jakbones Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 I April fikk meg og en kompis en idè om å lage arrangementer for ungdomsskole elever. Dette var i utgangspunktet bare en hobby og vi hadde ingen planer om å tjene penger på dette. Etter første arrangement satt vi igjen med ca 10 000 kr etter alle utgifter var betalt. Omsettingen var på rundt 25 000. Da vi innså hvor mye penger det faktisk lå i dette, fant vi ut at vi skulle lage et til. På vårt andre arrangement satt vi igjen med 16 000 kr, og en omsetning på nærmere 40 000 kr. I fremtiden har vi planer om større arrangementer med en beregnet omsetning på 100 000 kr+. Har vi allerede jobbet svart hvis omsetningen har overgått 50 000? eller er det inntekten vi sitter igjen med som teller? Er det selve ''bedriften'' som har en grense å holde seg under, eller er det hver enkeltperson? Finnes det en måte å registrere seg som firma dersom man er 16 år? eller må man være 18? Det jeg hovedsaklig lurer på er om vi har lov til å lage flere arrangementer. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Skattepliktig/oppgavepliktig er du/dere uansett, alt over frikort. (om det blir noe til beskatning, er en annen sak) Har vi allerede jobbet svart hvis omsetningen har overgått 50 000? eller er det inntekten vi sitter igjen med som teller? 50K er MVA-grensen, da må dere reg. virksomheten i MVA reg. Person-inntekter, netto som skal til inntektetsbeskatting (Lønn i aksjeselskap) Ja, 18 år er bl.a kravet til reg. av firma. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Det jeg hovedsaklig lurer på er om vi har lov til å lage flere arrangementer. Overså denne, beklager. Spør mor-far-tante-onkel osv. for å hjelpe dere med en myndig person som kan stå som forretningsfører ang. formaliteter. Husk å være veldig nøye med bilag og inn/utbetalinger, med kvitteringer og dokumentasjon. Bare stå på og gjør business Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå