minminni80 Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Skal kjøpe en stasjonær og valget står litt mellom disse to; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639024 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639187 Som dere ser er prisen den samme,og spesifikasjoner er NESTEN de samme. HP'n har Intel Core i5-2310, 8GB DDR3, 1.5TB, Geforce GT530 2GB, WLAN mens Acer har Intel Core i5-2300, 8GB DDR3, 1TB, Geforce GT545 1.5GB, DVD±RW Nå har jeg kun erfaring fra bærbare så jeg kan ikke akkurat uttale meg ang hverken graikkort eller prosessorer,men jeg antar at prosessoren på HP'n er litt bedre enn den på Acer i ut i fra tallene 2310 og 2300??Eller er jeg på jordet? Og samme med grafikkortet,at Acer sitt er bedre selv om HP'n har et på 2 GB? Håper noen her kan rette på meg om dette er feil. Jeg vurderer litt en av disse to og min bruk er for det meste surfing og nedlasting så jeg hadde helt sikkert klart meg med en mye rimeligere pc.Men når jeg først skal kjøpe stasjonær kan jeg vel like godt kjøpe en som holder lenge ikke sant?? KANSKJE den også en gang iblant kan bli brukt til litt spilling også,men da er jeg mer enn nok fornøyd med medium grafikk,da dette primært er en hverdagspc og ikke en spillmaskin Leste et annet sted her at HP ikke var så grei å oppgradere om man ønsket det??? Ang Acer vet jeg ikke noe om dette. Men jeg skulle tro at disse to ikke trengs å oppgraderes heller da de virker svært kraftige og gode begge to..?? Håper noen av dere med peiling kan dele deres meninger ang disse to modellene,da de for meg virker så og si helt like ang det meste bortsett fra WLAN.. Hvilken burde jeg gå for og hvorfor? Lenke til kommentar
Antonsenlarsen Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Hei. Det er ikke stor forskjell på prosessoren i disse maskinene. 2310 er kun 100 mhz raskere. Så dette kommer ikke til å ha noen stor innvirkning. Når det kommer til grafikkortene så er gt 545 faktisk veldig mye bedre. Det at et kort har større videominne vil ikke si at et kort er bedre. 530 med 2 gb får ikke utnytta de 2 gb sine, og det blir solgt slik mest fordi fordi leverandørene liker store tall Hvis du skulle valgt en av disse, er aceren det klare valg Men, jeg vil egentlig ikke anbefale deg noen av disse. De er relativt dyre i forhold til spesifikasjoner fordi de er ferdigbygde fra leverandør. Det vil lønne seg for deg å for eksempel velge en bygge-pc hos komplett der du selv kan velge spesifikasjoner. Jeg har laget en til deg her kjapt med bra spesifikasjoner for penga Ytelsen på denne kommer til å være rundt 10-15% bedre overall. Du kan kjøpe denne ved å gå på komplett.no, velge komplett-pc, og gamer i05, deretter velge samme komponenter som jeg har valgt her: Hvis du har en lapp til overs så kan du velge MSI 560Ti grafikkortet istedenfor. Gå får MSI sin, de har som regel bedre vifteløsninger og noe bedre ytelse. Valget er ditt tho:) Mvh Øystein Endret 31. juli 2011 av Antonsenlarsen 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Ingen av de maskinene du har listet vil holde lenge til annet enn kontorbruk. En av få grunner til å kjøpe stasjonær i dag er mulighet til å oppgradere, det får du ikke med slike ferdigbygde maskiner, da burde du heller se på Komplett gamer i05, og bytte skjermkort til PowerColor Radeon HD 6870. Denne vil kunne oppgraderes senere og er et langt bedre kjøp enn noen av de andre ferdigbygde du har funnet. Om du ikke skal spille spill på den kan du også klare deg fint med en maskin basert på AMD Fusion, som Netshop AMD FM1, dette koster 2000 kr mindre og den vil kunne spille nyere spill på redusert grafikk. Endret 31. juli 2011 av arni90 Lenke til kommentar
minminni80 Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Hei. Det er ikke stor forskjell på prosessoren i disse maskinene. 2310 er kun 100 mhz raskere. Så dette kommer ikke til å ha noen stor innvirkning. Når det kommer til grafikkortene så er gt 545 faktisk veldig mye bedre. Det at et kort har større videominne vil ikke si at et kort er bedre. 530 med 2 gb får ikke utnytta de 2 gb sine, og det blir solgt slik mest fordi fordi leverandørene liker store tall Hvis du skulle valgt en av disse, er aceren det klare valg Men, jeg vil egentlig ikke anbefale deg noen av disse. De er relativt dyre i forhold til spesifikasjoner fordi de er ferdigbygde fra leverandør. Det vil lønne seg for deg å for eksempel velge en bygge-pc hos komplett der du selv kan velge spesifikasjoner. Jeg har laget en til deg her kjapt med bra spesifikasjoner for penga Ytelsen på denne kommer til å være rundt 10-15% bedre overall. Du kan kjøpe denne ved å gå på komplett.no, velge komplett-pc, og gamer i05, deretter velge samme komponenter som jeg har valgt her: Hvis du har en lapp til overs så kan du velge MSI 560Ti grafikkortet istedenfor. Gå får MSI sin, de har som regel bedre vifteløsninger og noe bedre ytelse. Valget er ditt tho:) Mvh Øystein Takker så mye for svar Prøvde å sette opp den du nevnte her,men jeg kommer til en annen sum. Er da ganske sikker på at jeg har tatt det samme som deg,men kom over 7000. Jeg trenger også trådløst nettverk Endret 31. juli 2011 av minminni80 Lenke til kommentar
Antonsenlarsen Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Hei. Det er ikke stor forskjell på prosessoren i disse maskinene. 2310 er kun 100 mhz raskere. Så dette kommer ikke til å ha noen stor innvirkning. Når det kommer til grafikkortene så er gt 545 faktisk veldig mye bedre. Det at et kort har større videominne vil ikke si at et kort er bedre. 530 med 2 gb får ikke utnytta de 2 gb sine, og det blir solgt slik mest fordi fordi leverandørene liker store tall Hvis du skulle valgt en av disse, er aceren det klare valg Men, jeg vil egentlig ikke anbefale deg noen av disse. De er relativt dyre i forhold til spesifikasjoner fordi de er ferdigbygde fra leverandør. Det vil lønne seg for deg å for eksempel velge en bygge-pc hos komplett der du selv kan velge spesifikasjoner. Jeg har laget en til deg her kjapt med bra spesifikasjoner for penga Ytelsen på denne kommer til å være rundt 10-15% bedre overall. Du kan kjøpe denne ved å gå på komplett.no, velge komplett-pc, og gamer i05, deretter velge samme komponenter som jeg har valgt her: Hvis du har en lapp til overs så kan du velge MSI 560Ti grafikkortet istedenfor. Gå får MSI sin, de har som regel bedre vifteløsninger og noe bedre ytelse. Valget er ditt tho:) Mvh Øystein Takker så mye for svar Prøvde å sette opp den du nevnte her,men jeg kommer til en annen sum. Er da ganske sikker på at jeg har tatt det samme som deg,men kom over 7000. Jeg trenger også trådløst nettverk Hei, har du husket å fjerne høyttalerne og tastatur og mus? Det var det jeg gjorde Du får trådløst USB modem til 250 kroner hos nærmeste elektronikkforhandler Lenke til kommentar
Antonsenlarsen Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Ingen av de maskinene du har listet vil holde lenge til annet enn kontorbruk. En av få grunner til å kjøpe stasjonær i dag er mulighet til å oppgradere, det får du ikke med slike ferdigbygde maskiner, da burde du heller se på Komplett gamer i05, og bytte skjermkort til PowerColor Radeon HD 6870. Denne vil kunne oppgraderes senere og er et langt bedre kjøp enn noen av de andre ferdigbygde du har funnet. Om du ikke skal spille spill på den kan du også klare deg fint med en maskin basert på AMD Fusion, som Netshop AMD FM1, dette koster 2000 kr mindre og den vil kunne spille nyere spill på redusert grafikk. Ja, HD6870 er jo en grei mellomting da. Når det gjelder a6 APU så er jeg ikke overbevist. nevner igjen det med cache-teknologien til intel kontra amd. I tillegg er ikke grafikkløsninga i nærheten av like god som verken 6870, 550ti eller 560ti. Om man skal kjøpe seg PC i dag ville jeg ikke anbefalt noe man knapt kan kjøre sims 3 på Selv om man sparer lapper. Greit å investere såppass i pc'n at det gir deg en god følelse når du får den. Pleier iallefall jeg å gjøre. Og nå sitter jeg med en 3 år gammel pc som kjører alle spill fremdeles Lenke til kommentar
minminni80 Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 Takker for svar begge to Glemte å ta bort høytaler og tastatur ja,var nok det som gjorde det. Da tror jeg det blir denne Komplett gamer i05. Men da står valget mellom PowerColor Radeon HD 6870 1GB og MSI GeForce GTX 550Ti. Hvilken og hvorfor? Lenke til kommentar
Athey Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Takker for svar begge to Glemte å ta bort høytaler og tastatur ja,var nok det som gjorde det. Da tror jeg det blir denne Komplett gamer i05. Men da står valget mellom PowerColor Radeon HD 6870 1GB og MSI GeForce GTX 550Ti. Hvilken og hvorfor? 6870 Gruser GTX 550Ti Endret 31. juli 2011 av Athey Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Ingen av de maskinene du har listet vil holde lenge til annet enn kontorbruk. En av få grunner til å kjøpe stasjonær i dag er mulighet til å oppgradere, det får du ikke med slike ferdigbygde maskiner, da burde du heller se på Komplett gamer i05, og bytte skjermkort til PowerColor Radeon HD 6870. Denne vil kunne oppgraderes senere og er et langt bedre kjøp enn noen av de andre ferdigbygde du har funnet. Om du ikke skal spille spill på den kan du også klare deg fint med en maskin basert på AMD Fusion, som Netshop AMD FM1, dette koster 2000 kr mindre og den vil kunne spille nyere spill på redusert grafikk. Ja, HD6870 er jo en grei mellomting da. Når det gjelder a6 APU så er jeg ikke overbevist. nevner igjen det med cache-teknologien til intel kontra amd. I tillegg er ikke grafikkløsninga i nærheten av like god som verken 6870, 550ti eller 560ti. Om man skal kjøpe seg PC i dag ville jeg ikke anbefalt noe man knapt kan kjøre sims 3 på Selv om man sparer lapper. Greit å investere såppass i pc'n at det gir deg en god følelse når du får den. Pleier iallefall jeg å gjøre. Og nå sitter jeg med en 3 år gammel pc som kjører alle spill fremdeles Det er mer enn cache-teknologi og -størrelse som har noe å si på ytelsen til en prosessor. i5-2500k har like mye L3 Cache som en Phenom II, men ytelsesforksjellen er stor på samme klokkefrekvens. Prefetcher, branch-prediction, klokkefrekvens, L1, L2 og L3-cache, hastighet på cachen, minnekontroller, antall pipelines. Alt dette har noe å si om arkitekturen til en prosessor, og det er langt fra bare Cache som har noe å si på ytelsen. Lenke til kommentar
Antonsenlarsen Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Takker for svar begge to Glemte å ta bort høytaler og tastatur ja,var nok det som gjorde det. Da tror jeg det blir denne Komplett gamer i05. Men da står valget mellom PowerColor Radeon HD 6870 1GB og MSI GeForce GTX 550Ti. Hvilken og hvorfor? 6870 Gruser GTX 550Ti Jepp, den koster vel ikke mer enn 500 kroner mer heller. Definitivt verdt det. Men nå bygde jo jeg pcn ut ifra under 7000 grensa;) og når hovedvekta ikke var spilling. Så kjørte jeg heller på med bedre prosessor enn skjermkort. Lenke til kommentar
Antonsenlarsen Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Ingen av de maskinene du har listet vil holde lenge til annet enn kontorbruk. En av få grunner til å kjøpe stasjonær i dag er mulighet til å oppgradere, det får du ikke med slike ferdigbygde maskiner, da burde du heller se på Komplett gamer i05, og bytte skjermkort til PowerColor Radeon HD 6870. Denne vil kunne oppgraderes senere og er et langt bedre kjøp enn noen av de andre ferdigbygde du har funnet. Om du ikke skal spille spill på den kan du også klare deg fint med en maskin basert på AMD Fusion, som Netshop AMD FM1, dette koster 2000 kr mindre og den vil kunne spille nyere spill på redusert grafikk. Ja, HD6870 er jo en grei mellomting da. Når det gjelder a6 APU så er jeg ikke overbevist. nevner igjen det med cache-teknologien til intel kontra amd. I tillegg er ikke grafikkløsninga i nærheten av like god som verken 6870, 550ti eller 560ti. Om man skal kjøpe seg PC i dag ville jeg ikke anbefalt noe man knapt kan kjøre sims 3 på Selv om man sparer lapper. Greit å investere såppass i pc'n at det gir deg en god følelse når du får den. Pleier iallefall jeg å gjøre. Og nå sitter jeg med en 3 år gammel pc som kjører alle spill fremdeles Det er mer enn cache-teknologi og -størrelse som har noe å si på ytelsen til en prosessor. i5-2500k har like mye L3 Cache som en Phenom II, men ytelsesforksjellen er stor på samme klokkefrekvens. Prefetcher, branch-prediction, klokkefrekvens, L1, L2 og L3-cache, hastighet på cachen, minnekontroller, antall pipelines. Alt dette har noe å si om arkitekturen til en prosessor, og det er langt fra bare Cache som har noe å si på ytelsen. Selvsagt. Men du må opp på x6 phenom eller x4 black for å få L3 må du ikke? i tillegg er det ikke smartcache. Det er delt opp i 512kb per kjerne? Ikke slik som intel, at en kjerne kan fullt utnytte all cachen? Men vi snakket om fusion APU nå gjorde vi ikke? og de har ikke l3, kun l2 og der også er cachen delt opp. Så om du kjører et prog med 2 cores så får du bare utnytta 1mb cache. Har jeg ikke rett? i tillegg har sandy bridge bedre hyperthreading med bedre turboboostteknologi og som du sier mer velutviklet arkitektur i dag. Vi er jo egentlig enige her. 2500K er også ulåst og kan klokkes til ***** Endret 31. juli 2011 av Antonsenlarsen Lenke til kommentar
minminni80 Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 Takker for alle svar. Da blir det nok slik; Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black Silver Power SP-SS500 500W PSU MSI P67A-C45 B3, Socket-1155 Intel® Core™ i5-2500K Processor Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 PowerColor Radeon HD 6870 1GB GDDR5 Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-7260S MagicView iMono CS-420 USB 2.0 Seagate Barracuda® 7200.12 1TB Logitech Desktop MK120 (Nordic) Logitech OEM S-120 2.0 høyttaler NETGEAR Wireless-N 300 Mbps USB Adapter MS COA Label Windows Home Premium 7 MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic Garanti 3 år - Sende inn Pris 7823. Men det er vel verdt det Lenke til kommentar
Antonsenlarsen Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Takker for alle svar. Da blir det nok slik; Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black Silver Power SP-SS500 500W PSU MSI P67A-C45 B3, Socket-1155 Intel® Core™ i5-2500K Processor Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 PowerColor Radeon HD 6870 1GB GDDR5 Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-7260S MagicView iMono CS-420 USB 2.0 Seagate Barracuda® 7200.12 1TB Logitech Desktop MK120 (Nordic) Logitech OEM S-120 2.0 høyttaler NETGEAR Wireless-N 300 Mbps USB Adapter MS COA Label Windows Home Premium 7 MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic Garanti 3 år - Sende inn Pris 7823. Men det er vel verdt det ja fin den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå