Gå til innhold

TV-kort. Anbefalinger og bruksområder

wholmen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal flytte inn i en liten leilighet og vurderer å droppe TV til fordel for bare min stasjonære PC. Men det jeg da lurer på er:

Er det mulig å kjøpe et TV-kort som gjør at jeg kan se på TV på PCen min? Eller er dette helt utdatert? Det fins kanskje tilsvarende over internett? Hvordan fungerer eventuelt TV-kort? Trenger jeg getbox / viasatbox? Hvilke programmer må jeg bruke? Hvilken tilkobling bruker disse kortene? Er det PCIex eller PCI? Skaper de mye varme? Og til slutt. Hva anbefales? Jo billigere desto bedre, men opp til 2000kr er greit :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan nok være vesentlig å vite om du bruker det digitale bakkenettet (RiksTV/DVB-T), parabol (DVB-S/S2) eller kabel (DVB-C). Disse har ulike antennekontakter, og kan dermed potensielt kreve ulike TV-kort.

Denne her så interessant ut. Den tar riktignok to slots i bakenden av kabinettet, men den ene modulen skal ikke kobles til hovedkortet, og kan strengt tatt plasseres hvor som helst. Denne modulen er tilstede for at du skal kunne koble til en CAM, noe som eliminerer behovet for ekstern dekoder ("boks"). Ref din andre tråd kan det imidlertid bli problematisk dersom du skal ha både SLI med skjermkort som tar to kabinett-slots hver, dedikert lydkort samt at CPU-kjøler blokkerer for øverste slot. Da har du kun én slot igjen, og den må brukes til selve TV-kortet. Du får evt se om kabinettet ditt har en ekstra slot neders, under den nederste sloten på hovedkortet.

Merk at oppgitt TV-kort og oppgitt CAM ikke vil fungere sammen, da de er myntet på hhv. kabel og bakkenett. Imidlertid ser slike ting temmelig like ut uavhengig av hva de er myntet på, så jeg tok dem med for å gi deg en idé om hva det er for noe. Det finnes trolig TV-kort som støtter flere av disse standardene (f.eks. både bakkenett og parabol), ettersom det finnes TVer som gjør det samme. Disse har kun én CAM-slot, og alle typer CAM har dermed en universelt utformet passform, men vil likevel ikke virke på tvers av standardene.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ettersom PCen skal brukes i Oslo, tror jeg at det digitale bakkenettverket er det jeg øsnker å koble PCen til :) så da ser det kortet veldig bra ut! Tusen takk! Ser vel ut til at jeg må velge mellom SLI og TV-kort, så da tror jeg at jeg dropper SLI, kjøper TV-kort og oppgraderer mitt 570 om ca 3 år :)

Men tror du at det er bortkastet kjøp? Ihvertfall Nrk kan man jo se på direkte over internett nå.. Og andre kanaler vil vel følge raskt etter? Eneste fordelen er vel at de ikke bruker av hverandres båndbredde :S Begynner TV-kort å bli utdatert?

Lenke til kommentar

TV-kortet jeg har linket til passer IKKE med bakkenett, da må vi finne et annet. Det lar seg gjøre å klemme inn ett ekstra PCI-kort, men om et slikt kort krever en ekstra slot i bakkant av kabinettet for CAM, må du nesten sjekke i kabinettet om det er plass til noe mer under nederste slot på HK. Alternativt må du ha en ekstern dekoder i tillegg. Eller du kan droppe SLI.

Om det er et bortkastet kjøp kan jeg ikke avgjøre for deg, ettersom jeg ikke vet hvor mye du ser på TV. Du må også huske på at både abonnementsavgift, NRK-lisens osv. vil komme i tillegg.

edit: forresten, det finnes også endel USB-baserte TV-kort for bakkenettet. Godt mulig endel av disse også støtter CAM, og da slipper du klusset med interne slots.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

edit: forresten, det finnes også endel USB-baserte TV-kort for bakkenettet. Godt mulig endel av disse også støtter CAM, og da slipper du klusset med interne slots.

Flott! Det syns jeg høres ut som en glimrende idé :) Da trenger jeg ikke å ofre SLI. Takk for hjelpen. Får vel søke litt rundt og se hva som er anbefalt.

Lenke til kommentar

Jeg finenr foreløpig ingen USB-kort med CAM-støtte, altså tror jeg du vil trenge dekoder i tillegg. Du får som regel slikt billig (1 kr?) hvis du går i en butikk og binder deg til RiksTV i et år. TV-kort kommer jo selvsagt i tillegg, kanskje du også får noen gode anbefalinger til slikt i samme butikk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...