spamex Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 (endret) Hei Jeg er en gutt på 15 år som er ikke helt fornøyd med muskler og utholdenhet. Jeg er 174-175cm høg og veier 59kg. Jeg er ikke feit eller tynn. Men til saken Det jeg vil er å få bedre kondis og være sterke, få litt magemuskler. Jeg trenger hjelp til hvordan jeg skal begynne, kosthold og hvor mye jeg skal trene. Jeg har 2 vekter på 4kg, kan regulere vekten Jeg trener litt med 1 vekt på 8kg, men ser ingen fremdrift. Takk for all hjelp Endret 30. juli 2011 av VenaTio Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 (endret) Nøkkelen til fysisk fremgang er fremgang i belastningen du utsetter deg for. Derfor holder det ikke om du sitter og trener med den samme vekten konstant. Nå er du 15, så da er det nok ikke aktuelt eller mulig for deg å trene på studio. Da kan det være en mulighet for deg å investere i litt utstyr. For hjemmetrening ville jeg skaffet meg en chinup/pullup-bar som du kan trene chinups og pullups i ved kroppsvekt. Dette vil være tungt og gi deg fremgang i nesten hele overkroppen i en god stund. Når det eventuelt blir for lett kan du begynne å øke vekten ved å feste vektskiver til kroppen, putte noe tungt i en sekk eller lignende. Magemuskler vil ikke bli synlige før du har tilstrekkelig lav fettprosent, noe som per dags dato ikke er aktuelt for deg ettersom du ønsker å bli sterkere. For å få til det på en optimal måte blir du nødt til å spise mer sånn at kroppen kan klare å legge på seg muskler. Så legg fradeg tanken om magemuskler i ett år eller to, spis mer, og tren planken, roll outs osv (google øvelsene). Det beste hadde egentlig vært om du fikk tak i en treningsbenk, gjerne kombinert knebøyrack og benkpress, samt vektskiver og stang, i tillegg til f.eks chin up bar. EDIT: og jo, du er tynn Endret 30. juli 2011 av Fredrik Lenke til kommentar
spamex Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2011 Nøkkelen til fysisk fremgang er fremgang i belastningen du utsetter deg for. Derfor holder det ikke om du sitter og trener med den samme vekten konstant. Nå er du 15, så da er det nok ikke aktuelt eller mulig for deg å trene på studio. Da kan det være en mulighet for deg å investere i litt utstyr. For hjemmetrening ville jeg skaffet meg en chinup/pullup-bar som du kan trene chinups og pullups i ved kroppsvekt. Dette vil være tungt og gi deg fremgang i nesten hele overkroppen i en god stund. Når det eventuelt blir for lett kan du begynne å øke vekten ved å feste vektskiver til kroppen, putte noe tungt i en sekk eller lignende. Magemuskler vil ikke bli synlige før du har tilstrekkelig lav fettprosent, noe som per dags dato ikke er aktuelt for deg ettersom du ønsker å bli sterkere. For å få til det på en optimal måte blir du nødt til å spise mer sånn at kroppen kan klare å legge på seg muskler. Så legg fradeg tanken om magemuskler i ett år eller to, spis mer, og tren planken, roll outs osv (google øvelsene). Det beste hadde egentlig vært om du fikk tak i en treningsbenk, gjerne kombinert knebøyrack og benkpress, samt vektskiver og stang, i tillegg til f.eks chin up bar. EDIT: og jo, du er tynn Okay, så da gir jeg opp å få magemuskler, men trener de litt så jeg har noe der Jeg tenkte at noen ville si at jeg burde kjøpe meg utstyr, men har ikke så bra med penger nå Men hva om jeg varierer med tyngden på vekten/vektene og tar armhevinger og lignans? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Problemet er at om ikke du øker i belastning vil du stå omtrent på stedet hvil. Finn deg et tre eller noe å ta chinups fra da, eventuelt lekestativ på en skole osv. Lenke til kommentar
spamex Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2011 Problemet er at om ikke du øker i belastning vil du stå omtrent på stedet hvil. Finn deg et tre eller noe å ta chinups fra da, eventuelt lekestativ på en skole osv. Får prøve å finne ett tre, men liten sjangs. Lekestativ er det ikke noe av her Men armhevinger vil ikke funke? Flytter hjemmefra om 1 år og dit jeg drar vet jeg at det er ett treningsstudio jeg kan trene på. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Armhevinger kan fungere det. Men det alene er ikke særlig komplett Lenke til kommentar
spamex Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2011 Fant denne Chin-up baren. Kan hende jeg kjøper den Ta holder jeg i alle fall på med sit-ups og armhevinger Til kondisen funker vel å jogge bra? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 (endret) Fungerer nok greit den der. Endret 30. juli 2011 av Fredrik Lenke til kommentar
spamex Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2011 Da skal jeg få komme meg hjem og kjøpe den Lenke til kommentar
bigbadVuk Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Evnt kan du jo også gjøre slik: Så sparer du litt penger. Jeg trener et g14-g16 lag i basket, og da satt jeg opp et lite treningsprogram for de, sånn at de holder seg i form over sommeren (noe sikkert ingen av de gjorde). Da lagde jeg denne spillelista for de på youtube. Der kan du jo se noen variasjoner på push-ups som du kan gjøre, og en del core-øvelser som alltid er fine å bruke. Lista er , kanskje du finner noe du liker der. Men for å bli større og sterkere kommer du nok til å trenge vekter og et godt kosthold. Vekter er dog IKKE den eneste utveien, om man ser på disse gutta, som sier at de ca. kun trener på denne måten (som heter calisthenics): Bar-Barians. Klikk deg inn på folk så ser du hva de gjør, eller gå på deres youtube-kanal: Barbarians2k. Hvis det ser interessant ut så har de et forum på internettsida deres, der du helt sikkert kan få hjelp til å starte opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå