Gå til innhold

Hvor bra fungerer min PC til gaming og dual monitors?


Anbefalte innlegg

Hallois, etter en liten stund vekk fra PC-gaming vil jeg sjekke om ikke det trengs oppdatering av komponenter. Har egentlig i grunn bare tenkt å være oppdatert til Battlefield 3 slippes ut. Vurderer også å kjøpe en 27 tommers skjerm (forslag til en god deal på den fronten?). Har allerede en 22 tommers, så vurderer å kjøre med to skjermer.

 

Fikk for en stund tilbake hjelp til å oppgradere PCen og ble fortalt at oppsettet kom til å vare lenge. Så jeg er helt grønn på alt som har med PC-bygging å gjøre. Kopierer fra dxdiag:

 

Prosessor: Intel Core Duo CPU E8400 @ 3.00 GHz (2 CPUs), ~3.1GHz

Minne: 4096MB RAM

Skjermkort: NVIDIA GTX 260

 

Er det nok informasjon til å ta en vurdering?

 

Olav :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du spille over to skjermer? Hvilke spill ser du for deg å spille over to skjermer?

 

For en ordentlig multi-monitor-spillmaskin trenger du tre skjermer og et AMD-skjermkort. Du kan ikke spille f.eks. BF3 over to skjermer (hvor blir siktet av da?)

Til mer generell bruk, som surfing og arbeid, vil oppsettet fungere fint med to skjermer, men skal du spille vil spillet kun dukke opp på hovedskjermen.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hehe, jeg skulle komme til det. Systemkrav for BF3.

 

Ser ut som maskinen din vil klare å kjøre det, men den når ikke helt opp til "anbefalt"-kravet. Problemet er at skal du først oppgradere prosessor, så må du ta hovedkort og RAM i samme slengen. Alternativt kan du kjøpe en Core 2 Quad, men det er strengt tatt ikke mye til oppgradering tatt i betraktning at også disse er to generasjoner gamle.

 

Og skjermkortet er heller ikke akkurat toppers for BF3. Hvor mange watt leverer strømforsyningen din forresten?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hehe, jeg skulle komme til det. Systemkrav for BF3.

 

Ser ut som maskinen din vil klare å kjøre det, men den når ikke helt opp til "anbefalt"-kravet. Problemet er at skal du først oppgradere prosessor, så må du ta hovedkort og RAM i samme slengen. Alternativt kan du kjøpe en Core 2 Quad, men det er strengt tatt ikke mye til oppgradering tatt i betraktning at også disse er to generasjoner gamle.

 

Og skjermkortet er heller ikke akkurat toppers for BF3. Hvor mange watt leverer strømforsyningen din forresten?

 

Hm, på strøm-"boksen" inne i pcen står det 550 watt? /noob

Lenke til kommentar

260-kortet ditt skal takle to skjermer, men ikke med BF3. Hvis du ikke vil ut med 4000 kroner på heloppgradering funker det godt å bare kjøpe en 560 Ti eller HD 6950. Eller bedre. Det viktigste for deg er skjermkortet siden du skal ha nye spill og dobbelskjerm. Ta gjerne en versjon med mye RAM hvis du kan, det er krevende å to bilder samtidig.

 

Men for all del, hvis du har mulighet til å oppgradere alt er det helt klart å anbefale.

Endret av Torpedo_Peter
Lenke til kommentar

Forsåvidt enig med Torpedo_Peter, eksempelvis et HD 6950 vil nok være bedre egnet for BF3, samtidig som strømforsyningen din skal klare å dra det. To skjermer er ingen problem selv på de kjipeste skjermkortene så lenge du ikke skal spille over begge skjermene, men BF3 blir nok relativt krevende selv på én skjerm. HD6950 vil koste deg litt ekstra, men totalt vil du få en bedre oppgradering.

 

Ytelsesmessig er det vel ikke så fryktelig mye forskjell på HD 6870 og GTX 560?

Lenke til kommentar

Ja, som sagt er planen å spille bare på en skjerm. Så jeg kan egentlig bare trenge et nytt skjermkort?

 

Og kanskje gå opp til 8GB minne :)

 

Hei, har egentlig samme spørsmål som deg :)

 

Jeg har en 22'' tommers nå, og jeg har tenkt til å kjøpe meg en ny pc skjerm (En 24'' tommers).

 

Og jeg lurte på om det var mulig å spille BF3 på den 24'' tommeren imens jeg er på VG på den andre skjermen? (Eksempel)

 

Hvordan fynker det da med musepekeren, drar jeg den bare over til den andre skjermen da ?

 

Jeg skal bygge med en god gaming-rig til 11k, så pc'en er ikke noe bry :)

 

Takker får gode tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar

Jeg har jo egentlig penger å bruke på handlelista fra srbz, hva er forskjellen på den kontra bare skjermkortet?

Siden du bare har en tokjerneprosessor og BF:BC2 er ganske prosessortungt vil en oppgradering til i5-2500k fungere rimelig bra.

 

Om man skal kjøpe 27" skjerm burrde du enten gå for 2560x1440 eller la være. For 2560x1440 stiger ytelseskravene voldsomt og et Crossfire/SLI-oppsett er nesten minstekravet for akseptabel ytelse.

Næh, ikke GTX 560, men Ti er en litt annen sak. Uansett er det er ikke de store forskjellene.

Techpowerup

Ser du på aktuell oppløsning 1920x1200 ser du at 6870 gir 95% av ytelsen et 560 Ti gir deg.

Overklokking vil få 560 Ti et godt hakk frem, men det er jo fåtallet som gjør dette og 6950 overklokker bedre.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Og jeg lurte på om det var mulig å spille BF3 på den 24'' tommeren imens jeg er på VG på den andre skjermen? (Eksempel)

Selv har jeg en 24" skjerm som hovedskjerm, og en kjip 19" ved siden av. Det er mulig å ha f.eks. VG oppe på sekundærskjermen, og vinduet vil være synlig også når man er i spill, men om jeg aktiverer dette vinduet mens jeg er i et spill vil spillet minimeres.

Lenke til kommentar

Ok, takk for et bra svar Srbz :)

 

Men f.eks. vist jeg gjør lekser, og har MS-Office oppe på hovedskjermen, og faktakilden på den andre skjermen, hvordan skal jeg bytte musepekeren over til den andre skjermen ? Er det å bare dra den over ?

 

Men for å slippe minimering i spillet, skal jeg bare la den sekunderskjærmen bare være på skrivebordet, eller skru den av ?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Du bare drar muspekeren over, dette skjer sømløst. Er kanskje litt irriterende til å begynne med hvis du har skjermer med brede kanter, da kan det oppfattes som et lite hakk når pekeren går fra en skjerm til en annen.

 

Ser du på aktuell oppløsning 1920x1200 ser du at 6870 gir 95% av ytelsen et 560 Ti gir deg. Overklokking vil få 560 Ti et godt hakk frem, men det er jo fåtallet som gjør dette og 6950 overklokker bedre.

Ah, da så. Det finnes noen godt ferdigoverklokkede Ti-kort der ute, men når stock-ytelsen er så lik er jo 6870 et litt bedre valg.

Lenke til kommentar

Jeg har jo egentlig penger å bruke på handlelista fra srbz, hva er forskjellen på den kontra bare skjermkortet?

Siden du bare har en tokjerneprosessor og BF:BC2 er ganske prosessortungt vil en oppgradering til i5-2500k fungere rimelig bra.

 

Om man skal kjøpe 27" skjerm burrde du enten gå for 2560x1440 eller la være. For 2560x1440 stiger ytelseskravene voldsomt og et Crossfire/SLI-oppsett er nesten minstekravet for akseptabel ytelse.

Næh, ikke GTX 560, men Ti er en litt annen sak. Uansett er det er ikke de store forskjellene.

Techpowerup

Ser du på aktuell oppløsning 1920x1200 ser du at 6870 gir 95% av ytelsen et 560 Ti gir deg.

Overklokking vil få 560 Ti et godt hakk frem, men det er jo fåtallet som gjør dette og 6950 overklokker bedre.

 

Jaha... Hva er et Crossfire/SLI-oppsett? Dyrt?

 

Leser at det er å koble to skjermkort sammen. Det blir jo naturligvis dyrere, og det er dette jeg burde gjøre hvis jeg vil ha 27-tommeren i tillegg?

Endret av Rambolav
Lenke til kommentar

også vist man skal kjøre cf/sli er det også lurt å ha en bedre strømmforsyning, 550w blir nokk forlite det ja,har selv To Gainward gtx 460 og minstegravet er da en god PSU(strømmforsyning), har selv 750w, det er nokk.

En Ti versjon av gtx 560 er bra, yter godt, så det vil nokk gjøre jobben til BF3, men en 2500 CPU fra intel, så vil du også få mer fps på spillene, 2500 er ikke overklokk bar mens 2500k er klokkbar, siden K står for at man kan overklokke cpu-en, dermed bedre ytelse, men har du mye å bruke for så kan jeg ordne oppsett for deg, og hvor skal du handle(komplett, dustinhome, digitalimpuls)??

Endret av Mgut
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...