Gå til innhold

Utdanning for dum 19-åring?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Av grunner jeg ikke føler er nødvendig å nevne gikk jeg "glipp av" mesteparten av ungdomsskolen og videregående. Jeg sitter naturligvis igjen med gigant-hull i utdanningen min.

Jeg vil nå ta opp igjen det som er nødvnendig, og fullføre videregående pensum, men spørsmålet er hvordan? Hva er alternativene mine?

Takker på forskudd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er mulig å ta enkeltfag som privatist og tar deretter eksamen som privatist.

Du leser enkelt fag for deg selv eller følger undervisning ved privatkole.

Slik fungerte det ihvertfall tidligere.

Lenke til kommentar

Jepp, eller om det blir for tungt så går det ann å gå internett skole der du må betale, men får oppgaver gjennom året sånn at du kan forberede deg til privatisteksamen, eller så kan du betale for privatskole for å ta opp de fagene du mangler. Eller hvis du fortsatt har rett til vg. skole så kan du gå på offentlig skole, men bare ta de fagene du trenger (dette må avtales).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Du kan ta de fagene du trenger for å få studiekompetanse hos en privatskole, som f,.eks sonans. Da tar du som sagt de fagene du trenger, og er elev på vanlig måte, men går opp til eksamen som privatist. Det er dekket av lånekassen.

Jeg gjorde det, og var i akkurat samme situasjon som deg. Store hull i fra ungdomsskolen, og ikke noe videregående skole.

Jeg tok 6 fag på ett år, noe som var alt for mye. Annbefaler og dele det opp på 2 år, så du tar 3 fag hvert år. (regner med du trenger sirka det samme som jeg gjorde)

Lenke til kommentar

Jeg gikk på et slikt studieteknikk kurs før jeg begynte, det var å kaste bort pengene sine.

Vil anta at det finnes flere slike kurs med forskjellig pensum. Hurtiglesing, selvmotivasjon og husketeknikker vil komme til nytte når du er i gang.

En annen sak er å begynne å studere etter å ha vært borte fra studie, skole en periode blir ofte ekstra tungt.

Både husketeknikker og hurtiglesning har vært underholdning på TV noe som er indikator på at det fungerer hvis man bare er motivert til å prøve.

Lenke til kommentar

Steg én er å ikke tenke at man er dum. Alle jeg vet om som tenker på den måten gir opp med en gang ting blir vanskelige, og så bruker de det som unnskyldning for ikke å presse seg. Disse menneskene kommer ingen vei med noenting, og hvis man tenker på denne måten er det bortkastet tid å begynne på skole.

Man må først ha en holdning der man har bestemt seg for at man er villig til å gjøre det som må til for å gjøre det bra. Videregående pensum er ikke vanskeligere enn at en hvilken som helst ikke-tilbakestående person kan gjøre det bra med den rette innsatsen, og hva som er rett innsats varierer fra person til person. Noen ganger betyr rett innsats at man må droppe å henge med venner noen kvelder eller bruke en helg på studier i stedet for moro. Man bør først tenke gjennom om det er noe man er villig til å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det å sitte med hull i utdanningen sin er ikke en god følelse, men når du først har tettet det hullet, det finnes ikke noen bedre situasjon å være i! Stol på meg, den dagen du har ditt fulle og hele vitnemål forran deg vil du få lyst til å gråte av glede, og det... er god motivasjon!

Jeg sleit i flere år med å ta opp fag jeg "ga faen i" på videregående, noe som jeg jo fikk svi for i ettertid. Jeg hadde da ikke like mange fag som deg vil jeg anta, så jeg tok det som privatist og lærte meg litt selvdisiplin (ble maaange lange dager med bare matte, uff uff, hehe).

Det kommer ann på hvor gammel du er, og hva du har av rettigheter. Hvis du fremdeles har "Ungdomsrett" så vil du kunne gå tilbake på VGS for å gå ut skolegangen din. Hvis du ikke har ungdomsrett lengre, men du har voksenrett, så kan du ta kontakt med din kommune, for å få veiledning (dette kan du nok få uansett). På voksenopplæringen er det alt fra skolegang på dagtid, til kveldskursing (hvis du er i jobb, f.eks). En annen mulighet er å ta det via private institusjoner som Sonans eller lignende (dette medfører da også en stiv-prislapp).

Enkelt og greit, du kommer til å klare det, men du må være realistisk, dette vil bli tungt. Et fint lite sitat "Det som er umuligt tar bare litt lengre tid" ;)

STÅ PÅ! =D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noen rettigheter, og må gjøre dette på egenhånd så vil jeg anbefale deg en rådgivningstime hos en privatskole som sonans. Det er uforpliktende og gir en veldig grei pekepinn på hvordan du skal ordne dette.

Jeg tok et år og 5 fag der, henholdsvis to fag over hele året, to fag på høstsemesteret og et på vårsemesteret.

Om du tror du kommer til å slite med selvdisiplin, så anbefales privatskole. Jeg er veldig glad for at jeg gikk på sonans, det er en god skole men dyrt. Det finnes også billigere alternativer.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...