FnoFFen Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Jeg har nylig gått til anskaffelse av et 24mm/f1,4 L. Det som er frustrerende er at jeg sliter med å treffe fokus. I bildene jeg har tatt har jeg stort sett brukt blender 2,0. Jeg ønsker helst ikke å blende ned mer fordi hovedhensikten med å kjøpe dette objektivet var å vinne tre stopp i forhold til 24-105’en (tommelfingerregel for de fleste objektiver om å blende ned minst ett trinn) og dermed slippe blits. Jeg ser jo at når fokusen treffer, så blir bildene utmerket på blender 2,0. Alle testene jeg har gjort er av mine to barn på ett og tre år. Jeg er selvsagt klar over at smal DOF gir større utfordringer med å treffe fokus. Men jeg har brukt 50mm/f1,4 på blender 2,5 og 2,8 i alle år og jeg har aldri følt at å treffe med fokus var noe problem her. Også de siste bildene jeg har tatt med 50mm’en er fokus spot on i omtrent alle bildene. Jeg vet ikke helt hvor problemet ligger. Jeg trodde en stund for lite lys var problemet, men merket at det ikke hjalp å bruke ST-E2 som fokuslys. Imidlertid hjelper det en del å bruke AI FOKUS i stedet for ONE SHOT. Med sistnevnte innstilling har jeg opplevd STORE problemer med å treffe (mens ONE SHOT aldri har vært et problem med 50mm/1,4). Men selv med AI FOKUS er jeg ikke helt fornøyd – de fleste bildene er fokusen nærme, men i altfor mange tilfeller ikke spot on. Det er få bilder der fokusen treffer 100%. Jeg har også utført en enkel test for å finne om objektivet feilfokuserer: jeg tar bilde av et tastatur inn mot skrå og fokuserer på enkelttaster (med blender 1,4 og 2,0). Da treffer jeg i 95 % av tilfellene. Det er ikke alltid så lett å se hvor fokusplanet ligger når jeg misser, men i de tilfellene jeg kan se det, ligger fokusen litt for nærme kameraet. Jeg skjønner ikke helt forskjellen mellom 24’en og 50’en. Førstnevnte koster mer enn fire ganger så mye som sistnevnte så jeg bør forvente topp ytelse for å si det mildt! Jeg ser jo hvilke potensialer 24-objektivet har når fokusen treffer: kanon!. Kan forskjellen ha noe å gjøre med at med 50’en fyller det jeg skal ha i fokus større deler av billedflaten (fordi jeg her kommer tettere på)? Mitt kamera (40D) har ikke micro adjustment, men jeg vet jo ikke om det hadde hjulpet siden "tastaturtesten" var bestått. Er det noe annet jeg kan gjøre for å justere kamera og/eller objektiv? Levere inn for kalibrering? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Jeg skjønner ikke helt forskjellen mellom 24’en og 50’en. Førstnevnte koster mer enn fire ganger så mye som sistnevnte så jeg bør forvente topp ytelse for å si det mildt! Jeg ser jo hvilke potensialer 24-objektivet har når fokusen treffer: kanon!. Kan forskjellen ha noe å gjøre med at med 50’en fyller det jeg skal ha i fokus større deler av billedflaten (fordi jeg her kommer tettere på)? Jeg har også 24mm f/1.4L (versjon 1) og syns også at det kan være krevende å bruke på stor blender. Nettopp i slike tilfeller som du er inne på, der det jeg ønsker i fokus er såpass lite at fokusen ikke klarer å låse nøyaktig på det. Har brukt det mest på 7D. Dog har fokusbommene blitt færre med tiden Endret 31. juli 2011 av Andreasfe Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Fokusproblemer er frustrerende!! Ikke så lett å skjønne hva som foregår her, men menge hevder at Canon har hatt/har problemer med kvalitetskontrollen på objektiver og hus. Jeg har samme objektiv som deg. Jeg testet først objektivets / kameras evne til å finne og låse fokus i lite lys. (7D) Konkluderte med at kombinasjonen fungerte fint i lite lys. Jeg testet ikke fokus presisjon den gangen. Lurer litt på det du skriver om AI Fokus kontra one Shot. På stillestående motiver så vil vel disse oppføre seg likt? Jeg bruker aldri AI Fokus. Du bruker stativ når du tester? Med så liten DOF blir det umulig å teste håndholdt. Forrige helg testet jeg fokuspresisjon. Den var ikke bra. testet også på 50 1.2 100 2.8 ISL og 24-70 2.8 Både huset og 24-70 har vært inne til justering tidligere. Måten jeg testet på var: Kamera på stativ, speillås, fjernutløser. måtiv, flatt ark med strekkode (EAN) Resultatet ble: 24mm litt ute av fokus, men ikke dramatisk 50mm Håpløst ute av fokus, justerte -3 knepp på microjustering, da var den nogenlunde 100mm Spot on, perfekt 24-70mm Skarp på 70mm uskarp på 24. Leverte alt sammen til serviceproffen(bortsatt fra 100), fikk det tilbake og nå er alt akseptabelt. Ikke perfekt, men veldig mye bedre enn før. Så, etter en lang innledning, ja jeg mener du bør levere til kalibrering. tror du må betale for 40D, men objektivet er gratis. /Blouberg Endret 31. juli 2011 av Blouberg Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Er det barn i bevegelse mot eller fra deg bør du bruke AI Servo - følgefokus. Er det et barn som beveger seg mot eller fra deg vil den bittelille forsinkelsen fra når du får fokus og til bildet tas føre til at fokus er litt "etter" der barnet beveger seg. Pass også på hvilke fokuspunkter du bruker. Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 Ja, Trondster, glemte å nevne: bruker alltid senter fokuspunkt. Dette skal jo også på 40D være mer eksakt enn de andre fokuspunktene med objektiv 2,8 eller lysere. Til Blourberg: takk for informativt svar. Nei, jeg har ikke brukt stativ ved disse testene. Når jeg tar bilder av barna, ønsker jeg realistiske forhold – derfor håndholdt. Jeg kjøpte objektivet for å kunne ta håndholdte bilder med stor blender. Jeg brukte heller ikke stativ mens jeg utførte "tastaturtesten". Burde jeg det? Kan noen gi meg en link til hvordan jeg utfører en mer eksakt test av autofokusen? Mange av bildene er tatt mens barna holder seg i ro (f.eks. sitter i ro). Så det er ikke mye bevegelse. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Og ellers - bytter du til EF-S får du mye mer styr i søkeren på hvor fokusplanet er hen, på bekostning av bittelitt mørkere søker. (Vil være litt merkbart på f/4-objektiv i innendørs lys.) Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Til Blourberg: takk for informativt svar. Nei, jeg har ikke brukt stativ ved disse testene. Når jeg tar bilder av barna, ønsker jeg realistiske forhold – derfor håndholdt. Jeg kjøpte objektivet for å kunne ta håndholdte bilder med stor blender. Jeg brukte heller ikke stativ mens jeg utførte "tastaturtesten". Burde jeg det? Kan noen gi meg en link til hvordan jeg utfører en mer eksakt test av autofokusen? Mange av bildene er tatt mens barna holder seg i ro (f.eks. sitter i ro). Så det er ikke mye bevegelse. Først, det er ikke lett å teste fokus, mange anbefaler skrå linjaler etc, jeg synes ikke dette funker. Her er min måte å teste: Legger et flatt ark, eller blad på gulvet. Jeg pleier å bruke et blad med strekkode på forsiden. Bruk iallefall noe som gir god kontrast. Kamera på stativ, vatrer opp så kamera står 90 grader på arket. Fokus satt til One shot Spot. Legger fokuspunktet i midten og siker på en god kontrastrik overgang. Speillås og fjernutløser (eventuelt selvutløser) Tester først med AF, så med manuell, Live view med 10x forstørrelse. Når det gjelder håndholdt og stor blender, dersom det er levende motiver ville jeg valgt AI Servo. En 24mm på 2 meter avstand og blender 1.4 gir totalt felt i fokus på 37 cm. Er du nærmere blir det enda mindre. /Blouberg Edit: Feil avstand Endret 31. juli 2011 av Blouberg Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 Og ellers - bytter du til EF-S får du mye mer styr i søkeren på hvor fokusplanet er hen, på bekostning av bittelitt mørkere søker. (Vil være litt merkbart på f/4-objektiv i innendørs lys.) Hehe. Da jeg først leste dette, trodde jeg det dreide seg om EF-S-objektiver, men det var det jo ikke Jeg ser absolutt fordelen med dette (selv om jeg faktisk ikke engang vet hva en mattskive er), men er skeptisk til mørkere søker. Hvor fort skifter man mattskive? Jeg tenkte at man kan skifte til den mørke når man bruker lyssterk opptikk og så tilbake til den lysere når man skal bruke 4.0-optikk innendørs. Eller er dette noe som må gjøres av proffer og derfor i praksis en engangsforeteelse? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Hvor fort skifter man mattskive? Jeg tenkte at man kan skifte til den mørke når man bruker lyssterk opptikk og så tilbake til den lysere når man skal bruke 4.0-optikk innendørs. Eller er dette noe som må gjøres av proffer og derfor i praksis en engangsforeteelse? Du skifter mattskive på fem minutter i kontrollerte forhold ved skrivebordet. Det er slett ikke umulig å bruke f/4-optikk innendørs - det er bare at du kikker i søkeren og tenker - ja, det ble kanskje litt mørkere. En test for deg: Sett på 50/1.4 og kikk skrått ned på en avis. Se på dybdeskarpheten. Velg blender f/2 og kikk ned på avisen mens du trykker og slipper nedblendingsknappen. Ingen endring. f/2.8. Ingen endring. f/4 - der ser du nok at dybdeskarpheten endrer seg litt. Med en -S mattskive ser du endring fra f/1.4 til f/2. Mattskiven som sitter i er optimalisert for f/5.6 eller så - ikke f/1.4. Byttet selv til -S, og bytter ikke tilbake. Og ellers angående navn - hvis du skal ta makrobilder med 50/1.4 kan det hjelpe med både EF-S og 500D for å få styr på fokus tett på! Endret 1. august 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Her har du et fokustest-ark til og skrive ut, samt fremgangsmåten. Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 Til Blourberg: takk for informativt svar. Nei, jeg har ikke brukt stativ ved disse testene. Når jeg tar bilder av barna, ønsker jeg realistiske forhold – derfor håndholdt. Jeg kjøpte objektivet for å kunne ta håndholdte bilder med stor blender. Jeg brukte heller ikke stativ mens jeg utførte "tastaturtesten". Burde jeg det? Kan noen gi meg en link til hvordan jeg utfører en mer eksakt test av autofokusen? Mange av bildene er tatt mens barna holder seg i ro (f.eks. sitter i ro). Så det er ikke mye bevegelse. Først, det er ikke lett å teste fokus, mange anbefaler skrå linjaler etc, jeg synes ikke dette funker. Her er min måte å teste: Legger et flatt ark, eller blad på gulvet. Jeg pleier å bruke et blad med strekkode på forsiden. Bruk iallefall noe som gir god kontrast. Kamera på stativ, vatrer opp så kamera står 90 grader på arket. Fokus satt til One shot Spot. Legger fokuspunktet i midten og siker på en god kontrastrik overgang. Speillås og fjernutløser (eventuelt selvutløser) Tester først med AF, så med manuell, Live view med 10x forstørrelse. La meg se om jeg har forstått dette rett. Du bruker manuell fokusering og live view for å oppnå objektiv korrekt fokus? Så sjekker du fokusen du oppnådde her med den du oppnår ved autofokus? Jeg regner med du tar mange bilder med autofokus for å se om det endrer seg? Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 Her har du et fokustest-ark til og skrive ut, samt fremgangsmåten. Takk for det. Merket meg uttalelsen i linken: "This problem manifests primarily when shooting close-ups at wide apertures". Ja, det er nettopp det jeg opplever. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Evt kan du kjøpe en LensAlign mkII - har en selv, og den er snadder. Men - ser ut til at hjemmesiden der du kan kjøpe LensAlign er inifisert med noe - Avast reagerer, i alle fall - linker derfor ikke til hjemmesiden. Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 (endret) [La meg se om jeg har forstått dette rett. Du bruker manuell fokusering og live view for å oppnå objektiv korrekt fokus? Så sjekker du fokusen du oppnådde her med den du oppnår ved autofokus? Jeg regner med du tar mange bilder med autofokus for å se om det endrer seg? Ja, det stemmer. Tar flere bilder med AF, drar fokus ut manuelt før hvert bilde. Det finnes helt sikkert mange avanserte måter å teste på, men for meg funker denne enkle metoden godt nok til å vurdere om utstyret må inn til kalibrering eller ikke /Blouberg Endret 2. august 2011 av Blouberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå