MotoG Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Amatører er vi vel alle. Ser ut til at måkene koser seg, og nærhet er det jo i dette bildet, så det er en fin løsning på temadagen. Litt mer luft på begge sider av måkene hadde nok vært og foretrukket, fokuset er bra. Lenke til kommentar
carp Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 Takk for tilbakemelding, setter pris på det! Ser ut som jeg har vært litt trang i utsnittet på de to siste bildene, ja. Morsomt at du nevner det, for jeg hadde store problemer å få til utsnittet på dette bildet. Jeg hadde dessverre lagt kameraet etter linja som går opp, men jeg synes ikke det funka så bra. Dermed ble det en crop med stor vinkling, og det gav påfølgende problemer med et noe trangt utsnitt Er egentlig enda en måke til venstre, men fikk ikke den med uten at det gikk ut over komposisjonen på bildet. Lenke til kommentar
Astrid E. Saltveit Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Liker dette veldig godt - fin skildring av måkenes liv. Flotte, klare farger og fin skarphet. Morsomt med blikket over vingekanten på den til høyre, de andre to lar seg tydeligvis ikke affisere av en skarve fotograf.... Ideelt sett kunne jeg godt tenke meg mer luft under fuglene og også til høyre. Lenke til kommentar
carp Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 Liker dette veldig godt - fin skildring av måkenes liv. Flotte, klare farger og fin skarphet. Morsomt med blikket over vingekanten på den til høyre, de andre to lar seg tydeligvis ikke affisere av en skarve fotograf.... Ideelt sett kunne jeg godt tenke meg mer luft under fuglene og også til høyre. Takker så mye for det Ja, jeg likte også den årvåkne måken, og det faktum at de to til venstre stort sett sitter oppå hverandre. Jeg ser at det er mulighet for bitte litt mer luft under og til høyre i originalfila, og som du og MotoG nevner, ville det nok gjøre bildet godt. Det er dessverre, som tidligere nevnt, en noe utenksom fotograf som ikke helt tenkte på linjene da jeg tok bildet. Slikt gir problemer i ettertid Lenke til kommentar
Bent K. Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Det du viser her kan umulig skille en "amatør" fra en "proff". Mener med det at dette fremstår som et godt bilde, alle valg foretatt under tagning ser bra ut. Kunne selvfølgelig økt iso noe for å få en raskere lukkertid, men så skarpt som dette er så ville det ikke hatt sin hensikt. Kan ved første øyekast virke noe undereksponert, men når man studerer det hvite på måkene så tror jeg ikke det ville vært rom for en særlig lysere eksponering. Da ville detaljene uteblitt. Lenke til kommentar
carp Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 Det du viser her kan umulig skille en "amatør" fra en "proff". Mener med det at dette fremstår som et godt bilde, alle valg foretatt under tagning ser bra ut. Kunne selvfølgelig økt iso noe for å få en raskere lukkertid, men så skarpt som dette er så ville det ikke hatt sin hensikt. Kan ved første øyekast virke noe undereksponert, men når man studerer det hvite på måkene så tror jeg ikke det ville vært rom for en særlig lysere eksponering. Da ville detaljene uteblitt. Takker så mye for flott tilbakemelding Fint at du nevner lukkertid, for det er kanskje det "feltet" jeg er for dårlig å tenke over når jeg tar bilder (såfremst det selvfølgelig ikke blir helt opplagt). Altså noe jeg kan forbedre meg på. Angående eksponeringen er jeg enig, og jeg ser at jeg har mulighet å øke den litt gjennom Lightroom uten at går utover måkene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg