Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skadelig å drikke vann med høyt kalkinnhold?

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Ja, er det skadelig å drikke vann med et høyt kalkinnhold? Er snakk om et par liter vann pr dag kansje. Hvor høyt kalkinnholdet er vet jeg ikke, men det er såpass at det ødelegger varmvannstanken med gjevne mellomrom, og man ser det legger seg veldig fort belegg på vannkoker ol. Veldig mye kalk i vannet rett og slett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olden f.eks markedsføres som et naturlig mineralvann, men jeg tror det er springvann, for det har en TDS på ca. 16, skulle det vært mineralvann burde det sikkert vært større enn 250. FDA i USA setter 250 som en TDS grense for markedsføre noe som mineralvann.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Siden det villedende markedsføres som mineralvann (hadde det vært noen nyttige mineraler i vannet hadde TDS vært langt høyere) er jeg tilbøyelig til å tenke det er en total bløff.

Et dilemma jeg også ser med mineralvann (jeg har italiensk flaskevann som det hevdes er mineralvann, og det har TDS på over 250, helt etter boka), jeg ville heller drukket et flaskevann med TDS som springvann, fordi det er vanskelig å vite om det som drar opp TDS tallet er mineraler eller om det er en generell forurensning, derfor er det positivt at Olden har lav og ikke høy TDS. Det gjelder naturligvis i enda større grad i land der den generelle forurensningen er høy.

Endret av festen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

No veit eg ikkje om mengda er so stor at det gjer noko. Men det er sagt at kalsium (som er ein del av kalk), i store mengder kan verke inn på sentralnerve systemet. Men det skal vere i ganske store dosar, so rekne med at det ikkje er eit problem.

Nyrene kan derimot få problem med høgt kalsium innhald over lengre tid. Og ein vil ofte vere spesielt utsatt for nyestein.

Lenke til kommentar

Hei, kanskje dette kan hjelpe. :) Hentet teksten fra Gråstein 6, et geofaglig tidsskrift for alle-2000.Grunnvann-ikke bare vann.

Det er ikke registrert negative helseeffekter av kalsium i drikkevannet. Men bruksmessige problemer blir særlig merkbare når kalsiuminnholdet øker utover 25 mg/l, og problemene blir større med økende hardhet. Høy hardhet forårsaker redusert vaskeeffekt på grunn av utfelling av uløselig kalksåpe. Videre kan kjelstein (kalsiumkarbonat) felles ut ved oppvarming av vannet. Dette vil kunne forårsake skade på elektriske varmeelementer.

Og her har du en link, ta en titt :)

http://www.grunnvanninorge.no/OSS_vannkjemi.php

Endret av Lykketroll2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...