zanjeeeer Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Hei jeg har nettop kjøpt canon 550D og jeg har problemere med å fokusere bare på "selve gjenstanden" og ikke på bakgrunnen. Den er innstilt potrate og da fokuserer den på bakgrunnen og ikke på selve gjenstanden jeg prøver å fokusere bildet på. er det noen som kan hjelpe meg med dette? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 (endret) Det er det som er problemet, du har kjøpt deg et verktøy og tror at bildene blir like gode som en person som kan håndtere verktøyet får. Kan på en måte sammenlingne det med og kjøpe en proff kokkekniv, du klarer ikke og kutte agurken like fort som en mesterkokk uten endel Øvelse/kunnskap. I et speilrefleks har du et veldig lite område som blir i fokus, så det er veldig viktig og forstå hvordan man fokuserer, brukermanualen er en grei måte og lære dette på. Når du skal ta et bilde får du det som fokuspunktet/punkter lyser rødt på i fokus, du ser alle fokuspunktene i den optiske søkeren ikke på skjermen. Hvis du vil utvikle deg litt mer kan du begynne med og bruke et fokuspunkt og re-komponere bildet. Begynn med og sett kameraet i P* og trykk på knappen helt øverst i høyre hjørne bak på kameraet, det ligner litt på et rallyflagg. Når du har gjort det så lyser alle fokuspunktene i søkeren, trykk på en av tastene på multi-hjulet eller vri på hjulet ved siden av utløserknappen, da ser du at alle fokuspunktene blir opplyste "røde" vri til du kun har det i mitten synlig/opplyst. Når du har gjort det kan du selv kontrollere hvor du vil ha fokuset, hvordan du videre gjør da er og sikte på motivet med det midterste fokuspunktet og trykke utløseren halvveis ned når du får fokusbekreftelse kan du trykke utløseren helt ned. Du kan flytte fokuspunktet rundt omkring hvis du ikke vil ha motivet i mitten av bildet, eller gjøre så som mange fotografer gjør re-komponere bildet. Sikt på motivet med den midterste fokuspunktet og vent på fokusbekreftelse, når du har fått bekreftelsen kan du justere kameraet så du får flyttet motivet i bildet der du vil ha det i bildet, du holder fortsatt utløserknappen halvveis ned mens du gjør dette, når du er fornøyd med bildet/komposisjonen kan du trykke utløserknappen helt ned, da har du selv bestemt hvor du vil ha fokuset... * P gjør akkurat det samme som grønn firkant bare at du kan overstyre enkelte parameter i kameraet. Endret 30. juli 2011 av Nautica Lenke til kommentar
zanjeeeer Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 ^ tusen takk for svaret . Jeg fikk det til nå Har et spørsmål til , og det er at det blir litt støy når jeg tar opp video i en ISO på 6500. kan det være pga minnekortet? Det er det som er problemet, du har kjøpt deg et verktøy og tror at bildene blir like gode som en person som kan håndtere verktøyet får. Kan på en måte sammenlingne det med og kjøpe en proff kokkekniv, du klarer ikke og kutte agurken like fort som en mesterkokk uten endel Øvelse/kunnskap. I et speilrefleks har du et veldig lite område som blir i fokus, så det er veldig viktig og forstå hvordan man fokuserer, brukermanualen er en grei måte og lære dette på. Når du skal ta et bilde får du det som fokuspunktet/punkter lyser rødt på i fokus, du ser alle fokuspunktene i den optiske søkeren ikke på skjermen. Hvis du vil utvikle deg litt mer kan du begynne med og bruke et fokuspunkt og re-komponere bildet. Begynn med og sett kameraet i P* og trykk på knappen helt øverst i høyre hjørne bak på kameraet, det ligner litt på et rallyflagg. Når du har gjort det så lyser alle fokuspunktene i søkeren, trykk på en av tastene på multi-hjulet eller vri på hjulet ved siden av utløserknappen, da ser du at alle fokuspunktene blir opplyste "røde" vri til du kun har det i mitten synlig/opplyst. Når du har gjort det kan du selv kontrollere hvor du vil ha fokuset, hvordan du videre gjør da er og sikte på motivet med det midterste fokuspunktet og trykke utløseren halvveis ned når du får fokusbekreftelse kan du trykke utløseren helt ned. Du kan flytte fokuspunktet rundt omkring hvis du ikke vil ha motivet i mitten av bildet, eller gjøre så som mange fotografer gjør re-komponere bildet. Sikt på motivet med den midterste fokuspunktet og vent på fokusbekreftelse, når du har fått bekreftelsen kan du justere kameraet så du får flyttet motivet i bildet der du vil ha det i bildet, du holder fortsatt utløserknappen halvveis ned mens du gjør dette, når du er fornøyd med bildet/komposisjonen kan du trykke utløserknappen helt ned, da har du selv bestemt hvor du vil ha fokuset... * P gjør akkurat det samme som grønn firkant bare at du kan overstyre enkelte parameter i kameraet. ^ tusen takk for svaret . Jeg fikk det til nå Har et spørsmål til , og det er at det blir litt støy når jeg tar opp video i en ISO på 6500. kan det være pga minnekortet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå