Gå til innhold

Negativt om FrP?

Anbefalte innlegg

Lese alltid at folk har veldig mykje i mot Frp. Og kjenner sjølv at eg har nokre små fordommar mot folk som stemmar FrP. Men det er heller fordi mange av dei eg veit stemmer FrP er av typen:

"Billig sprit, røyk og bensin! YAY!". Det bryr seg altså ikkje om resten.

Det einaste negative med FrP sånn sett, er jo at dei er eit populistparti. Og ein føler nokre gangar at dei "lurer" til seg velgarane.

Eg har og ein følelse av at dei konstant seier "meir penger til alt og mindre skatt!". Og på spørsmål om korleis det då skal få penga, so er oljefondet svaret. Vil ikkje det føre til ein inflasjon eller liknande?

Men det rekne eg med ikkje er ein realitet, men kun noko eg har fått inn i hovudet etter diskusjon med ein del merkelege menneskjer.

Er heller ikkje veldig glad i den "oss mot dei", som eg føler er eit kort som blir brukt både mot innvandarar (snikislamisering osv), og feks ved operaen; Oss mot Eliten. Polarisering kaller ein vel det?

Det eg ønsker frå dokke er å forklare meg kva som er gale med FrP sin politikk?

Tusen takk.

Endret av Cho-san
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ingen ting galt med politikken deres.

Her er et utdrag fra nettsiden deres angående bruk av oljepenger og statsbudsjettet:

Et konkurransedyktig næringsliv forutsetter stabil og lav inflasjon og derfor må finanspolitikken innrettes slik at den bidrar til lav pris- og kostnadsvekst. Når våre motstandere hevder at vår økonomiske politikk består i å bruke opp oljefondet, er det verdt å merke seg at FrP for 2009 foreslo å overføre hele 414 milliarder kroner til oljefondet (Statens pensjonsfond - utland), og regjeringen 446 milliarder kroner. Forskjellen er altså kun 32 milliarder, og påstanden holder ikke mål. Vi har også flere år på rad oversendt våre alternative statsbudsjetter til Statistisk Sentralbyrå (SSB), som benytter anerkjente økonomiske modeller for å beregne virkningene av budsjettene. SSBs beregninger viste at våre alternative statsbudsjetter ville medført lavere inflasjon og rente enn med regjeringens opplegg.

Realiteten er at FRP ønsker å kutte i den del offentlige arbeidsplasser som er overflødige, og som kun bidrar til å styrke byråkratiet.

Endret av Dj_eLmO
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har vel noe litt samme bilde som deg rundt velgere som stemmer FrP. Ofte er de slaskete og tenker ofte på hva som hadde vært bra der og da. Men har også møtt personer som er fornuftige og klarer å diskutere på en skikkelig måte og er FrP sympatisører.

"Oss mot de" er ofte deler av generaliseringen til FrP. FrP som er et (kaller seg selv for) liberalistisk parti, og skal derfor ta vare på individets interesser, men likevel grupperer, generaliserer og favoriserer de ulike gruppene i samfunnet.

Dessuten er ofte FrP sin politikk basert på korte løsninger som fremstilles logisk, selv om selve saken er mer komplisert i seg selv.

FrP ønsker dessuten å kutte kraftig i skattene samtidig som de vil øke utgiftene på en del områder, men de vil jo også kutte kraftig i offentlig sektor.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dj_eLmO: Tusen takk for infoen. Den gav eit meir nyansert bilde av ting. Sjølv om eg er skeptisk til FrP når dei snakker om statistikk og liknande. Då dei i alle fall i 2 tilfelle har funne på statistikk på stede under tvdebatter. men rekne med dei er meir nøye på info som blir ståande på ei nettside.

Nøyaktig kva skatter er det FrP ønsker å senke? Er det for det meste toppskatt og formueskatt dei ønsker å fjerne?

Og kva kutt er det dei ønsker å gjere i offentleg sektor?

Lenke til kommentar

FrP vil vel fjerne det meste/senke avgifter på varer kraftig samtidig som du også nevner toppskatten som de sikkert vil øke grensen på og på sikt fjerne.

Formueskatten vil de vel med all sannsynlighet fjerne, men likevel tyder det på at FrP-styrte kommuner ikke klarer å fjerne den. I Fredrikstad for eksempel har de lovet å fjerne eiendomsskatten, som de har beholdt og samtidig klart å innføre bompenger(som FrP er i mot). Det er ikke rart velgerne strømmer til Høyre!

