CellularDude Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Har en MacBook Pro 13'' kjøpt okt 2010. I det siste har maskinen gitt fra seg en lav, men irriterende lyd fra harddiskområdet. Lyden er omtrent som når man tapper lett med fingeren på aluminiumskabinettet: Den oppstår hovedsaklig når jeg bruker nettleseren (Safari eller Chrome) og beveger musepekeren, eller ved lasting av sider. Kan ikke huske å ha merket noe til denne lysen før jeg oppgraderte til Lion. Tenkte jo litt på harddiskfeil, men det var påfallende at dette skjer etter oppgraderingen. Dessuten har maskinen vært pent behandlet, og aldri vært i gulvet Noen som har en formening om hva lyden kan komme av, eller har merket dette på sin egen maskin? Lenke til kommentar
Star Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Du sier det lyder som man tapper lett med fingeren på kabinettet? Kan det minne om klikkelyder? Dette er ofte et tegn på at harddisken begynner å ta kveld, desverre... Wiki : Click of death Wiki: Head Crash ( Harddisk ) Edit: Har selv hatt en del disker som har tatt kveld, uten at de har fått noe form for røff behandling. Særlig et par IBM Deskstar disker som er ganske kjent for å dø ut stille og rolig ( hyppigere og hyppigere problemer med lesing frem til totalhavari ) Endret 31. juli 2011 av Star Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 Du sier det lyder som man tapper lett med fingeren på kabinettet? Kan det minne om klikkelyder? Dette er ofte et tegn på at harddisken begynner å ta kveld, desverre... Wiki : Click of death Wiki: Head Crash ( Harddisk ) Edit: Har selv hatt en del disker som har tatt kveld, uten at de har fått noe form for røff behandling. Særlig et par IBM Deskstar disker som er ganske kjent for å dø ut stille og rolig ( hyppigere og hyppigere problemer med lesing frem til totalhavari ) Ja, det er slike lyder som beskrevet. Altså ikke akkurat klikkelyder heller. Tar regelmessig backup, så dataene er intakte om noe skulle skje. Surt om harddisken begynner å ta kvelden etter 9 måneder eller så. Men det rare er at det helst skjer når jeg bruker internettleserne, og at det oppsto etter at jeg la inn OS X Lion. Var inne på tanken å legge inn OS X Snow Leopard igjen, ved å gjenopprette fra en tidlige backup, men fant ut at det kanskje var å dra det vel langt. Dersom det er noe galt med selve harddisken, vil det nok ikke hjelpe å gå tilbake til Snow Leopard. Lenke til kommentar
Star Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Min erfaring sålangt er at det ofte skjer når man bytter ut store deler av harddiskens innhold ( problemene mine ift. hyppige lesefeil frem til totalhavari har ofte skjedd ifm. reinstallering av Windows ) Likevel er det neppe en mal på hva som får harddisken til å feile mekanisk - det kan jo like gjerne være et "mandagsprodukt". Dersom du opplever at harddisken blir tregere, får problemer med å starte / evnt får hyppige lesefeil - hadde jeg tatt den med til et serviceverksted/butikk og reklamert slik at du kan få den byttet Endret 1. august 2011 av Star Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 Min erfaring sålangt er at det ofte skjer når man bytter ut store deler av harddiskens innhold ( problemene mine ift. hyppige lesefeil frem til totalhavari har ofte skjedd ifm. reinstallering av Windows ) Likevel er det neppe en mal på hva som får harddisken til å feile mekanisk - det kan jo like gjerne være et "mandagsprodukt". Dersom du opplever at harddisken blir tregere, får problemer med å starte / evnt får hyppige lesefeil - hadde jeg tatt den med til et serviceverksted/butikk og reklamert slik at du kan få den byttet Jeg skal følge nøye med og se om det blir noen forverring. uansett tas det jevnlig backup, det er en billig forsikring mot å miste viktige data.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå