wholmen Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Hei, jeg har nettopp kjøpt en ny PC med: Kabinett: Fractal Design r3 Hovedkort: Asus p8z68 PRO Skjermkort: MSI GTX 570 Prosessorkjøler: NOCTUA NH-D14 Problemet mitt er at jeg fant ut at det integrerte lydkortet mitt er for dårlig og jeg vil kjøpe et dedikert lydkort. Har sett meg ut et av disse: ASUS Xonar Essence STX som bruker PCI Express x1 og er det jeg helst vil ha (best) og dette ASUS XONAR ESSENCE ST AUDIO som bruker vanlig PCI. Dette vurderer jeg fordi jeg er sikker på at jeg har en ledig PCI-kobling til den. Her er hovedkortet mitt. PCIEX1_1 (liten mørkeblå til høyre) er dekket av kjøleren min og PCIEX1_2 (liten mørkeblå nr 3 fra høyre) er dekket av skjermkortet mitt. Jeg bruker PCIEX16_1 til skjermkortet (store mørkeblå) Så spørsmålet mitt er: Er det mulig å plassere lydkortet i PCI1 eller PCI2 (De to lyseblå) selv om den har en annen kobling? Vil det eventuelt gjøre det vanskelig å kjøpe et GTX570 til for å kjøre SLI? Er det eventuelt mulig å flytte skjermkortet til PCIEX16_2 (hvit) for å plassere lydkortet mitt i PCIEX1_2? Endret 31. juli 2011 av wholmen Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Er det ikke bare sette den i en av de to store lyseblå ? Det er pci som kortet bruker. De små er PCIeX1... Lenke til kommentar
wholmen Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 ASUS Xonar Essence STX bruker PCI Express x1. STX er det beste av de kortene. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 STX bruker pci-express (der x'en kommer fra), og du kan sette den i hvem som helst av pci-express kontaktene, du har tross alt fire stykker der, jeg er sikker på at det er en som ikke er dekket over. Lenke til kommentar
wholmen Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 Betyr det at den passer i både de små mørkeblå og de mellomstore lyseblå? Eller er det PCIEX16 (den til nye skjermkort) jeg skal bruke? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Om lydkortet har PCI-e-grensesnitt vil det ikke passe i en PCI-port. Det er imidlertid mulig det vil passe (og fungere) i PCIEX16_2, men det kan jeg dessverre ikke si med sikkerhet. Det vil jo iallefall medføre at SLI blir uaktuelt i fremtiden. Det første lydkortet du nevner, har derimot ikke PCI-e-tikobling, men "vanlig" PCI. Det vil passe inn i den øverste PCI-porten, forhåpentligvis uten å blokkere for fremtidig SLI, eller andre komponenter for den saks skyld. edit: der var det kommet endel svar i mellomtiden ja. arni90, for å oppsummere: - øverste PCI-e-kontakt dekkes av kjøler - nr2 brukes av skjermkort - nr3 dekkes trolig av skjermkort, slik jeg forstår er det en GTX570 på plass i nr2 - nr4 ønskes ubrukt mtp. fremtidig SLI Jeg ville satset på et PCI-kort, gjerne det du selv linker til - eller droppet SLI. Endret 31. juli 2011 av srbz Lenke til kommentar
007CD Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Du kan pent bruke PCI-E kort av uansett lengde i uansett hvilken PCI-E port du ønsker. Eneste problemet er å bruke ett x16 i en x1 port... Men er den åpen i bakkant så går det bra (Sjeldent, men de finnes.) Lenke til kommentar
wholmen Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Om lydkortet har PCI-e-grensesnitt vil det ikke passe i en PCI-port. Det er imidlertid mulig det vil passe (og fungere) i PCIEX16_2, men det kan jeg dessverre ikke si med sikkerhet. Det vil jo iallefall medføre at SLI blir uaktuelt i fremtiden. Det første lydkortet du nevner, har derimot ikke PCI-e-tikobling, men "vanlig" PCI. Det vil passe inn i den øverste PCI-porten, forhåpentligvis uten å blokkere for fremtidig SLI, eller andre komponenter for den saks skyld. edit: der var det kommet endel svar i mellomtiden ja. arni90, for å oppsummere: - øverste PCI-e-kontakt dekkes av kjøler - nr2 brukes av skjermkort - nr3 dekkes trolig av skjermkort, slik jeg forstår er det en GTX570 på plass i nr2 - nr4 ønskes ubrukt mtp. fremtidig SLI Jeg ville satset på et PCI-kort, gjerne det du selv linker til - eller droppet SLI. Perfekt oppsummering. Herlig! Tusen takk for hjelpen! Perfekt svar Jeg har tre PCI-ex16 utganger da.. Kanskje jeg får plass i nummer tre. Den sorte helt til venstre. Men hvis det ikke er så stor forskjell på de to lydkortene, følger jeg ditt forslag. Er det noen som vet hvor stor forskjell det er? STX er også billigere i tillegg til å være bedre.. Endret 31. juli 2011 av wholmen Lenke til kommentar
007CD Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Eneste du må passe på er at du ikke tar PCI-E spor fra nordbrua, da vil skjermkortet gire ned til x8 da du ikke kan kjøre skjermkortet på x15 som er en mindre. Uansett, dette skal stå i manualen i hovedkortet ditt. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Se der ja, jeg så faktisk ikke den sorte porten. Der vil du nok få plass til et lydkort. Jeg er ikke rett person til å spørre om forskjeller blant lydkort, forslaget mitt var kun en rent praktisk løsning. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Det første lydkortet du nevner, har derimot ikke PCI-e-tikobling, men "vanlig" PCI. Det vil passe inn i den øverste PCI-porten, forhåpentligvis uten å blokkere for fremtidig SLI, eller andre komponenter for den saks skyld. DEt første lydkortet han nevner er faktisk xonar stx, som er et pci express kort. Lenke til kommentar
wholmen Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 Eneste du må passe på er at du ikke tar PCI-E spor fra nordbrua, da vil skjermkortet gire ned til x8 da du ikke kan kjøre skjermkortet på x15 som er en mindre. Uansett, dette skal stå i manualen i hovedkortet ditt. Hmm .. Det ville vært en uheldig konsekvens :S tar det lang tid å forklare meg det? Men betyr det at hvis jeg plugger lydkortet i PCIEX16_3, vil det få konsekvenser for skjermkortet mitt? :S Se der ja, jeg så faktisk ikke den sorte porten. Der vil du nok få plass til et lydkort. Jeg tror jeg velger STX og putter det i den sorte Hvis det ikke skaper problemer da.. Takk! Det første lydkortet du nevner, har derimot ikke PCI-e-tikobling, men "vanlig" PCI. Det vil passe inn i den øverste PCI-porten, forhåpentligvis uten å blokkere for fremtidig SLI, eller andre komponenter for den saks skyld. DEt første lydkortet han nevner er faktisk xonar stx, som er et pci express kort. Jeg klarte å bytte om rekkefølgen da jeg redigerte litt på hovedinnlegget. Beklager! Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Herlig! Tusen takk for hjelpen! Perfekt svar Jeg har tre PCI-ex16 utganger da.. Kanskje jeg får plass i nummer tre. Den sorte helt til venstre. Men hvis det ikke er så stor forskjell på de to lydkortene, følger jeg ditt forslag. Er det noen som vet hvor stor forskjell det er? STX er også billigere i tillegg til å være bedre.. Eneste forskjellen er at den ene er pci, og den andre pci-ex. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Det første lydkortet du nevner, har derimot ikke PCI-e-tikobling, men "vanlig" PCI. Det vil passe inn i den øverste PCI-porten, forhåpentligvis uten å blokkere for fremtidig SLI, eller andre komponenter for den saks skyld. DEt første lydkortet han nevner er faktisk xonar stx, som er et pci express kort. Han har endret posten, STX sto opprinnelig oppført til høyre på linjen. Men det var altså ST-kortet jeg refererte til. Lenke til kommentar
wholmen Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 Herlig! Tusen takk for hjelpen! Perfekt svar Jeg har tre PCI-ex16 utganger da.. Kanskje jeg får plass i nummer tre. Den sorte helt til venstre. Men hvis det ikke er så stor forskjell på de to lydkortene, følger jeg ditt forslag. Er det noen som vet hvor stor forskjell det er? STX er også billigere i tillegg til å være bedre.. Eneste forskjellen er at den ene er pci, og den andre pci-ex. Er det samme kort? :O Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Det første lydkortet du nevner, har derimot ikke PCI-e-tikobling, men "vanlig" PCI. Det vil passe inn i den øverste PCI-porten, forhåpentligvis uten å blokkere for fremtidig SLI, eller andre komponenter for den saks skyld. DEt første lydkortet han nevner er faktisk xonar stx, som er et pci express kort. Han har endret posten, STX sto opprinnelig oppført til høyre på linjen. Men det var altså ST-kortet jeg refererte til. Beklager, det fikk jeg ikke med meg Herlig! Tusen takk for hjelpen! Perfekt svar Jeg har tre PCI-ex16 utganger da.. Kanskje jeg får plass i nummer tre. Den sorte helt til venstre. Men hvis det ikke er så stor forskjell på de to lydkortene, følger jeg ditt forslag. Er det noen som vet hvor stor forskjell det er? STX er også billigere i tillegg til å være bedre.. Eneste forskjellen er at den ene er pci, og den andre pci-ex. Er det samme kort? :O Ja Lenke til kommentar
wholmen Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 Annet enn å skaffe meg SLI er det ingen oppgraderinger jeg planlegger som krever PCIex16 ennå, og det vil gi meg størst rom mellom komponentene.. Så jeg tror et STX vil passe meg best. Det er vel den koblingen som også vil vare lengst (bruke den i fremtidige pcer). Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå