Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skal jeg kontakte lege? (nye symptomer siden sist besøk)

Tunky

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har i sommer flere ganger fått ryggsmerter som har utviklet seg til magesmerter og oppkast. Sist gang utviklet jeg også gulsott (mørk urin, lys avføring, gule øyer). Idag kom det tilbake, tror jeg. Fikk først litt vondt i ryggen, så i magen. Har ikke kasta opp, men sitter her med feber og kuldefrysninger. EDIT: Kasta opp for en halvtime siden.

Legen trodde første gangen at det bare var oppkast av en annen grunn.

Oppkastet kom tilbake, han tok blodprøver og trodde så at det var urinveisinfeksjon.

Kom tilbake en uke etter og urin-nivåene var fine. Nå trodde han det var hepatitt.

Hepatitt ble etter hvert utelukket (nye blodprøver), så nå tror han det er gallestein.

Jeg har de fleste symptomene på gallestein med tilhørende gallesteinsbetennelse (ja, jeg skal være forsktig med å bruke internettsider til å stille diagnose på meg selv, det vet jeg).

Idag kom enda et nytt symptom på gallesteinsbetennelse, nemlig feber med kuldefrysninger. Har fått innkallelse til ultralyd 28. august, for å se etter gallestein. Jeg syns det er lenge å vente, særlig mtp. at jeg med 1-2 ukers mellomrom får symptomene tilbake. Har ikke lyst å gå gjennom 2-3 dagers oppkastperioder 2 ganger til før legebsøk.

Det står forøvrig at gallesteinsbetennelse (eller de symptomene jeg har på betennelsen) er sjeldne og alvorlige. Bør jeg gjøre noe mer? Kontakte legen? Kontakte sykehuset og prøve å få time tidligere? Vente og se hva som skjer?

Kommer til å ringe sykehuset på mandag.

Takk for svar, hilsen Knut (som føler seg som en barbert isbjørn på Nordpolen akkurat nå).

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres unektelig ut som seriøse leveproblemer.

Antar legen har målt verdier som ASAT, ALAT og Gamma-GT og ikke funnet unormale verdier på disse. Selv om dette er gode indikatorer på "lekk lever" så vil jeg si at du har klare indikasjoner på leverproblem og at du bør addressere dette snarest.

Hvis du vil ha hjelp til dette kan du sende meg en personlig melding.

Om du velger å ta ultralyd for å se etter gallestein så husk at det finnes ulike typer steiner. Steiner av kolesterol vil du ikke se på ultralyd, mens steiner med f.eks mye kalk vises godt. For all del. Tenk deg om to ganger før du lar dem operere bort galleblæren din om de foreslår dette til deg. Dette er en av de vanligste og i mine øyne den mest unyttige operasjoner som skjer på norske sykehus.

Om du har hatt gallestein en stund er det ikke uvanlig å få såkalte intrahepatiske steiner som forringer leverfunksjonen.

Har du gått mye ned i vekt i det siste ?

Hva er ditt typiske hosthold ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høres unektelig ut som seriøse leveproblemer.

Antar legen har målt verdier som ASAT, ALAT og Gamma-GT og ikke funnet unormale verdier på disse. Selv om dette er gode indikatorer på "lekk lever" så vil jeg si at du har klare indikasjoner på leverproblem og at du bør addressere dette snarest.

Hvis du vil ha hjelp til dette kan du sende meg en personlig melding.

Om du velger å ta ultralyd for å se etter gallestein så husk at det finnes ulike typer steiner. Steiner av kolesterol vil du ikke se på ultralyd, mens steiner med f.eks mye kalk vises godt. For all del. Tenk deg om to ganger før du lar dem operere bort galleblæren din om de foreslår dette til deg. Dette er en av de vanligste og i mine øyne den mest unyttige operasjoner som skjer på norske sykehus.

Om du har hatt gallestein en stund er det ikke uvanlig å få såkalte intrahepatiske steiner som forringer leverfunksjonen.

Har du gått mye ned i vekt i det siste ?

Hva er ditt typiske hosthold ?

Jeg vet ikke hva slags tester de har tatt, alt jeg vet er at han har testet leververdier.

Jeg har ikke gjort noen store tanker om jeg skal ta ultralyd eller ikke, vet bare at han har kalt meg inn til det, og at han vet bedre enn meg. Derfor tenker jeg å gjøre det.

Har gått ned noen kilo i sommer, men det tror jeg er fordi det går 1-3 dager uten at jeg spiser (når jeg har disse oppkastperiodene).

Typisk kosthold, ja. Spiser vel forholdsvis vanlig kost, tror jeg. Har gått på internatskole og har jo vært nødt til å spise det de serverer.

Lenke til kommentar

Hei og hopp. En kompis har hatt gallestein to ganger. Han mente at grunnen til at han fikk det sist gang var fordi han hadde stappet i seg enorme mengder is og sjokkis.

Jeg har hatt akutte gallestein smerter og det kom når jeg var veldig dehydrert. Det passer ikke med beskrivelsen han har av symptomene sine. Det som skjedde da er at det ble vanskelig å bevege seg på grunn av voldsomme stikkende smerter og svært store smerter i det nederste ribbebeinet på den høyre siden, om dette ble berørt, ekstremt vondt, det var noe i nærheten av det å ha brist i et ribb-bein. Og det gikk over i løpet av et par timer. Jeg går ut ifra at alle kan ha det forskjellig, men slik føltes det hos meg.

Det ser ut som jeg hadde den første varianten:

http://www.yesanswer.de/med/3201.html

Endret av festen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Festivalen gikk veldig fint, selv med høyt alkoholinntak. Jeg tok en sjanse, er ikke hver dag man er på Wacken.

Har forøvrig også fått to innkallelser til sykehuset. Skal ha en gastroskopi og en ultralyd. Så får vi se hva de klarer å få ut av det. Håper bare de finner ut av det snart. Siden sist jeg skrev har jeg vel hatt 2-3 nye "anfall" (med smerter og oppkast).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nå fått påvist gallestein på ultralyden. Så nå har jeg bestilt time hos fastlegen for å finne ut hva jeg skal gjøre videre. Ultralydlegen sa at mange valgte å leve med det og bare ta smertestillende når det kommer nye anfall. Jeg vet ikke om jeg klarer det. Jeg får ikke sove når jeg får anfall og det kan fort føre til mye fravær på skolen (både pga. søvnmangel og anfall i skoletida). Alternativet er å fjerne galleblæra.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...