Alastor Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Dette er heldigvis ikke en problemstilling ennå, og forhåpentligvis ikke på mange år, men huet mitt vil gjerne få oversikt på alt sammen . Mine besteforeldre har 2 barn, hvorav min mor har gått bort. Hun har bare vært gift med min far, og de har 2 barn, meg og min søster. Min far sitter i uskiftet bo. Hvordan vil arven fordeles etter besteforeldres død? Antar at 50/50 går til hvert av barnene, men hvordan blir fordelingen mellom meg, min søster og min far? (Er null vondt blod i familien vår, så det trenger dere ikke tenke på..) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 jeg har ikke snøring, men ville ikke arven fra dine beste foreldre gå direkte til deg og din søster, ser ikke helt hvor far kommer inn med tanke på biologisk slekt. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Tja, om la oss si min mor hadde levd, og så arvet mine besteforeldre, og så dødd selv, så har ektefelle arverett til en del, tror jeg da? Og sitter man i uskiftet bo, så blir vel det noe ala det samme. Men jeg har jo ikke peil jeg heller . Endret 31. juli 2011 av Alastor Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Din mor og hennes søster vil arve like mye fra dine besteforeldre. Din mors del av arven vil deles likt mellom hennes to barn. Slik at din mors søster vil arve 50% og du og din søster vil arve 25% hver. Den lengstlevende av dine besteforeldre kan sitte i uskiftet bo. I tillegg kan deler av arven disponeres via testament. Lovhjemmel er arveloven § 1, som har en egen bestemmelse om hva som skal skje når livsarvinger (barn) dør før sine foreldre. Merk at loven sier at arven går videre til "livsarvingane" (avkom/barn) og ikke "arvinger" (barn, ektemann, arvinger etter testamente, osv.). Det er derfor din far ikke arver. Merk videre at siste avsnitt gir bestefar eller bestemor rett til å arve 25% og sitte i uskiftet bo med den resterende delen av arven (arvelataren er den som har død). Den gir ikke din far rett til å sitte i uskifte på arven som går fra besteforeldrene via din avdøde mor til deg og din søster. "§ 1. Næraste slektsarvingar er avkomet (livsarvingane) til arvelataren. Barna til arvelataren arvar likt dersom ikkje anna går fram av særskilde lovreglar. Er eit barn død, går arvelotten til livsarvingane etter barnet, med lik part på kvar grein. Dersom arvelataren også etterlet seg ektemake, gjeld reglane i kapittel II og III." Se http://www.lovdata.no/all/hl-19720303-005.html for hele arveloven. Endret 1. august 2011 av what_no2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå