Gå til innhold

Hva skal du gjøre i Himmelen?

Anbefalte innlegg

Jeg for min del tror på NOE etter døden; hva vet jeg ikke.

Det er synd at så mange kristne snakker om helvete osv. Og det er synd at så mange ateister er like ignorante som mange av de relgiøse.

INGEN vet hva som skjer etter døden. For meg høres det akkurat like rart ut at man ligger i mørke i evigheten og sover som brenne i helvete. Det er rett og slett 50/50, det er like stor sjangs for at det ikke er noe mer, mot at man kommer til Himmelen, eller et annet sted. Vi må rett og slett bare vente og se, for man kan ikke vite, uannsett hva man gjør. Derfor likte jeg dialogen med tvillingene. En av de ekstremt få ting her i verden som er umulig, er å vite hva som skjer etter døden, før man selv er død.

Selv tror jeg at det er noe større utenfor oss, eller rundt oss, en kraft, en Gud, en vilje. Jeg klarer ikke å se det logiske i at universet skapte seg selv, eller at det har vært her i all evighet. Heller ikke hvor universet ender.

For meg virker det som om det mest logiske er at alt går i ring. At hvis man fortsetter å kjøre i en rettning hele tiden så ender man til slutt opp der man startet. Sånn er det i hvertfall her på jorda, og sånn kan det godt være i universet. Og da er det kanskje logisk at tiden går i ring også? At til slutt ender vi opp der vi startet, og lever livet vårt igjen.

Det er den eneste måten jeg klarer å tenke meg evigheten på. Jeg tror ikke at noe er lineært, og at alt bare plutelig ble til, eller stopper opp.

Men vi kan altså ikke vite, og selv har jeg bare planer om å levet livet mitt her og nå som jeg vil, uten å ødelegge det for andre eller meg selv, og ta det som skjer etter på som det kommer, og dit kommer ALLE, ateist, kristen, muslim, buddhist, hinduist, fordi alle er født like :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå hadde jeg ikke tenkt å være så bekymret for fakta i denne tråden, men 50/50? Hva baserer du det på? Alt peker på at bevisstheten genereres av hjernen vår, skader på hjernen påvirker personlighet, hukommelse, vi kan scanne hjernen og se direkte hvordan den reagerer mens vi får ulike utfordringer og opplevelser, osv. Det vi vet er at hjernen slutter å fungere når vi dør, og da er det svært rimelig å anta at vår bevissthet også opphører å eksistere. Hjernecellene er blant de første som brytes ned og du skal ikke være død lenge før det ikke er håp om å gjenopplive den du en gang var. Hva er det du setter opp mot dette som gjør at sannsynligheten for et liv etter kroppen er 50%?

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Hva skal du gjøre i Himmelen?

Himmelriket begynnte med Jesus Kristus. Alle de kristne lever i himmelriket her og nå. De onde er utenfor og vil ikke gå inn i himmelriket.

Hvordan føles det å leve i en slik svart-hvit verden?

Helt naturlig, som natt og dag, liv og død osv.

Lenke til kommentar

INGEN vet hva som skjer etter døden. For meg høres det akkurat like rart ut at man ligger i mørke i evigheten og sover som brenne i helvete. Det er rett og slett 50/50, det er like stor sjangs for at det ikke er noe mer, mot at man kommer til Himmelen, eller et annet sted.

Dette er forklart før, les det over her, for hvordan du har kommet til 50/50 her er meg en gåte... (Hva du ØNSKER at det skal være er en sak, hva det faktisk er noe helt annet....)

Selv tror jeg at det er noe større utenfor oss, eller rundt oss, en kraft, en Gud, en vilje. Jeg klarer ikke å se det logiske i at universet skapte seg selv, eller at det har vært her i all evighet. Heller ikke hvor universet ender.

Større utenfor oss selv? Tja, det kan vel hende, men det er ingen grunn til å tro dette på forskudd, slik du gjør her. At DU ikke ser det logiske gjør over hodet ingen forskjell fra eller til, det eneste riktige svaret her er at vi ikke vet hvordan det hele startet OM det startet. Å fortelle seg selv og andre om LOGIKKEN bak har overhodet like mye mening som de som løp rundt og sverget på at jorden var flat i følge deres "logikk". Så ha heller litt is i magen og gjenta etter meg: "Vi vet ikke hvordan universet startet, OM det startet" Svarer du det når noen spør så juger du ihvertfall ikke... ;)

For meg virker det som om det mest logiske er at alt går i ring. At hvis man fortsetter å kjøre i en rettning hele tiden så ender man til slutt opp der man startet. Sånn er det i hvertfall her på jorda, og sånn kan det godt være i universet. Og da er det kanskje logisk at tiden går i ring også? At til slutt ender vi opp der vi startet, og lever livet vårt igjen.

Alt gå i ring ja, bare ikke JEG'et ditt, ihvertfall er det ingenting som tyder på det for så langt vet vi at JEG'et ditt, altså din bevissthet, er laget av hjernens elektriske og kjemiske reaksjoner og dør hjernen er det ingenting som tyder på at det JEG'et vil overleve og komme tilbake... At vi fødes på nytt faller jo på sin egen urimelighet allerede ved start det... JEG'et ditt er hva dine celler som utgjør din kropp er akkurat NÅ det og så viktig er hverken du eller jeg at vi trenger å komme igjen en gang til....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå hadde jeg ikke tenkt å være så bekymret for fakta i denne tråden, men 50/50? Hva baserer du det på? Alt peker på at bevisstheten genereres av hjernen vår, skader på hjernen påvirker personlighet, hukommelse, vi kan scanne hjernen og se direkte hvordan den reagerer mens vi får ulike utfordringer og opplevelser, osv. Det vi vet er at hjernen slutter å fungere når vi dør, og da er det svært rimelig å anta at vår bevissthet også opphører å eksistere. Hjernecellene er blant de første som brytes ned og du skal ikke være død lenge før det ikke er håp om å gjenopplive den du en gang var. Hva er det du setter opp mot dette som gjør at sannsynligheten for et liv etter kroppen er 50%?

Vet det er gått en stund nå, men jeg svarer! :) Nå tenker du litt mer "lokalt" (det blir ikke helt riktig, men kom ikke på noe annet i farta) enn det jeg gjør her. Så ser jeg det på naturvitenskaplig nivå, at 50/50 ikke helt virker, mer 99.9/0.1, men hvis man tenker i et større perspektiv, så kan VI aldri vite, det er enten eller. Hvordan kan vi i det hele tatt være noe særlig sikre på at teorien om at "ALT DETTE BARE ER EN ILLUSJON, UVIRKELIG, EN DRØM, og at noen snart våkner opp i en helt annen dimensjon, som faktisk er ekte" ikke stemmer? Hvordan kan vi vite at det ikke finnes noe som kan være en slags "sjel"? Hvordan kan vi vite at reaksjonene i hjernen er grunnen til noe, kan det ikke like gjerne være forklaringen på noe, som slutter å virke når dette noe ikke skjer på jorda lenger?

Ser at dette ble litt abstrakt in a way, noe jeg selv ikke er veldig fan av (i argumentasjon vel å merke :) ) men bear with me.

Veldig interessant tråd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...