Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe meg veteranbil. Forslag?

Anbefalte innlegg

Så fort jeg har solgt bilen jeg har nå, skal jeg gå til anskaffelse av en veteranbil. Grunnen til at det må være veteran er at den er billig å ha registrert (ca. 400 kroner i årsavg. og 400 kroner i forsikring).

Har folket noen forslag? Prisnivå er ca. 10 000 for bilen, ferdig registrert(kan godt koste 1000 kroner for bilen og 9000 i reperasjoner).

Har lekt litt med tanken å kjøpe en bil laget før 1960, og montere en skikkelig motor, bremser og hjuloppheng. Men det er en del jobb, og jeg har ikke noen god plass å stå og jobbe. Alternativet er å kjøpe noe ala Volvo Amazon, eller kanskje en gammel amerikaner? Vil helst styre unna biler som er vanskelig å få tak i deler til, og biler med automat(som utelukker ca. alle gamle amerikanere).

Kom gjerne med tips!

Det ultimate jeg kan komme på, ville vært en 1959 Mini(untatt fra EU-kontroll). Hvis jeg komverterer til skivebremser og installerer en motorsykkelmotor på 600ccm eller mer, så kan det gå noe helt jævlig(se for deg en mini på ca. 600 kg med en 220HK CBR RR motor med turbo). Innspill? Noen som vet om en 1959 mini?

EDIT: F.eks denne

http://www.blocket.se/dalarna/Hundkoja_850_de_luxe_1959_Nybes__27_7_34276376.htm?ca=2&w=3&last=1

Dog litt høyere prisnivå, så må isåfall bli etter jeg har jobbet noen måneder. En mini er også meget enkel å mekke på, da den tar opp en halv garasje :-)

Endret av conflict
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veteran til 10k som er kjørbar? Jeg tror ikke det finnes. Til 10k har du enten en bil som du aldri finner deler til, en som er perforert med rusthull eller et tomt karosseri.

Edit: Jeg tok kanskje litt hardt i. Jeg fant en 1973 boble (klikkbar) som er så og si kjørbar til 10k. Med litt leting finner du vel noe.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

jeg ville satset på en Mercedes W123 1982 diesel. Disse er trafikksikker og god å kjøre.

Og ikke en veteranbil for i 2012. Nevnte jeg at den mangler litt av den karismaen en veteranbil gjerne har?

Dog er akkurat utseende på en bil noe objektivt.

Uansett, l0Ff har et godt poeng. Spar 10 - 20k mer og du vil finne et hav av biler som passer dine kriterier uten at du må mekke så alt for mye før du har en god bil.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

jeg ville satset på en Mercedes W123 1982 diesel. Disse er trafikksikker og god å kjøre.

Noe sånt ville jeg også foreslått. 123-karosseriet til Mercedes-Benz er kjent for å være noe av det mest solide som har rullet ut av en bilfabrikk. Deletilgangen er tilfredsstillende, og de er forholdsvis enkle å skru på.

Med ditt budsjett er det svært begrenset hva man får. Selv om innkjøpsprisen er lav, så må du ta høyde for vedlikeholdskostnadene.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Jeg syns de du nevner er klassikere som er vel verdt en tanke. Volvo Amazon er en nydelig bil, og muligens en av de mest praktiske veteranbilene som finnes.

Og så har jeg en forkjærlighet for Bobla, selv om jeg godt vet at det er mange som ikke deler det :blush:

Hva med en engelsk sportsbil av noe slag? Triumph f.eks?

Ellers så er det selvsagt mange fine eldre amerikanere.

Men er nok enig med andre her at budsjettet ditt nok er i det minste laget. Så hvis dette er noe du virkelig vil, så ville jeg har økt budsjette med minst det dobbelte.

Jeg kan forresten nevne at jeg fikk være med å feire 100års dagen for T-Ford'en for noen år siden. Det var helt utrolig kult :thumbup:

Lenke til kommentar

Har vurdert både boble, amazon og passaten joka linker til. Alle har dog sine ulemper.

Jeg har snakket litt med han som selger Porsche 924 til 17 000, og har fått tilbud om å kjøpe den til 15 000. Hva tror dere om det?

http://bil.autodb.no/autodb/search.wa2?_cmd=results;AdItemId=1334136;SimilarAdItemId=1334136

Forøvrig, så har jeg fått litt lyst til å konvertere Mitsubishi Galanten min til manuell. Det virker som om det er en kurant-ish jobb!

Noen som vet om Porschen er grei å jobbe på?

Lenke til kommentar

porsche til 15 tusn? skeeptisk spørr du meg. men med en 2 liter så er det ikke mye fres. er du intresert i et rustopbjekt eller en bil som er mer eller mindre strøken?

og hvorfor bruke lite penger på en bil bare for at den er billig å eie? hva med heller å bruke 40 tusn på en bil som er i veeldig bra stand og betale lite for å eie den istede for å betale lite for bilen og må reparere mye og det kan jo bli fort dyrt å reparere også.

jeg har 2 biler. chevrolet som blir veteran om 9 år som jeg bruker til arbeidsbil. og en vw golf 2 1984 modell som blir veteran om knappe 3 år. golfen er faktisk HELT rustfri. betalte 5000 for den, har reparert for 4 tusn og det er 9000 kr. vurderer å avskilte den til neste år etter godkjent eukontroll og vente til den er blitt veteran.. såå få skilt på den. men det er slik jeg har tenkt. men du tenker vell en bil som du kan ha NÅ?

hviss du vill ha en litt skjelden bil som ikke er mange av igjenn i størken original stand i norge kan du gå for en opel manta A. det er det få av og stil over. har lenge hadd selv lyst på en manta a men da må den være peise original og strøken ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...