AnonymDiskusjon Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Hei. Har i en lang periode hatt problemer med forstoppelse, med andre ord hard avføring. Var hos legen for noen dager tilbake for å få tatt en titt på det. Fikk med noen piller og en slags type salve, inkludert en olje å drikke for å få en jevnere avføring. Dette er en ting som har plaget meg svært lenge og gjør at jeg har det vondt nedentil nesten hver eneste dag. Legen sa forsåvidt at jeg fikk lov til å gjøre hva jeg vil, og ga ingen restriksoner når jeg fortalte om kostholdet mitt. Siden Januar har jeg gått på en slags "proteinkur" hvor jeg prøver å dytte i meg mye proteiner, 2 ganger min egen kroppsvekt, og holde meg sunn ved å spise mye kjøtt, fisk og egg. Inntaket mitt av melk er noe jeg er litt usikker på. Jeg har ca 2-3 dl melk i havregrøten om morningen, tar meg 2 glass om dagen og bruker ca. 0,55 liter i mine proteinshakes. Kan melk være en årsak til dette? Avføringen min har blitt bedre etter at jeg har fått instuksjoner av lege, men likvel har jeg lyst til å opprettholde nivået etter jeg slutter med både piller og olje. Noen innspill? Takk på forhånd! Postet av anonym: 3bbc84c4e3d04ff6fc6f03d78e7d5997 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 (endret) Dette er veldig vanlige symptomer på melk. Anbefaler deg å kutte melk og glutenholdige produkter en periode og se hvordan det går. Husk at melk og melprodukter brukes i stort sett alt av ferdigmatprodukter, så les godt på etikettene før du kjøper noe. Personlig mener jeg de tiltakene som legen har gjort er symptomdempende. Det er bedre å få bort synderen som sannsynligvis er melken som er meget tungtfordøyelig og ofte forårsaker forstoppelse. Anbefaler deg også som sagt å kutte mel som fungerer mer eller mindre som lim i tarmsystemet. Prøv å ha litt vann på hvetemel og gni det i hendene så skjønner du hva jeg mener. Du bør først og fremst passe på å drikke nok vann. For å fordøye maten blir den til suppe i tynntarmen (lønner seg derfor å drikke vann 15 minutter før du spiser for å ikke tynne ut magesyren), deretter trekkes vannet ut i tykktarmen. Hvis du da har for lite vann i resten av kroppen vil kroppen ta mer av vannet i tykktarmen og derfor også gjøre avføringen hardere. Det er også viktig å få i seg litt fiber som gjør at tarmen får jobbet slik at avføringen ikke ligger i tarmsystemet så lenge. Aller helst bør man ha avføring for hver gang man spiser, men et godt siktemål er i alle fall en gang i døgnet. Det at du er anbefalt å spise proteinpulver kan tyde på at du har nedsatt evne til å spalte proteiner, noe som igjen har med magesyrenivået og enzymene som kommer via bukspyttkjertelen. Oljen vil aktivere galleblæra og sånn sett hjelpe på sirkualsjonen av galle. Endret 30. juli 2011 av vidor 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2011 Dette er veldig vanlige symptomer på melk. Anbefaler deg å kutte melk og glutenholdige produkter en periode og se hvordan det går. Husk at melk og melprodukter brukes i stort sett alt av ferdigmatprodukter, så les godt på etikettene før du kjøper noe. Personlig mener jeg de tiltakene som legen har gjort er symptomdempende. Det er bedre å få bort synderen som sannsynligvis er melken som er meget tungtfordøyelig og ofte forårsaker forstoppelse. Anbefaler deg også som sagt å kutte mel som fungerer mer eller mindre som lim i tarmsystemet. Prøv å ha litt vann på hvetemel og gni det i hendene så skjønner du hva jeg mener. Du bør først og fremst passe på å drikke nok vann. For å fordøye maten blir den til suppe i tynntarmen (lønner seg derfor å drikke vann 15 minutter før du spiser for å ikke tynne ut magesyren), deretter trekkes vannet ut i tykktarmen. Hvis du da har for lite vann i resten av kroppen vil kroppen ta mer av vannet i tykktarmen og derfor også gjøre avføringen hardere. Det er også viktig å få i seg litt fiber som gjør at tarmen får jobbet slik at avføringen ikke ligger i tarmsystemet så lenge. Aller helst bør man ha avføring for hver gang man spiser, men et godt siktemål er i alle fall en gang i døgnet. Det at du er anbefalt å spise proteinpulver kan tyde på at du har nedsatt evne til å spalte proteiner, noe som igjen har med magesyrenivået og enzymene som kommer via bukspyttkjertelen. Oljen vil aktivere galleblæra og sånn sett hjelpe på sirkualsjonen av galle. Hei Vidor. Takk for et veldig fint innlegg. Du sier mye viktig her, noe som jeg allerede har blitt poengtert