ladida Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Hei, Jeg skal stå å selge noen ting på et frimarked og skulle gjerne hatt tak i en kassabok/dagbok, for jeg har ikke kassaapparat. Jeg vet at det går an bruke en slik bok i steden, men jeg aner ikke hvor jeg skal få tak i den. Jeg har spurt i diverse bokhandler, men ingen kan hjelpe meg. De fleste forstår hva jeg mener, men ingen selger det. Må jeg i en slags spesialforretning? Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Jeg vet at det går an bruke en slik bok i steden, men jeg aner ikke hvor jeg skal få tak i den. --- Må jeg i en slags spesialforretning? Kassabok finst ikkje meir, ho fall bort saman med ny bokføringslovgjeving. Det du tenkjer på er kassaoppgjersbok, som er heilt lovleg, slik du nemner, men på visse vilkår: Ikkje sal over 3G (ca 225000 kr no?) pr år, inkl mva. Berre sal til forbrukar (Du har ingen plikt til å spørja kjøpar om det er privatkjøp eller ikkje, men altså ikkje lov til å skriva rekning med spesifisert MVA til ein næringsdrivande som bed om det når du nyttar kassabok.) Ein maksimalsum pr einskild sal, 10000 kr etter kva eg minnest. Ellers er jo vilkåret at du faktisk kan skaffa ei bok utforma etter regelverket då. DET er ikkje heilt lett meir, og einaste staden eg veit kor dei no kan skaffast er: http://www.nrm.no/public.aspx?pageid=53519&Product=12292&rel=0. Desse bøkene er lovlege, men fyrst etter at du sjølv - før du nyttar dei, du får problem ved ein kontroll på staden om dette ikkje er gjort - har nummerert ALLE sider i boka og laga "innhaldsforteikning" på omslaget. Lenke til kommentar
ladida Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 Takk for svar, men jeg ser at de har en kassabok til salgs på den hjemmesiden, og det virker jo som om den også er lovlig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå