kyosa Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) jeg har et script som henter ut informasjon fra en fil. Jeg ønsker at den også skal telle antall treff, men det får jeg ikke til. Har prøvd å google det, men ingen som gir direkte mening. Dette er koden: for line in open("c:/test/test.log"): if "User operation - start all services" in line: print line noen som har noen råd å komme med. Endret 31. juli 2011 av kyosa Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 with open,så slipper man og lukke fileobjektet. Ser du har redigert posten og tatt bort mye info. count = 0 with open("server.txt")as f: for line in f: if "User operation - start all services" in line: count += 1 #print line.strip() print 'Server restart: %s' % count Lenke til kommentar
kyosa Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 Det virket. Siden jeg nå driver å lærer meg Python lurer jeg på om du gidder å forklare koden din? Jeg skal lese dokumentasjonen, men jeg fatter ikke helt koden % count - henviser den til f:? kunne du brukt eks g: isteden? bare så jeg forstår meningen. De andre tingene kan jeg finne i dokumentasjonen. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Dette kalles for String-formatting >>> s = 'car' >>> print 'I have a %s' % s I have a car >>> n = 250 >>> print 'I have a %s and max speeds is %d' % (s,n) I have a car and max speeds is 250 >>> Nytt fra python 2.6--> er også Format Specification Mini-Language Her kan man gjøre det samme som med string formatting,men er mye kraftigere. Et exsempel som og ta ut en verdi fra et dictionary. >>> d = {'Cat': 3, 'Dog': 5} >>> print("Dog has nr:{Dog:d}".format(**d)) Dog has nr:5 >>> Eller samme som eksemplet over. >>> print 'I have a {0} and max speeds is {1}'.format(s,n) I have a car and max speeds is 250 Endret 1. august 2011 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
kyosa Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 Tusen takk - det ga meg litt mer "kjøtt på beinet". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå