøper dem.

Som de andre sier, lengde har mye å si. Jeg prøver å finne korte kabler, de har størst sjanse for å fungere bra. Altså, å kjøpe en 10 m-kabel fra Biltema eller Clas Ohlson er altså ikke det smarteste, faktisk ville jeg være forsiktig med å kjøpe så lange kabler på DealExtreme også, selv om jeg skal gå til innskaffelse av en der ifra. Har fått god respons, men det har også blitt rapportert flere tilfeller hvor folk har mottatt defekte kabler, noen fungerer bare på 720p mens noen fungerer ikke i det hele tatt. Altså, her handler det litt om flaks. På eBay finner du forresten gode HDMI-kabler.

I tilfelle du er redd for å få en dårlig kabel så har f.eks. DealExtreme billige kvalitetskabler (SONY f.eks.), og de koster verken en fot eller en arm. ;)

Andre forslag (avrundet pris):

27,0 NOK: HDMI-kabel (1,4 meter, HDMI v. 1.3)

34,5 NOK: Ekte SONY-HDMI-kabel (1 meter)

34,5 NOK: Ekte Philips-HDMI-kabel (1,55 meter, HDMI v. 1.4)

68,0 NOK: Ekte SONY-HDMI-kabel (5 meter)

50,5 NOK: Ekte Philips-HDMI-kabel (3,08 meter, HDMI v. 1.4)

212 NOK: Ekte, men svindyr Monster-HDMI-kabel (4,88 meter, HDMI v. 1.4, for deg som enten er kravstor (bortsjemt?) eller ikke er helt vel bevart :whistle:)

De har også rosa, rød, lilla, blå, grønne (og flere) fargede HDMI-kabler for dem som kjører stil. ;)

EDIT 1:Fikk ikke med meg at kabelen måtte være 8 meter. Men ja, 600+ er litt mye for en kabel, selv med den lengden. Når kablene blir så lange har kvaliteten mer å si, hold deg borte fra Biltema/Clas Ohlson eller Europris-kabler for å si det sånt.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Helt enig at gode hdmi kabler er viktig trenger ikke legge ut 2000 for monster sine kabler men high speed kabler spesielt for 3D overføring er viktig bruker selv hama 4k kabler en virkelig oppgradering fra northost wire wizard kablene som jeg brukte før

(som ga støy på phillips 21.9 tv)

Lenke til kommentar

Enere og nuller - dekodet ja . Det endrer fremdeles ikke på det faktum at det er elektriske signaler som overføres i en kabel - enten det er TP / HDMI /DVI kabler . Og som alle vet bandwith og hastighet krever god signal integritet og fravær av crosstalk etc.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Enere og nuller - dekodet ja . Det endrer fremdeles ikke på det faktum at det er elektriske signaler som overføres i en kabel - enten det er TP / HDMI /DVI kabler . Og som alle vet bandwith og hastighet krever god signal integritet og fravær av crosstalk etc.

Nå har ikke jeg snøring på hva trådstarter skal bruke kabel til i form av kilde og fremviser. Men er dagens materiale omfattende nok til at båndbredden på en hdmikabel skal være en flaskehals da?

hdmi 1.1/1.2 = 4.9 Gbit/s ~ 612,5 MB/s

hdmi 1.3 = 10.2 Gbit/s ~ 1275 MB/s

hdmi 1.4 = samme.

Dette er såklart teoretiske hastigheter. Men tar en for seg en typisk bluray-rip i 720p mkv 4,5 gb, 1,5 time spilletid så går ca en 50MB igjennom i minuttet, dvs. 0,83 MB/s.

Ta en ren bluray så kan en tidoble disse tallene.. Ved en 4,5GB bluray-rip så snakker vi 0,0000...1 "belegg" på teoretisk bådbredde.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Sier ikke at det er noe flaskehals - kun at kabel kvalitet i wires/revolvering/connectors /produksjon/gjennomføring kan påvirke den komplette kabelens evne til å overføre data for en gitt hastighet uten feil og retransmisjoner. Et godt eksempel på dette er en selvlaget eth gigabit tp kabel - da om man slurver får man fallback til 100mbps selv om man benytter både kabel og connectors for gb støtte

Lenke til kommentar

The Difference Between Cheap and Expensive HDMI Cables - Tested.com

"As should be abundantly clear, expensive HDMI cables are simply not worth purchasing for normal use. In the case that you are running cable in a permanent fashion through walls or ceilings, it may be prudent to spend a little extra for heavier-duty cables for the sake of longevity, but if you’re spending extra on gold-plated connectors and the like, you are doing little more than embedding hard-earned cash in the walls of your home."

http://www.tested.com/news/the-difference-between-cheap-and-expensive-hdmi-cables/3329/

Lenke til kommentar

Det er ikke fullt så enkelt.

En PHY (HDMI trasmitter/receiver) som behandler og dekoder firkant puls signalene i et digitalt overføring interface kan også ha bedre eller mindre bra evne til å tolke/kompansere for signal integriteten.

M.a.o kan avsender av digital signal sin "evne" og motaker av digital signal sin "evne" til å behandle signal prossereringen være en medvirkende faktor til om en "dårligere elektrisk kabel" kan fungere helt okay eller ikke.

Edit:

Så om en bruker sier at kabel fra Deltaco/Clas Ohlsson funker fint på sitt sitt utstyr (sender/mottaker PHY type/krets og produkt) betyr ikke nødvendigvis at det med samme kabel er like bra/dårlig for en annen bruker med andre source/target enheter/produkt mtp HDMI PHY krets/produkt i denne andre brukers systemer.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Signalene kan vel også bli så svekket at mottaker har problemer med å tolke signalet riktig, noe som kan føre til artefakt, støy og så videre. Verdien 0 er ikke 0 Volt, men derimot en "mellomspenning" hvis man kan kalle det dèt.

• Etter hva jeg har lest bruker HDMI disse spenningene per overføringsbit:

• 1 bit = 500 mV = 0,50 V
  • 0 bit = 250 mV = 0,25 V

1. 500 mV er lite i seg selv, og det er mange faktorer som kan forårsake endring/demping i spenningen som f.eks.:

2. motstand (som også kan påvirkes av temperatur)
  3. støy (gir større påvirkning på signalet om det er dårlig skjerming, også revolveringene har noe å si)
  4. dårlig kontakt
  5. dårlig PHY (kan skape demping i signalet)
  6. hvor langt signalet har å gå (kabellengde)

Du må tenke på at HDMI skal overføre signalverdier for flere millioner piksler, og dette mange ganger per sekund. Da er det klart at det fort kan bli probelemer her og der forårsaket av diverse faktorer.

At det har blitt rapportert om kabler som ikke fungerer er ikke noe nytt. Det èr forskjell på kabler, men det finnes også kabler som kunne ha kostet det halve. Det er lett å gå i fellen ved å bli altfor hysterisk, det er derfor best med en mellomting.

Kjøper du en billig kabel trenger du ikke nødvendigvis å være en dårlig kabel, men du er heller ikke garantert å få en god kabel. Svaret er aldri svart-hvitt, det finnes alltid et "men" eller et "dog". Selv om det koster relativt lite å lage en god kabel, så er det forskjell på produsentene. Butikkene får nemlig ganske mye overskudd på HDMI-kabler.

Ofte er det ikke overføringshastigheten som er det du burde fokusere på, men heller stabilitet, pålitelighet og levetid.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...