Gå til innhold

Hvor mye kan jeg låne ca ?

Qwseyvnd

Anbefalte innlegg

Hei hei :)

Jeg har en leilighet med takstverdi ca 1,5 millioner med lån på 1,075 million fra husbanken men er 300.000 kr i inskudd, altså lånet er egentlig bare 775.000 kr.

Har aksjer verdt 1,5 millioner. Jeg har lyst å investere i en bolig som jeg kan leie ut til ca 4 personer.

Da trenger jeg bare å låne 500-700.000 kr fra banken, er det mulig ?

Jeg tenkte i Bergen området.

Endret av Qwseyvnd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror likviditeten din overfor banken påvirkes av leieinntekter, særlig hvis du kan vise til forhåndsavtalt leie før du søker lån. Jeg bor nå sammen med en kompis som har kjøpt seg leilighet, og vi avtalte på forhånd at jeg skulle leie rom av ham dersom han fikk kjøpt leiligheten. Jeg var med på visning før han kjøpte. Senere har han også fått satt opp lettvegg slik at deler av stuen er blitt et ekstra soverom, og leier ut til enda en person. Alt i alt kommer vi temmelig godt ut av det økonomisk alle tre, og da særlig huseier.

Samtidig er det verdt å merke seg at leieinntekter ikke er skattepliktig hvis du leier ut del av egen bolig. Altså kan det lønne seg å kjøpe en bolig som er større enn du selv har behov for, og så leie ut deler av boligen til f.eks. kamerater. Da øker du trolig også mulighetene dine til å få avtalt leie på forhånd før kjøp, slik at du kan vise til leieinntekter når du søker lån. Jeg tror altså dette skal være relevant for banken sin del, du får nesten spørre dem selv.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Optimistisk å be om en kredittvurdering uten å oppgi noe om egen inntekt...

Eller om hvor store leilinntekter dette utleieobjektet skal skape.

Uklart også hvor mye du har tenkt å kjøpe for: Aksjer 1,5 mill pluss innskudd 0,3 pluss lån 0,5-0,7? Altså kjøpe for 2,3 mill til 2,5 mill?

Lenke til kommentar

Nesten ingenting nytter, banken sier nei bare fordi jeg har høy fellesgjeld på boligen.

Da vil jeg helst selge boligen og kjøpe et mindre for samme pris og mye lavere fast utgift per måned.

Jeg fant en like utenfor Bergen for 1,2 millioner med faste utgifter per måned under 200 kr men nå må jeg betale 450, snart 2900 kr per måned når borettslaget øker lånet fra desember.

Jeg er uføretrygdet, så jeg vil ha en ekstra bolig for å utleie og tjene inn det jeg kunne ha tjent hvis jeg var fullt utdannet og frisk.

Lenke til kommentar

Har litt trøbbel med å få tak i hva som er din faktiske situasjon.

Stort sett gjelder det slik at utleie av bolig er ikke særlig lønnsomt med mindre det er snakk om utleie av en del i egen bolig (pga skattefritak) eller med mindre man planlegger med økende eiendomspriser.

Skal du derfor ha lån til en selvstendig utleie bolig og skal ha en del gjeld på denne, så vil du som oftest være avhengig av en høy fast inntekt.

Uføretrygd er nær sagt alltid en diskvalifiserende faktor i å få boliglån. Du har så lav inntekt at du i bankens øyne ikke kan forsørge deg selv.

Lenke til kommentar

Forstår fra informasjon du postet i en annen tråd at en økning i husleien der du bor nå på ca. 2000 vil gjøre det for dyrt for deg å bo der. Da kan jeg ikke helt forstå hvordan du har tenkt å klare å betale på et lån av noe særlig størrelse.

Jeg forstår at du ønsker å finansiere dette med utleie, men tenk på det slik:

Ingen vil noen sinne gå med på å betale det det koster å eie et helt hus for å leie halve huset. Hvis de har så mye så kjøper de heller bare et helt hus selv. Uansett hvordan du snur og vender på det så blir du sittende med en rest som du må betale selv.

Lenke til kommentar

Forstår fra informasjon du postet i en annen tråd at en økning i husleien der du bor nå på ca. 2000 vil gjøre det for dyrt for deg å bo der. Da kan jeg ikke helt forstå hvordan du har tenkt å klare å betale på et lån av noe særlig størrelse.

Jeg forstår at du ønsker å finansiere dette med utleie, men tenk på det slik:

Ingen vil noen sinne gå med på å betale det det koster å eie et helt hus for å leie halve huset. Hvis de har så mye så kjøper de heller bare et helt hus selv. Uansett hvordan du snur og vender på det så blir du sittende med en rest som du må betale selv.

Vel.. Jeg er uføretrygdet. Jeg har kun 11.000 måned netto, før alle regningene er betalt. Så denne økning slår inn mye av min lønn 20-25% trekk, og det merker jeg.

Så jeg vil kjøpe en stort hus og leie ut rommene. Jeg skal prøve å få det til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...