av legen, men likevel er det flott å få det inn med teskje. Mel spiser jeg ikke. Det eneste jeg rører av korn er rugbrød og havregryn. Jeg er ikke anbefalt å spise proteinpulver. Dette kommer av at jeg trener fem ganger i uken og dermed har et stort behov for protein, spesielt etter trening. Jeg drikker også veldig mye vann. Kan drikke opptil 3 liter dagen, men dette varierer. Aldri mindre en 2 liter hvertfall. Er det slik at jeg burde finne meg et tidspunkt på dagen hvor jeg går på do, uansett om jeg må eller ikke? Har hørt dette er lurt, men har ingen anelse hvorfor. Da må jeg eventuelt gå over til soya-melk, så får jeg se hvordan det går. Postet av anonym: 3bbc84c4e3d04ff6fc6f03d78e7d5997 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Drakk 3 liter melk daglig en periode. Hos meg gikk det andre veien Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2011 Det er veldig mange av oss som er sensitive mot laktose, og sliter med dette. Du kan like så godt være en av de uten å vite det. Tror jeg kanskje er litt utolerant mot glukose og gluten. Skal prøve å kutte ned på dette med drastiske tiltak. Hvordan er det med egg foresten? Hvordan påvirkes avføringen av det? Postet av anonym: 3bbc84c4e3d04ff6fc6f03d78e7d5997 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Soyamelk bør du kun drikke i små mengder. Aller helst bruk rent vann. Og det argumentet at vi trenger melk for kalk er bare tull. Det er noen få promille av verdens befolkning som drikker melk. En banan inneholder f.eks 4 ganger så mye kalk som melk. Samme gjelder for brokkoli. Soya inneholder stoffer som bremser stoffskiftet ditt, planteøstrogener (som nedjusterer testosteronet ditt som du absoultt ønsker å beholde) og bl.a 10 ganger så mye aluminium som i vanlig melk. Aluminium bl.a. er koblet til bl.a alzheimerepedemien vi ser konturene av nå. Du kan be om matscreeningstest hos legen så ser du om du har intoleranser mot melk/hvete, egg, erter og en del andre matvarer. Rug inneholder gluten, mens havre som regel bare har spor av det med mindre det er spesifisert glutenfritt. Ut i fra mengde væske du får i deg bør du absolutt se på hva du spiser og hvilken innvirkning det har på deg. Du bør også følge med på urinen og passe på at den ikke blir for mørk, noe som tyder på for lite vann i kosten. Husk at intens trening gir deg et rimelig stort væsketap, noe som kan komme opp i så mye som en liter ved et par timers tung trening 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2011 Soyamelk bør du kun drikke i små mengder. Aller helst bruk rent vann. Og det argumentet at vi trenger melk for kalk er bare tull. Det er noen få promille av verdens befolkning som drikker melk. En banan inneholder f.eks 4 ganger så mye kalk som melk. Samme gjelder for brokkoli. Soya inneholder stoffer som bremser stoffskiftet ditt, planteøstrogener (som nedjusterer testosteronet ditt som du absoultt ønsker å beholde) og bl.a 10 ganger så mye aluminium som i vanlig melk. Aluminium bl.a. er koblet til bl.a alzheimerepedemien vi ser konturene av nå. Du kan be om matscreeningstest hos legen så ser du om du har intoleranser mot melk/hvete, egg, erter og en del andre matvarer. Rug inneholder gluten, mens havre som regel bare har spor av det med mindre det er spesifisert glutenfritt. Ut i fra mengde væske du får i deg bør du absolutt se på hva du spiser og hvilken innvirkning det har på deg. Du bør også følge med på urinen og passe på at den ikke blir for mørk, noe som tyder på for lite vann i kosten. Husk at intens trening gir deg et rimelig stort væsketap, noe som kan komme opp i så mye som en liter ved et par timers tung trening Hva skal jeg drikke da? Ikke kan jeg drikke kumelk, soyamelk og ikke vil jeg drikke havre eller ris melk ettersom de har nada næring i seg. Dette begynner å bli håpløst. Postet av anonym: 3bbc84c4e3d04ff6fc6f03d78e7d5997 Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Kommer nok an på fra person til person, for jeg drikker gjerne mer enn 1 liter om dagen og det er null stress. Lenke til kommentar
Barbadus Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Det kan utvilsomt være melken som gjør bæsjen hard. 2-3 dl til frokost, to glass ila. dagen, og en halvliter i proteinshaken, er jo ca en liter om dagen+, det er nok til å harne bæsjen til hvem som helst, selv den mest løsmagede. Det er velkjent at en del reagerer med hard bæsj på melk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå