BONKER Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Den ser slik ut. http://www.flickr.com/photos/cotaroba/3224260818/ Jeg mangler et SCI.... ett eller annet kort for å bruke den. Utales "Skøssi" Og driver til XP system på data. Noen som har peiling på dette? Skulle det være noen andre som har bruk for denne Nikon scannern, og du har slikt Skøssi kort og driver. Enkelt å greit, jeg låne det, så får De alt tilbake + scannern min. Har ikke bruk for den etterpå. Bare tenker høyt. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Du trenger et SCSI-kort, evt. en adapter for SCSI-USB. I tillegg bør du sjekke at det finnes drivere for scanneren til operativsystemet du bruker. Mulig dette hjelper deg på vei<. https://nikoneurope-no.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/16877/~/bruke-en-scsi-filmskanner-fra-nikon-i-windows-2000-eller-xp Endret 31. juli 2011 av swanky Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Tror ikke dette er så enkelt med Nikons scannerprogram. I følge Nikon støttes ikke LS20 på Windows XP. Jeg vet ikke hvorfor da LS-2000 som var den nesten like, men litt mer avanserte versjonen støttes på XP. Jeg har selv LS-2000 og har scannet tusenvis av bilder med den på XP så jeg vet det fungerer OK. Det er mulig du likevel kan få LS-20 til å fungere på XP med Nikons programvare da det har vært flere tilfeller hvor ting har fungert selv om Nikon offisielt ikke har støttet det. Alternativt kan du prøve VueScan som er et populært tredjeparts scannerprogram. Dette har jeg ikke noe særlig erfaring med, men vet det støtter kombinasjoner uavhengig av hva scannerleverandøren gjør. VueScan støtter så vidt jeg vet LS-20 på alle operativsystemer som programmet kan kjøres på. Jeg har prøvd å få min LS-2000 som også har SCSI-interface til å kjøre via USB-SCSI grensesnitt uten å lykkes. Mitt kort var fra Adaptec og fungerte generelt dårlig. På VueScan's sider er det referanse til et USB-SCSI adapter som skal fungere med LS-20 så det kan være verdt et forsøk. Edit: Fordelen med USB-SCSI adapter i forhold til et PCI er at de kan brukes på laptoper og uten å sette inn noe i PCen hvis du har for få ledige plasser. Et internt kort er nok lettere å finne og sannsynligvis også rimeligere. Endret 31. juli 2011 av seriksen Lenke til kommentar
BONKER Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 Ok Takker så langt for masse info. Skal lete litt på nettet om hva som finnes av det som nevnes. Kanskje dukker det opp noen som har det jeg trenger. Må vel bare ta tiden til hjelp.. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Ok Takker så langt for masse info. Skal lete litt på nettet om hva som finnes av det som nevnes. Kanskje dukker det opp noen som har det jeg trenger. Må vel bare ta tiden til hjelp.. Det eneste du trenger i utgangspunktet er et SCSI-kort. Hvis du vil prøve Nikons programvare kan den lastes ned fritt fra Nikon. VueScan kan lastes ned gratis for å se om det virker, tror du må kjøpe det (ganske billig) etter et visst antall dager. SCSI-kort er det sikkert mange som har brukt og ikke bruker lenger siden SCSI ikke er særlig vanlig lenger til privat bruk. Om de selger dem er en annen sak, neppe verdt bryderiet for de fleste. Helt OK SCSI kort var ikke spesielt dyre. Du kan få kjøpt et helt nytt et for under 500, sjekk i prisguiden. Endret 1. august 2011 av seriksen Lenke til kommentar
Mawrick Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Bruker scsi kort "Adaptech 39160" selv, da kjører jeg LS-1000 under windows 7 64bit og vuescan. Men ja, de fleste scsi kort bør nok sikkert fungere finner billige scsi kort på ebay.co.uk, på finn dukker de jo også opp i ny og ne - men er nok lettere å finne på ebay Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå