Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Formatere skolePC etter at den er kjøpt

Anbefalte innlegg

Heisann alle datakyndige venner!

Nå sitter jeg her med min Thinkpad bærbare PC. Jeg har klart å gjøre slik at jeg ikke kommer meg innpå systemet lengre, jeg vet ikke passordet for å logge meg på brukeren. Jeg klarer heller ikke å endre innstillingene i BIOS fordi jeg ikke er "administrator" wtf!

Planen var egentlig å boote fra CD-rom med en WIN7 32-bit CD. Men det får jeg nå ikke til siden jeg ikke får endret på noe i BIOS og jeg kommer ikke innpå maskinen fordi jeg ikke vet passordet. Noen som kan ha den fjerneste peiling på hva jeg må gjøre for å få formatert pc'en eller å få tilbakestilt passordet? Herregud, dette tar knekken på meg. På forhånd takk.

- Jonas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke endre oppstarts boot rekkefølge permanent i BIOS for å få til det du ønsker å gjøre.

På Thinkpads kan du trykke F12 under oppstart (ved thinkpad logo) for å temporært endre boot media rekkefølge (f.eks CDRom) for å starte fresh windows installasjon fra windows cd plata di.

Bios administrator 'master' passord opprettes av IT ansvarlige ved klargjøring av maskiner (har ingen relevanse med 'windows administrator')

Dette må du eventuelt få opplyst om fra skolen hvordan du skal forholde deg til - eller få endret.

Jeg antar du har meldt maskinen ut av domene uten å ha klart for deg en local user med administrator rettigheter.

Etter dette kan du ikke logge på med annet enn en local user account.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Åpne pcen, er det en CMOS jumper der, cleaner du CMOS med den, hvis ikke plukker du bare ut BIOS-batteriet i ca. 1 og et halvt minutt og setter det inn igjen, og du skal ha tilgang til BIOS, husk å sett klokka etter å evt. ha tatt ut batteriet.

Lenke til kommentar

Åpne pcen, er det en CMOS jumper der, cleaner du CMOS med den, hvis ikke plukker du bare ut BIOS-batteriet i ca. 1 og et halvt minutt og setter det inn igjen, og du skal ha tilgang til BIOS, husk å sett klokka etter å evt. ha tatt ut batteriet.

Vil ikke fikle med en bærbar pc. Skal ringe dataansvarlig imorgen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...