Er usikker på hvor mye de vil kutte i offentlig sektor, men tror det er en veldig stor del av papir arbeidsstillinger i offentlig sektor osv.

Lenke til kommentar

Det blir litt feil å klandre dem for brudd i kommunalpolitikken sin når politikken som føres i fra Stortinget nærmest tvinger kommuner til å ha eiendomskatt og ta bompenger for å kunne få økonomien til å gå rundt. Men jeg ser også at de driter seg selv i ansiktet med å gjøre som dem gjør i f.eks. Fredrikstad.

Slik jeg tolker det så er det ikke bare direkte kutt dem vil gjøre i det offentlige, men snarere å styrke de private alternativene (der dem finnes). For eksempel vil dem gi de samme økonomiske rammene til private skoler som de offentlige, noe som i realiteten vil føre til færre offentlige arbeidsplasser på offentlige skoler.

Uansett er det på det tørre at dem driver med det jeg kaller "reaktiv politikk", at dem ser noe og blåser det opp og kommer en populistisk løsning. Selv velger jeg å se forbi dette, for innerst inne vet jeg at mange av forslagene deres ikke kommer til å bli gjennomført uansett.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

"Oss mot de" er ofte deler av generaliseringen til FrP. FrP som er et (kaller seg selv for) liberalistisk parti, og skal derfor ta vare på individets interesser, men likevel grupperer, generaliserer og favoriserer de ulike gruppene i samfunnet.

Og det gjer ikkje partia på venstrsida?

Eg gidder ikkje å nevne gruppene dei favoritiserar, men vi veit nå alle kven det er.

Lenke til kommentar

Alle partier som er store er populistpartier, de svinger der opinionen svinger.

Så å bare klage på FrP blir feil.

Håper bare ikke arbeiderpartiet får sympatistemmer ved valget som nærmer seg.

Bare 10% økt oppslutning foreløpig, 39%. Snart kan de kanskje styre landet (mot avgrunnen) i flertallsregjering.. :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg gidder ikkje å nevne gruppene dei favoritiserar, men vi veit nå alle kven det er.

Det stemmer, men FrP er ikke et ordentlig høyreparti. Det eneste partiet i Norge som representerer ordentlig høyrepolitikk er Høyre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det stemmer, men FrP er ikke et ordentlig høyreparti. Det eneste partiet i Norge som representerer ordentlig høyrepolitikk er Høyre.

Politikken tilseie noko anna.

Lenke til kommentar

Utdyp.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Utdyp.

Ok, http://www.frp.no/no/Vi_mener/

Lenke til kommentar

Kan vi holde oss for gode for å komme med kommentar som er bombastiske og består av under 10 ord?

Høyrte nokon ein gang om at FrP ville gjere forandringar i HMS eller noko? Var noko med rettigheitane til folk på arbeidsplassen?

Lenke til kommentar

Høyrte nokon ein gang om at FrP ville gjere forandringar i HMS eller noko? Var noko med rettigheitane til folk på arbeidsplassen?

Frp, inkludert Høyre også, ser ikke akkurat arbeidsmiljøloven som det beste lovverket i nasjonen Norge. Spesielt er arbeidstidsbestemmelsene et torn i øyet for enhver frp`er.

Lenke til kommentar

Nasjonalbudsjettet i 2010 gikk med 230 milliarder kroner i overskudd. Dette er penger man kan bruke til skattelette, opprusting av veier, sykehus, eller det man ønsker. F.eks. kunne hver enkelt sysselsatt normann fått ca 90 000 kr i skattelette.

Så det mye penger å ta av.

Et annet eksempel: I 2010 betalte bileiere og bilbrukere over 40 milliarder kroner i avgifter. Kun litt over 14 milliarder ble brukt samme året til vedlikehold og nybygg av veiprosjekter.

Hvordan er det rettferdig? Skatter og avgifter bør representere de faktiske utgiftene. Staten bør være fornøyd så lenge de går i null. Spesielt i Norge som allerede har 3500 milliarder kroner liggende. Og hvorfor snakker de hele tiden om å spare til "fremtidige generasjoner"? Kan ikke de skape sine egne verdier? Skal vi betale alt for mye i skatter og avgifter kun for at de "fremtidige generasjonene" skal slippe å arbeide?

FrP er nok ikke så dumme som folk tror.

Og til trådstarter? Hvorfor er det så viktig for deg å finne så mye som mulig negativt om FrP?

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...