Gå til innhold

Oppgradere til Bf3 Crossfire eller bytte ut?

Anbefalte innlegg

Okay, så jeg har lyst til å kjøre battlefield på max, og lurer dermed på om hva er best? jeg har en HD6870 og lurer på om jeg skal kjøpe et nytt graffikkort Gigabyte RAdeon Hd6960 OC 1gb https://prisguiden.no/produkt/gigabyte-radeon-hd-6950-oc-1gb-146390, eller oppgradere hovedkortet til CF støtte og kjøpe et til Radeon hd6870

Resten av opsettet er:

phenom II x4 3,4ghrz

hovedkort: gigabyte ga870a-ud3(støtter ikke CF)

4Gb ddr3 ram

Corsair tx 650w

Coolermaster v8 cpuvifte

Lurer også på om jeg bør opgradere psuen hvis jeg bruker CF løsningen.

HAr dere noen andre forslag?

prøver å holde det under 3000

hvilket hovedkort anbefaler dere til cf?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal du kjøre i cf er det anbefalt å ha 2GB minne på hvert skjermkort, altså 4gb i cf toalt, Det har Arni90 sagt til meg, så jeg lærer fortsatt, men minimums krav er 6850 for spilling BF3 når den kommer, så du kan kjøpe et til 6870 og en GOOD 750w psu, men kan du gi link til hoverkort, så jeg får se eksakt hva det er, men mest sannsynlig støtter det CF

Lenke til kommentar

skal du kjøre i cf er det anbefalt å ha 2GB minne på hvert skjermkort, altså 4gb i cf toalt, Det har Arni90 sagt til meg, så jeg lærer fortsatt, men minimums krav er 6850 for spilling BF3 når den kommer, så du kan kjøpe et til 6870 og en GOOD 750w psu, men kan du gi link til hoverkort, så jeg får se eksakt hva det er, men mest sannsynlig støtter det CF

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3423

det er hovedkortet, det støtter ikke cf..

men er grafikkminnet så viktig? mener å ha hørt at dette bare er noe produsentene bruker som grunn til å høyne prisene..

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597243#extra

Står ingenting om at det støtter CF, i takt med hva trådstarter hevder, men det har faktisk to stk x16-slots (hvorav den ene er x4-modus).

Du klarer deg med 650W for HD6870 i CF.

Test av HD 6950. Bla deg videre til testresultatene for å se hvordan det yter kontra HD 6870 crossfire. Det er stort sett en ganske markant ytelsesøkning i sistnevntes favør. Samtidig er det ikke veldig mye prisforskjell mellom HD 6870 og HD 6950, og sammen med et nytt hovedkort med CF-støtte kan CF-løsningen bli endel dyrere totalt.

edit: Grafikkminne er ikke uviktig, men produsentene lager ofte utgaver av billigmodellene som har langt mer grafikkminne enn man trenger på slike kort, rett og slett fordi menigmann heller vurderer minnekapasitet enn faktisk ytelse når valget står mellom to eller flere modeller. Når det kommer til CF ser jeg ikke hvorfor det per i dag er vesentlig å absolutt skulle ha mest mulig grafikkminne på kort i CF. Dette får arni90 redegjøre for selv hvis når han tilfeldigvis bumper innom denne tråden (;)), om du faktisk har sitert ham riktig.

Imidlertid finnes det som nevnt ofte ulike varianter av samme modell, med ulik minnemengde. Om du får anbefalt f.eks. 2GB-versjonen av HD 6950 over 1GB-versjonen, er det ikke pga. minnemengden i seg selv, men fordi det har mulighet for å låse opp kjernen slik at det yter som et HD 6970, noe 1GB-versjonen ikke har. Eksempelvis er også GTX 460 1GB-versjonen bedre enn 768MB-versjonen, fordi førstnevnte bl.a. har større minnebussbredde.

Slikt går altså ikke alltid direkte på minnemengden, men på andre egenskaper som er skiller de ulike versjonene av samme modell.

edit2: Jeg ser hva du sikter til, Mgut, men han snakker om eyefinity, og det er ikke det samme som Crossfire. Akkurat som en maskin trenger mye systemminne for å kjøre flere applikasjoner samtidig, trenger et skjermkort mye grafikkminne for å håndtere mange grafikkelementer samtidig. Dette er da et issue når man kjører eyefinity over tre eller flere skjermer, men ikke nødvendigvis når man kun har en skjerm og to skjermkort.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Står ingenting om at det støtter CF, i takt med hva trådstarter hevder

jeg har sagt at den IKKE støtter cf

jeg ser på oc versjonen av radeon 6950 fra gigabyte, hvor minne og kjernefrekvensen er økt bittelitt, samtidig som minnekapasiteten er senket til 1 gb...

hvis ikke bf3 krever 2gb videominne (i en artikkel jeg leste, sto det at minstekravet var 200ognoe MB)så ser det ut som et godt kjøp for meg..

Lenke til kommentar
Står ingenting om at det støtter CF, i takt med hva trådstarter hevder

jeg har sagt at den IKKE støtter cf

"I takt med hva trådstarter hevder, står det ingenting om at den støtter CF". Jeg stusset litt på formuleringen, og endte opp med denne ettersom formuleringen "Står ingenting om at det støtter CF, slik trådstarter hevder" definitivt ville blitt feiltolket. Ser nå at jeg mislyktes likevel ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597243#extra

Står ingenting om at det støtter CF, i takt med hva trådstarter hevder, men det har faktisk to stk x16-slots (hvorav den ene er x4-modus).

Du klarer deg med 650W for HD6870 i CF.

Test av HD 6950. Bla deg videre til testresultatene for å se hvordan det yter kontra HD 6870 crossfire. Det er stort sett en ganske markant ytelsesøkning i sistnevntes favør. Samtidig er det ikke veldig mye prisforskjell mellom HD 6870 og HD 6950, og sammen med et nytt hovedkort med CF-støtte kan CF-løsningen bli endel dyrere totalt.

edit: Grafikkminne er ikke uviktig, men produsentene lager ofte utgaver av billigmodellene som har langt mer grafikkminne enn man trenger på slike kort, rett og slett fordi menigmann heller vurderer minnekapasitet enn faktisk ytelse når valget står mellom to eller flere modeller. Når det kommer til CF ser jeg ikke hvorfor det per i dag er vesentlig å absolutt skulle ha mest mulig grafikkminne på kort i CF. Dette får arni90 redegjøre for selv hvis når han tilfeldigvis bumper innom denne tråden (;)), om du faktisk har sitert ham riktig.

Imidlertid finnes det som nevnt ofte ulike varianter av samme modell, med ulik minnemengde. Om du får anbefalt f.eks. 2GB-versjonen av HD 6950 over 1GB-versjonen, er det ikke pga. minnemengden i seg selv, men fordi det har mulighet for å låse opp kjernen slik at det yter som et HD 6970, noe 1GB-versjonen ikke har. Eksempelvis er også GTX 460 1GB-versjonen bedre enn 768MB-versjonen, fordi førstnevnte bl.a. har større minnebussbredde.

Slikt går altså ikke alltid direkte på minnemengden, men på andre egenskaper som er skiller de ulike versjonene av samme modell.

edit2: Jeg ser hva du sikter til, Mgut, men han snakker om eyefinity, og det er ikke det samme som Crossfire. Akkurat som en maskin trenger mye systemminne for å kjøre flere applikasjoner samtidig, trenger et skjermkort mye grafikkminne for å håndtere mange grafikkelementer samtidig. Dette er da et issue når man kjører eyefinity over tre eller flere skjermer, men ikke nødvendigvis når man kun har en skjerm og to skjermkort.

Nåvell, men da skjønte eg mer av dette, men husk at eg sa at eg lære fortsatt da :)

Lenke til kommentar

Vent til neste generasjon med skjermkort kommer ut, for å få nytte av et Crossfire-oppsett på 1920x1080 er du nesten nødt til å ha en raskere prosessor enn en Phenom II, det har ingenting å gjøre med kjerner eller klokkefrekvens, kun fordi det er Phenom II og disse ikke er raske nok.

Jeg tviler på at det er verdt det å betale bortimot 5000 kr for å få gå fra 30 fps på high til kanskje 60 fps når du kan vente på neste generasjon og få nesten like god ytelse uten de problemene Crossfire og SLI har for under halve prislappen.

EDIT:

Å oppgradere maskinen for å spille et spill er også et forferdelig tapsprosjekt, vent til du får minst tre spill du ikke er fornyød med ytelsen grafisk før du oppgraderer.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Problemet med og kjøpe nytt HK or CF er at du kjøper deg inn i en blindvei. Når dette er gjort er det lite du kan gjøre mtp oppgradering annet enn og selge begge to og kjøpe et mye kraftigere. Har også litt dårlig erf med CF/SLI vs singel kort. Mye mer varme, strømtrekk, bråk osv osv.

Spiller selv en del BF3 Alpha og ligger på ca 70FPS maxet ut med 2600k @ 4.8Ghz og et singel GTX570 @880/2030. Merk at Alpha har langt mindre muligheter grafisk enn slutt spiller. Det jeg ser er at vis du ønsker og maxe [MAX AA, AF og detaljer)BF3 @ 1920*1080 så trenger du minst kraften til et 570 men VRAM kan bli et problem, ligger selv på 1100-1150MB brukt, og vet at dette kommer til og stige kraftig når AF/AA og sluttpussen kommer på.

For og summere det opp. Du burde lete etter et oppsett med ca 2GB VRAM (Merk at i CF så utnyttes kun VRAM på det ene skjermkortet) og "kraften" til et GTX580 evt noe høyere.

Jeg personlig kommer til og hoppe på SLI GTX570 2.5GB evt SLI GTX580 3GB.

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar

hmm, jeg har hørt at det er mulig å kjøre to HD6000 kort med forskjellig modell f.eks Hd6870 og hd 6950 i CF..

Kunne det vert en mulighet å kjøpe et hd6950, unlocke det til et hd6870 og når det er tid for å oppgradere igjen, kjøpe ny psu, hovedkort som støtter CF, og ny prosessor, for så å kjøre begge kortene i CF?

Å oppgradere maskinen for å spille et spill er også et forferdelig tapsprosjekt, vent til du får minst tre spill du ikke er fornyød med ytelsen grafisk før du oppgraderer.

jeg har et par spill allerede, som ikke går så bra som de kunne gjort..

Lenke til kommentar

hmm, jeg har hørt at det er mulig å kjøre to HD6000 kort med forskjellig modell f.eks Hd6870 og hd 6950 i CF..

Kunne det vert en mulighet å kjøpe et hd6950, unlocke det til et hd6870 og når det er tid for å oppgradere igjen, kjøpe ny psu, hovedkort som støtter CF, og ny prosessor, for så å kjøre begge kortene i CF?

jeg har et par spill allerede, som ikke går så bra som de kunne gjort..

HD 6950 kan kjøres i CFX med 6970 og 6990. 6870 kan kjøres sammen med 6850 og 6790, 6770 kan kjøres med 6750.

Tror ikke du får tak i et 6950 som lar seg opplåse i dag, ytelsesforskjellen er veldig liten uansett og det er like greit å overklokke det.

Du vil ikke se en stor forbedring fra 6870 til 6950, om du går fra 6870 til 6870 Crossfire vil du se en forbedring, men du vil som sagt ikke være veldig fremtidssikret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...